آرامکو بزرگترین عرضه اولیه تاریخ

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 11 / 10 / 2019
کمپانی آرامکو
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 11 / 10 / 2019

آرامکو بزرگترین عرضه اولیه تاریخ

کمپانی آرامکو

آرامکو بزرگترین عرضه اولیه تاریخ خواهد بود.شرکت دولتی نفت “سعودی آرامکو” در هر حال برای اولین بار اواخراکتبر سهام خود را در بورس ارائه خواهد کرد.
برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ درباره عرضه سهام‌شرکت نفت “سعودی آرامکو” سخن گفته بودند.

ابتدا دو درصد سهام “سعودی آرامکو” به معرض فروش گذاشته خواهد شد و این مطلب در اواخر اکتبر اعلام خواهد گردید. دولت عربستان که در حال حاضر یگانه سهامدار این شرکت بزرگ است، امیدوار است از معامله مورد نظر ۴۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند.
این بزرگترین عرضه اولیه سهام در تاریخ جهان خواهد بود. ارزش شرکت در مجموع ۲ تریلیون دلار تخمین زده می شود.

عرضه سهام در بورس داخلی Tadawu صورت خواهد گرفت که دو سال پیش دسترسی سرمایه گذاران خارجی به معاملات ان تامین شده است.

دانیلو اونورینو ، مدیر دارایی Dogma Capital در سوئیس و سرمایه گذاری در اوراق قرضه آرامکو می گوید: “آرامکو بهترین سرمایه نفت و گاز کره زمین است.” “اما مشکلاتی وجود دارد. هزینه سرمایه عربستان سعودی نسبتاً زیاد است ، قیمت نفت جایی نیست که شما بخواهید آن باشد و مشکلاتی با شفافیت وجود دارد. ”

سرمایه گذاران نیز نگران حاکمیت شرکتی هستند. IPO استقلال خود را از دولت سعودی به ارمغان نمی آورد ، که هرگز پیشنهاد فروش بیش از 5٪ از این شرکت را نداشته است. پرداخت مالیات و سود سهام شرکت آرامکو بزرگترین منبع درآمد دولت خواهد بود و عربستان سعودی مهمترین عضو کارتل اوپک است. بنابراین احتمالاً سیاست تولید نفت همچنان یک تصمیم سیاسی خواهد بود.

در اوایل ماه سپتامبر ، خالد الفالح ، وزیر انرژی عربستان و رئیس آرامکو، برکنار شد. او نسبت به چشم انداز فروش سهم نسبتاً تردید در نظر گرفته شده بود. یکی از برادران نیمه شاهزاده محمد وزیر نفت شد. ریاست شرکت به یاسر الرومیان ، رئیس صندوق سرمایه گذاری عمومی پادشاهی ، مدیر ثروت حاکمیتی که به عواید IPO تحویل داده می شود ، رفت.

راب تامل مدیر ارشد نمونه کارها در شرکت  Tortoise Capital Advisors می گوید: “آرامکو برخی از دارایی های کم هزینه را در جهان دارد.” وی گفت: “بزرگترین نگرانی درباره این شرکت حاکمیت و سیاست است. اگر چالش های حاکمیتی حل شود ، علاقه سرمایه گذار زیاد خواهد بود. ”

ارزشگذاری سهام آرامکو

ارزشگذاری سهام آرامکو نگرانی دیگری است. ولیعهد همیشه تأکید کرده است که آرامکو بیش از 2 تریلیون دلار ارزش دارد ، تقریباً دو برابر سرمایه بازار مایکروسافت و شرکت اپل ، با ارزش ترین شرکت های جهان امروز. شک کمی وجود دارد که آرامکو سزاوار ارزیابی استراتژیک است: این شرکت تقریباً 10 میلیون بشکه در روز ، بیش از دو برابر بزرگترین رقیب آمریکایی خود ، Exxon Mobil Corp تولید می کند و سود سالانه 111 میلیارد دلار در سال گذشته را به ثبت می رساند. اما 2 تریلیون دلار در مقایسه با سایر تولیدکنندگان مهم نفت هنوز مقدار قابل ملاحظه ای به نظر می رسد.

لینک خبر بلومبرگ