دلار کانادا CAD چیست؟

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 21 / 02 / 2020
دلار کانادا چیست
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 21 / 02 / 2020

دلار کانادا یا CAD ارز رسمی کانادا است. هر دلار کانادا 100 سِنت است و اغلب با “C” بهمراه نشان دلار و به این شکل C$ نشان داده می شود تا از سایر دلار ها، مثل دلار آمریکا و دلار استرالیا، متمایز شود. CAD بعنوان یک ارز مقاوم در نظر گرفته می شود، بدین معنا که این ارز، ارز کشوری با ثبات از نظر اقتصادی و سیاسی است (کانادا عضو گروه 7 یا هفت کشور برتر اقتصادی جهان است)، از این رو، ارزش ارز این کشور نیز نسبتا پایدار است. از زمان بحران مالی در اواخر دهه 2000، CAD بعنوان ارز ذخیره ای رایج در بین بانک های مرکزی خارجی تبدیل شده است.

دلار کانادا یا CAD ارز رسمی کانادا است.

 

دلار کانادا و حضور در بازار فارکس

دلار کانادا از سال 1858 که اولین سکه های کانادایی جایگزین پوند کانادایی شدند، مورد استفاده بوده است. در سال 1871، دولت فدرال، قانون ارز واحد را تصویب کرد که موجب جایگزینی تمام ارزهای مختلف مورد استفاده در ایالات مختلف با دلار ملی کانادا شد. طی تاریخچه خود، دلار کانادا بین تثبیت ارزش خود با طلا یا دلار آمریکا و یا تعیین نرخ بصورت آزاد دائما در حال تغییر بوده است.

در سال 1950، دلار کانادا برای اولین بار مجاز شد تا شناور شود و توسط بازار تعیین شود. در بین سالهای 1962 تا 1970، بعنوان بخشی از نظام پولی برتون وودز از نرخ های تبدیل ارز ثابت، دوباره تثبیت شد. دوباره با شکست نظام پولی برتون وودز در سال 1970، دلار کانادا بهمراه بسیاری از ارز های اصلی دیگر به حالت شناور در آمد.

دلار کانادا

معیار معمول مورد استفاده برای دلار کانادا در بازارهای تبدیل ارز خارجی، دلار آمریکاست (USD/CAD). از آنجا که نفت یکی از صادرات مهم کاناداست، عملکرد دلار کانادا نیز اغلب مرتبط به حرکات قیمت نفت است. بخاطر همین ارتباط، CAD بعنوان ارز کالایی در نظر گرفته می شود.

کانادا با اختلاف زیاد بزرگترین شریک تجاری آمریکا در حال حاضر است، از این رو، CAD نسبت به رشد و توسعه دلار آمریکا نیز حساس است. اخیرا، نرخ USD/CAD تحت تاثیر گمانه زنی های بالقوه در مورد نفتا قرار گرفته است.

در بازارهای تبدیل ارز خارجی، گاهی اوقات از CAD بعنوان لونیه یاد می شود، نامی که از سکه یک دلاری کانادا ناشی می شود و تصویر یک لون را تداعی می کند.برای آشنایی بیشتر به مقاله فارکس و بازار جهانی مراجعه کنید