حذف چین از وال‌استریت

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 01 / 10 / 2019
وال استریت
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 01 / 10 / 2019

حذف چین از وال‌استریت

وال استریتحذف چین از وال‌استریت از شایعه تا واقعیت. مونیکا کرولی سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا گفت: دولت در حال حاضر، ممنوعیت شرکت های چینی از فهرست سهام در بورس اوراق بهادار آمریکا را در نظر ندارد.
اخبار اولیه در مورد تصمیم واشنگتن برای حذف چین از فهرست سهام در بورس اوراق بهادار آمریکا، بازارها را برهم ریخت.

مقام های دولت آمریکا در هفته های گذشته، گزینه های مختلفی را در این رابطه مورد بررسی قرار دادند.

این ایده تا حد زیادی از طرف مشاوران سازش ناپذیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا همچون «پیتر ناوارو» مشاور تجاری کاخ سفید و مشاوران خارج از آمریکا همچون «استیو بنن» مطرح می شود.

وزارت خزانه داری آمریکا از بابت واکنش بازار به این تصمیم نگران است و تلاش می کند تضمین گر این مساله باشد که هر گونه اقدامی به نحوی انجام شود که سرمایه گذاران را وحشت زده نکند.۹۱۰۹

افراد نزدیک به دولت آمریکا از رسانه ای شدن مباحثات در مورد این مساله برآشفتند و اینگونه استدلال کردند که کاخ سفید در مورد این مساله تصمیمی اتخاذ نکرده است.

این افراد یادآور شدند که طیف وسیعی از گزینه ها در دست بررسی قرار دارد و از اینرو، ‌ هنوز آماده کاربرد در سطح عمومی نیست.

برخی طرفداران سختگیری بر چین در دولت آمریکا، افشای این طرح را حاصل تلاش صلح طلبان در کاخ سفید دانستند تا با برانگیختن اعتراضات مانع از انجام آن شوند.

به گفته یک منبع مطلع، ترامپ به بررسی این مساله، چراغ سبز نشان داده، اما ساز و کارهای دقیق یا زمان مشخص برای انجام آن تعیین نشده است.

تندروها در دولت آمریکا می گویند هر گونه سرمایه گذاری آمریکا در شرکت های چینی خواه در آمریکا یا چین فهرست شده باشد، سرمایه گذاران را به واسطه استانداردهای ضعیف اداره شرکتی چین، در معرض کلاهبرداری قرار می دهد. ‌

برخی نیز چنین استدلال می کنند که روابط نزدیک بین حزب حاکم چین و بسیاری از شرکت های فهرست شده، به مثابه حمایت سرمایه گذاری از این حزب است.

جنگ تجاری بین چین و آمریکا از ماه ها پیش جریان دارد. ترامپ از حدود ۱۵ ماه پیش با وضع تعرفه بر بخشی از واردات کالاهای چینی، جنگی تجاری را با پکن آغاز کرد. چین نیز در واکنش به آن، دست به اقدام تلافی‌جویانه زد و بر بخشی از کالاهای آمریکایی تعرفه وضع کرد. دو کشور مذاکراتی را برای حل این مناقشه انجام داده‌اند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

ترحمه توسط بلومبرگ فارسی

جهت آشنایی بیشتر با بازار فارکس و سرمایه گذاری در بازار جهانی مقالات زیر می تواند به شما کمک کند