حمایت سازمان تجارت جهانی از آمریکا

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 02 / 10 / 2019
تجارت جهانی
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 02 / 10 / 2019

حمایت سازمان تجارت جهانی از آمریکا

تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی از آمریکا برای وضع عوارض بر کالاهای اتحادیه اروپا با ارزش تجاری سالانه ۷.۵ میلیارد دلار حمایت می‌کند. اتحادیه اروپا متهم به پشتیبانی غیر قانونی از هواپیما سازی ایرباس اروپاست.

این تصمیم قدرت‌های تجاری ترنس آتلانتیک را به یک جنگ عوارض تلافی‌جویانه در صنعت هواپیمایی پس از یک اختلاف ۱۵ ساله در سازمان تجارت جهانی نزدیکتر می‌کند. ولی برخی تحلیلگران عقیده دارند این اختلاف بدون هیچ جنگ تجاری پایان می‌یابد.

سازمان تجارت جهانی دریافت که هم ایرباس و هم رقیب آمریکایی آن بویینگ میلیاردها دلار سوبسید دریافت کرده‌اند و همین مسئله بزرگترین اختلاف تجاری شرکتی دنیا را ایجاد کرده است. هر دو طرف یکدیگر را تهدید به وضع عوارض کرده‌اند.

واشنگتن از سازمان تجارت جهانی اجازه خواست تا بر صد درصد کالاهای اروپایی با ارزش ۱۱.۲ میلیارد دلار در سال عوارض وضع کند. این کالاها شامل قطعات هوانوردی از کشورهای میزبان ایرباس یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا و یک سری کالاها مثل پنیر و کالاهای لوکس از سراسر اتحادیه اروپا می‌شود.

وسعت این عوارض بستگی دارد به حکمی که قرار است در مورد ارزش و شیوه این عوارض در هفته آینده صادر شود.

گفته می‌شود دادگاه با ۷.۵ میلیارد دلار عوارض بر تجارت سالانه کالاهای اروپایی موافقت کرده است که کمتر از درخواست آمریکاست.

واشنگتن لیستی تهیه کرده از کالاهایی با ارزش کلی ۲۵ میلیارد دلار که در صورت قطعی شدن وضع عوارض، از بین آنها انتخاب می‌کند. به نظر می‌رسد واشنگتن آماده است جبهه جدیدی از جنگ تجاری را به راه اندازد.

اتحادیه اروپا نمی‌تواند به سرعت وضع عوارض آمریکا را تلافی کند مانند اتفاقی که در مورد وضع غیر قانونی عوارض بر واردات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا توسط آمریکا صورت گرفت.

ولی اتحادیه اروپا می‌تواند از یک جنگ تلافی جویانه که از یک پرونده در گذشته باقی مانده استفاده کند. در ۲۰۰۲ سازمان تجارت جهانی به اتحادیه اروپا اجازه داد ۴ میلیارد دلار بر واردات آمریکا عوارض وضع کند. دو طرف در ۲۰۰۶ به توافق رسیدند، به تحریم‌ها پایان دادند و توافق خود را به اطلاع سازمان تجارت جهانی هم رساندند ولی پیروی آمریکا از این توافق هیچ گاه به طور رسمی مورد آزمایش این سازمان قرار نگرفت.
ولی به گفته منابع، آمریکا می‌تواند با این اقدام مقابله کند.

ترجمه شده توسط بلومبرگ فارسی