عربستان به دنبال رونق گردشگری

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 28 / 10 / 2019
عربستان
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 28 / 10 / 2019

عربستان به دنبال رونق گردشگری برای پایین آوردن نرخ بیکاری

عربستان

یکی از معضلات عربستان سعودی نرخ بیکاری در این کشور است. بن‌سلمان اما قصد دارد این معضل را تا حد ممکن از بین ببرد. هدفی که البته برای دستیابی به آن به کمک گردشگران خارجی نیاز است.

این روزها مشاغلی مانند تور لیدری، هتلداری و حتی کارگری در هتل و رستوران مانند گذشته چندان در میان مردم به عنوان مشاغل سطح پایین مطرح نیست و جوانان بسیاری بر این باورند که می‌توانند در این حیطه به کارهایی با درامد متوسط دست یابند.

در این گزارش با جوانی گفتگو شده است که برای شغل صندوقداری در یک هتل نه چندان سطح بالا درخواست داده است. او می‌گوید که مشاغل مرتبط با توریسم که زمانی در عربستان به عنوان مشاغل سطح پایین مطرح بودند، در سال‌های اخیر به عنوان مشاغل متفاوت و جذاب مطرح شده‌اند. ظاهرا ذهن و فکر مردم عربستان عوض شده است.

عربستان به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای نفتی دنیا در سال‌های اخیر با بحران بیکاری مواجه بوده- که به گفته کارشناسان اقتصادی دلیل عمده آن بی‌رغبتی جوانان این کشور به مشاغل سطح پایین و البته افزایش کارگردان خارجی با دستمزدهای به مراتب ارزان‌تر است.

اما عربستان برای تغییر اقتصادش و وابستگی کمتر به درامدهای نفتی برنامه‌ریزی کرده تا سالیانه میلیون‌ها توریست را به این کشور بکشاند. حکومت عربستان برای نیل به این هدف حتی تسهیلاتی در زمینه پوشش زنان توریست نیز وعده داده است. گفته می‌شود این برنامه گردشگری گسترده مهم‌ترین برنامه حکومت عربستان برای کاستن از تعداد فزاینده بیکاران جوان است که در ماه‌های اخیر به دوازده درصد رسیده بود.

به گزارش منابع سعودی در سه ماهه چهارم امسال حدود یک میلیون عربستانی که اغلب بین ۲۵ تا ۲۹ سال دارند، در جستجوی کار هستند. حکومت عربستان توریسم را بهترین و سریع‌ترین راه برای ایجاد شغل برای این جوانان می‌داند.

محمد بن‌سلمان اعلام کرده که تا سال ۲۰۳۰  این کشور باید به یکی از پنج مقصد برتر گردشگری دنیا تبدیل شده و درامد توریسم بالغ بر ده درصد درامد ملی این کشور شود.

سلطان مفتی معاون جذب سرمایه‌گذاری و توسعه در اداره سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ می‌گوید: «گردشگری برای دستیابی به تحول اقتصادی و اجتماعی بسیار اساسی است».

عربستان سعودی مدت‌هاست که به عنوان یکی از دشوارترین کشورهای جهان برای بازدید قلمداد می‌شود و دریافت ویزای این کشور فقط برای سفرهای کاری، دیدارهای خانوادگی و زیارت شهرهای مقدس اسلامی مکه و مدینه مقدور است. در حقیقت توریسم عربستان بر گردشگری مذهبی استوار است. اما ظاهرا بن‌سلمان در تدارک راه و روشی دیگر برای افزایش گردشگران  است.

ترجمه توسط بلومبرگ فارسی

نظرات بسته شده است.