کاهش قیمت گاز در اروپا

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 12 / 09 / 2019
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 12 / 09 / 2019

کاهش قیمت گاز در اروپا به پایین‌ترین سطح خود در طی ۱۰ سال اخیر

قیمت گاز

قیمت گاز طبیعی در اروپا به پایین‌ترین حد در ۱۰ سال اخیر سقوط کرده است و انتظار می‌رود پاییز امسال کاهش بیشتری پیدا کند.

سطح تاسیسات مخازن گاز در سراسر اروپا برای این وقت از سال بالاتر از حد معمول هستند. انتظار نمی‌رود تامین‌کنندگان گاز طبیعی با وجود پایین آمدن قیمت‌ها ی گاز، عرضه فراوان و تقاضای ضعیف، تحویلشان را محدود کنند.
پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهد فصل گرمایش زمستان در اکتبر با دمای هوای معمول یا بالاتر فصل آغاز می‌شود.

متخصصان صنعت اظهار کردند تمامی این عوامل زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت گاز طبیعی در پاییز امسال و حداقل تا فرا رسیدن زمستان فراهم می‌کند.

قیمت‌های پایین گاز طبیعی مایع برای تحویل فوری در میان عرضه فراوان و تقاضای آسیایی کمتر برای محموله‌های تک، به اروپا کمک کرده است تابستان امسال مخازن گاز خود را بیشتر از سطح معمول پر کند.

قیمت‌های گاز طبیعی در اروپا اوایل ژوییه که جنگ روسیه و آمریکا بر سر سهم بازار ادامه یافت، به پایین‌ترین حد در ۱۰ سال گذشته نزول کرد. به مدد قیمت‌ها ی پایین گاز طبیعی که در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است، مخازن گاز در بسیاری از کشورهای اروپایی پیش از رسیدن فصل گرما، بالاتر از میانگین پنج ساله بوده است. معامله گران همچنان محموله‌های LNG را به اروپا ارسال می‌کنند و احتمالا منتظر فرصتهای تجارت در فصل زمستان و بالا رفتن قیمت‌ها هستند.

طبق آمار زیرساخت گاز اروپا، تا دوم سپتامبر تاسیسات ذخیره سازی در اروپا تا سطح ۹۲.۹۵ درصد پر بودند. سطح ذخایر گاز طبیعی در اروپا اندکی بسیار بالاتر از سطح معمول در سپتامبر است.

همزمان جدا از فعالیت تعمیراتی در تاسیسات صادرات گاز نروژ، بزرگترین تامین کننده گاز از طریق خط لوله به اروپا که کشورهای نروژ و روسیه هستند، تحویل گاز را با وجود پایین رفتن قیمت‌ها و چشم‌انداز کاهش بیشتر قیمت‌ها محدود نکرده‌اند.

شرکت گازپروم روسیه هفته گذشته اعلام کرد صادرات گاز طبیعی به اروپا بعلاوه ترکیه امسال از رکورد بالایی که در سال ۲۰۱۸ مشاهده شد، کمتر خواهد بود. با این حال غول گازی روسیه که ۳۳ درصد از بازار گاز اروپا را در دست دارد همچنان برای سهم بازار در این منطقه مبارزه می‌کند.

تحلیلگران معتقدند قیمت‌های پایین گاز مانع از این نخواهد شد که صادرکنندگان حجم بیشتری گاز به بازار اروپا عرضه کنند. این به معنای آن است که در کوتاه مدت میزان عرضه از تقاضا فراتر خواهد رفت و قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

ترجمه توسط بلومبرگ فارسی