بیت کوین و موسسات مالی
    زمان مطالعه دقیقه  15 / 07 / 2020

موسسات مالی سعی بر بی‌اعتبار کردن بیت کوین دارند

منتقدان سازمانی بیت کوین اغلب مدام به کمبود نقدینگی دارایی‌های دیجیتال و امکان استفاده از این نوع ارزها به منظور تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی اشاره می‌کنند و همین دو دلیل را برای فاصله گرفتن از این ارزها موجه می‌دانند.

نکات کلیدی انتقاد موسسات مالی از بیت کوین

  •  منتقدان اقتصادی معتقدند که بیت کوین به دلیل نداشتن بازده و استفاده از آن در پول‌شویی برای سرمایه‌گذاری نامناسب است.
  • این استدلال که نوسان بیت کوین علت اصلی تمایل صندوق‌های سرمایه‌گذاری پوششی است معقول به نظر می‌رسد اما ممکن است در مهر و موم‌های آتی کنار گذاشته شود.
  • بیت کوین یک دارایی پولی است نه ادعای مالکیت یک شرکت؛ یعنی نبود نقدینگی برای اصل سرمایه‌گذاری ضرری ندارد.
  • نسبت به سایر مجرمانی که از بیت کوین استفاده می‌کرده‌اند، اتهام کلاه‌برداری جدی‌تری متوجه موسسات مالی سیستمی استفاده کننده از دلار است.

ارزیابی انتقاد از بیت ‌کوین

منتقدان سازمانی عاشق این هستند که نداشتن نقدینگی بیت کوین و نقش آن در پول‌شویی و استفاده از آن در بازار وب تاریک یا دارک وب را برجسته نشان دهند. بخش مدیریت سرمایه “گلدمن ساچ” هم همین نظر را دارد.
این بانک اعلام کرد که بیت کوین هیچ اصل سرمایه‌گذاری موفق و قابل قبولی ندارد و صندوق‌های پوششی صرفا از نوسانات تاسف‌برانگیز دارایی‌های دیجیتال سود می‌برند.

بیشتر بدانید:  بیت کوین چیست؟

چند سرمایه‌گذار مشهور با ارزیابی گلدمن و انتقاد از بیت ‌کوین موافق هستند.
موضع وارن بافت این است که این ارز «چیزی تولید نمی‌کند» و سرمایه‌گذاران «نمی‌توانند با آن هیچ کاری بکنند جز فروش آن به افراد دیگر». ری دالیو، موسس بریج واتر اسوشیت هم علی‌رغم حمایت از سرمایه‌گذاری‌های جایگزینی مثل طلا در بحبوحه افزایش میزان بدهی، هیچ سودی در بیت کوین نمی‌بیند.
این سرمایه‌گذاران چه چیز را از قلم انداخته‌اند؟ با همه اینها بافت و دلیو موفق‌ترین سرمایه‌گذاران در طول قرن اخیر هستند.
به قول خود بافت، هرگز در چیزی که نمی‌توانید درکش کنید، سرمایه‌گذاری نکنید!

در جواب منتقدان بیت کوین:

بیت کوین یک دارایی پولی است نه حق ناشی از سهام (Equity Share).

با اینکه پذیرش سازمانی رمز ارزها رو به پیشرفت است، چند موسسه مالی سنتی هنوز هم با سرمایه‌گذاری در بیت کوین مخالفند. اگرچه این مخالفت درست در همان سیستمی ریشه دارد که بیت کوین در پی از بین بردن آن است. آنها بی‌شباهت به صاحبان اسب‌هایی که در عصر پیشرفت اتومبیل‌ها زندگی ‌می‌کنند، نیستند.
شرکت ARK Invest بستر لازم برای بحث و استدلال منطقی در برابر انتقاد از بیت ‌کوین را فراهم می‌کند.
انتقاد اصلی درباره بیت کوین این است که نقدینگی یا دارایی دنیای واقعی از این ارز پشتیبانی نمی‌کند در صورتی که نه طلا هستند و نه ارزهای دستوری. سرمایه‌گذاران تمایل دارند بیت کوین را با سهام در یک گروه قرار دهند که هم‌ارزی نادرستی است.
به غیر از تناظر این دو دسته دارایی در طول سه ماهه گذشته، هیچ شباهتی بین آنها وجود ندارد. بیت کوین ادعای مالکیت نسبت به یک واحد شرکتی نیست.
بیت کوین دارایی پولی غیرمولد است، دقیقا مانند طلا. این ارز طراحی شده تا نوعی از طلا با یک موجودی محدود را شبیه‌سازی کند. همچنین می‌توان ادعا کرد که بیت کوین بهتر از طلا است. این دارایی دیجیتال قابلیت واگذاری، انتقال و تقسیم‌پذیری بهتری دارد و همین سه بُعد این امکان را برای بیت کوین فراهم می‌کند تا هم وسیله‌ای برای مبادله ارز باشد و هم به نوعی نقش پول را برایمان بازی کند و مثل طلا ذخیره ارزش کند.
طلا به دلیل اینکه برای نسل هزاره کاربرد دارد و قابل اعتماد است بر بیت کوین برتری دارد.
و از آنجا که بیت کوین برای ثبت جایگاهش در دنیای سرمایه تلاش می‌کند، بهتر است بگوییم صندوق‌های پوششی مشتاقند بر اساس نتیجه این نوسانات داد و ستد کنند. گرچه این تاثیرات فراتر از واقعیت هستند.
نوسانات ایجاد شده در بیت کوین که در سال 2011 به اوج خود رسید فقط در سال 2013 مورد سنجش قرار گرفت و دیگر هرگز مشاهده نشد. از آن زمان نوسان دارایی دیجیتال رو به کاهش است.
باز هم بیت کوین از سایر دارایی‌های مالی سنتی بسیار بی‌ثبات‌تر است.
حتی بخش صندوق مدالیون اعتبارات RenTech، معاملات آتی بیت کوین (و نه بازارهای نقدی) را در دستورکار سرمایه‌گذاری صندوقش قرار داد.
با اینکه این کار درست است، اما انتقاد از بیت ‌کوین، یعنی یکی از مهم‌ترین رمز ارزها، آن هم به خاطر بی‌ثباتی‌اش ممکن است باعث شود ارزشش را از دست بدهد تا سر و سامان بگیرد.

نوسان بیت کوین
با این وجود ، BTC بسیار بیشتر از سایر دارایی های سنتی مالی سنتی بی ثبات است.

فعالیت غیرقانونی جی پی مورگان در بیت کوین تنها 7 درصد است

نقش بیت کوین در بازار دارک وب در حال کم‌رنگ شدن است. ظهور شرکت‌های تحلیلی بلاکچینی مثل Chainalysis و Elliptic باعث شده تا مراجع بتوانند به شکل بی‌سابقه‌ای گردش بیت کوین را پیگیری کنند که این امر به بازارهای سیاه ضربه می‌زند.
اگرچه بازارهای سیاه همیشه مثل زمانی که بیت کوین نبود، وجود خواهند داشت.
در واقع نسبت به رمز ارزها، پول نقد بیشتر در جهت تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در واقع خود همان بانک سرمایه‌گذار یعنی گلدمن ساچز که این را به عنوان یک اصل سرمایه‌گذاری بیت کوین ارائه داده است، در تلاش است تا راه خود را برای فرار از جریمه 2 میلیارد دلاری که به خاطر نقشش در غارت کردن یک صندوق سرمایه مستقل 2.7 میلیارد دلاری گرفتار آن شده است، باز کند.
مقایسه‌های بیشتر با سرمایه‌گذاری قانونی، نتایج مشابهی را نشان می‌دهد.
گزارش جُرم رمز ارز Chainalysis که در ژانویه 2020 منتشر شد، نشان می‌دهد که 600 میلیون دلار از معاملات بیت کوینی بازار دارک وب در 3 ماهه آخر سال 2019 انجام شده است.
بیت کوین 2.4 میلیارد دلار فعالیت غیرقانونی را تسهیل کرد و فقط 7 درصد 35.24 میلیارد دلار بابت جریمه‌های جی پی مورگان طی سه سال و پس از انتقاد مالی سال 2008، برای سرمایه‌گذاران فریب‌کاری که اطلاعات جعلی داشتند، پرداخت شد.
در نهایت منتقدان امور مالی در دسته‌بندی دقیق بیت کوین شکست خوردند. این ارز مثل حق ناشی از سهام نیست و در نتیجه چارچوب دیگری را می‌طلبد. بیت کوین وقتی به عنوان یک ارز یا کالا پذیرفته شود، مشخص می‌شود که سیستم‌های قانونی اعتبار چندانی ندارند.

بیشتر بدانید

منبع 

دیدگاهتان را بنویسید