سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران چگونه است

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 02 / 02 / 2020
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 02 / 02 / 2020
بازار بورس ایران

بازار سهام ایران یکی از ناشناخته ترین بازارهای سهام در جهان است. در حالی که ایران تحت تحریم های شدید ایالات متحده آمریکا قرار دارد، یافتن داده های دسته اول در مورد بورس ایران بسیار مشکل است.

به گزارش بلومبرگ فارسی، در بازار ایران ریسک ژئوپلیتیکی وجود دارد. در ماه ژانویه ، آمریکا ژنرال ارشد ایران ، قاسم سلیمانی را به کام مرگ کشاند و ایران با شلیک موشک به پایگاه‌های هوایی ایالات متحده در عراق تلافی کرد که موجب ریزش بازارهای جهانی شد.

اما چه اتفاقی در این بازه در بازار سهام ایران افتاد؟

آقای وجدال که مسئولیت تنها شرکت اروپایی مدیریت دارایی متمرکز بر سهام ایران را بر عهده دارد. وی گفت : ایران کشوری است با جمعیتی تحصیل کرده و جوان. دست مزدها در ایران از ویتنام هم کمتر است.

اقتصاد ایران منظم و یکپارچه است و این کشور بزرگترین ذخایر نفت وگاز را دارد. بسیار جالب است که حتی زیر فشار تحریم ها ایران توانسته است بخش های مختلف اقتصاد خود را توسعه دهد.

برای یک سرمایه گذار برای من تعداد زیاد شرکت های بورسی در ایران جالب توجه بوده است. ارزش بازار ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است و نقدینگی روزانه در آن به طور چیزی حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.

این بازار یکی از سودده ترین بازاهای جهان است و سرمایه‌گذار خارجی در آن وجود ندارد. بنابرین من تصمیم گرفتم به تهران بروم و با چند تا از کارگزاری ها صحبت کنم. بعد کمی از سرمایه‌ام در بورس ایران قرار دادم و دیدم که جواب می دهد و برای همین قسمتی از سرمایه ام را برای سرمایه گذاری در بورس ایران در نظر گرفتم.

سرمایه گذاری در ایران نیازمند طی مراحل قانونی زیادی است زیرا نمی توان در شرکت هایی که تحریم هستند سرمایه گذاری کرد. اما پس از طی این مراحل سرمایه گذاری در بازار بورس ایران آسان تر است.
ایران بهترین عملکرد را در سال ۲۱۰۹ در دنیا داشته است ، سال گذشته شاخص بورس ایران دو برابر شد.

اما شما نمی توانید این اطلاعات را هیچ جا پیدا کنید اما اینها واقعیت دارد. برای سرمایه گذاری باید در ایران سرمایه گذاری کرد. مارکت تهران بسیار ریسکی است. البته خود بازار ریسکی نیست و بازار مطمئنی است اما ریسک های ژئوپلتیکی بسیاری وجود دارد.

شما در ایران شرکت های بسیاری می توانید پیدا کنید که سود ۲۰% به صاحبان سهم می دهند. اما بزرگترین و بهترین شانس ها کمپانی هایی هستند که درآمدهای خود را افزایش می‌دهند.