دلار استرالیا AUD چیست؟

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 21 / 02 / 2020
دلار استرالیا
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 21 / 02 / 2020

دلار استرالیا یا همان AUD مخفف Australian Dollar یا دلار استرالیا است و در بازار جهانی ارز به Aussie Dollar یا Aussie نیز معروف است. AUD در سال 1966 جایگزین پوند استرالیا شد و در سال 2016، جشن 50 سالگی خود را بعنوان ارز رسمی استرالیا گرفت.

دلار استرالیا نه تنها ارز رسمی استالیا است، بلکه در برخی از کشورها و بخش های مستقل در جنوب اقیانوسیه مثل پاپو آ گینو نو، جزیره کریسمس، جزایر کوکوس، نائورو، تووالو و جزیره نورفولک نیز بعنوان ارز رسمی مورد استفاده قرار می گیرد.

در سال 1983، دلار استرالیا به ارزی شناور تبدیل شد. محبوبیت آن در بین معامله گران بخاطر سه چیز است: زمین شناسی، شرایط جغرافیایی و سیاست دولت. استرالیا از نظر منابع طبیعی شامل فلزات، ذغال سنگ، الماس، گوشت و پشم، در بین غنی ترین کشورهای جهان است. همچنین، استرالیا یک قدرت منطقه ای در آسیا محسوب می شود.

 دلار استرالیا یا AUD چیست

 

دلار استرالیا در بازار فارکس

 AUD در بازار فارکس

AUD در جفت ارزهای مختلف، در میان پر معامله ترین ارزهای جهان در بازار جهانی فارکس است. دلار استرالیا اغلب در مقابل دلار آمریکا معامله می شود. بعنوان پیش زمینه این را در نظر داشته باشید که ارزها همیشه بصورت جفت ارز معامله می شوند و هر ارز با یک مخفف سه کلمه ای، مثل JPY برای یِن ژاپن و CAD برای دلار کانادا، نمایش داده می شود.

جفت ارز AUD/USD رابطه ای منفی با USD/CAD و جفت ارز USD/JPY دارد، و این بخاطر این است که در این موارد، دلار ارز متقابل است. بطور بخصوص، جفت ارز AUD/USD اغلب در جهت مخالف USD/CAD حرکت می کند و دلیل آن این است که هر دو ارز، دلار استرالیا و دلار کانادا، ارزهای کالایی هستند.برای مطالعه وراهنمایی به آموزش جامع فارکس مراجعه کنید.

 

عواملی که ممکن است دلار استرالیا  AUD را تحت تاثیر قرار بدهد

همانند بیشتر ارزها، قیمت دلار استرالیا نیز بخاطر عوامل اقتصادی شامل تولید ناخالص داخلی، خرده فروشی، تولیدات صنعتی، تورم و تراز تجاری حرکت می کند. بلایای طبیعی، انتخابات و سیاست های دولتی نیز تاثیری نسبی بر قیمت AUD دارند. همچنین، قیمت بازار و بازده برای فلزات مختلف و محصولات زراعی نیز تاثیر گذارند.

بعلاوه، تقاضا برای منابع طبیعی، خصوصا از جانب سایر غولهای آسیایی مثل چین و هند، بر نرخ های تبدیل AUD تاثیر می گذارد.

اقتصاد استرالیا و AUD اغلب در زمان افزایش قیمت کالاها سود می برند. در مقابل، ایالات متحده و سایر کشورهایی که محصول نهایی بسیار تولید می کنند، در حین افزایش قیمت کالاها دچار تورم می شوند و همزمان با ایجاد تورم، ارز آنها نسبت به AUD تضعیف می شود. این امر سبب می شود تا گاهی اوقات معامله گران اشتیاق بیشتری به AUD نسبت به USD داشته باشند.

همچنین، سیاست پولی محافظه کارانه استرالیا به سود AUD است. برای مثال، بانک رزرو استرالیا به اندازه آمریکا، بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن طی رکود اقتصادی بزرگ آسیب ندید. این امر موجب نرخ های بهره بالاتر در استرالیا نسبت به سایر کشورها شد و معامله گران بازار ارز، مشتاق به خرید ارز AUD در مثابل JPY شدند تا از اختلاف نرخ بهره بین دو کشور سود ببرند. این اتفاق به یکی از بزرگترین و مشهور ترین کَری تِرِیدهای ارزی در این عصر تبدیل شد.

 

جهت آشنایی با فارکس به مقاله فارکس وسرمایه گذاری در بازار جهانی مراجعه کنید