استیضاح ترامپ و آشوب در بازارهای مالی

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 25 / 09 / 2019
ترامپ
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 25 / 09 / 2019

استیضاح ترامپ و آشوب در بازارهای مالی

ترامپ

به نظر می رسد که با بودن ترامپ در قدرت، به سختی بتوان انتظار حاکم شدن آرامش بر فضای بازارهای مالی را داشت. در حالی که هنوز آثار منفی اقدامات ناگهانی و غیرمتعارف ترامپ در 3 سال گذشته – خروج از برجام، لغو پیمان NAFTA، آغاز جنگ های تجاری، انتقادات بی سابقه از فدرال رزرو، حمله به سوریه، … – بر بازارهای مالی محو نشده، یک بحران دیگر در اثر رفتار عجیب ترامپ ایجاد شده که می تواند برای مدتی دیگر بازارهای مالی را اسیر نوسانات دوسویه شدید کند.

داستان از این قرار است که ترامپ که می داند مهمترین رقیبش در انتخابات 2020، «جو بایدن» خواهدبود، با رهبر اوکراین تماس می گیرد و خواهان تعقیب قضایی پسر بایدن می شود که ظاهراً در هیات مدیره یک شرکت استخراج نفت و گاز در اوکراین مشغول به کار است. طبق ادعای دموکراتها، حتی ترامپ همتای اوکراینی اش را تهدید کرده است که در صورت امتناع از انجام خواسته اش، پرداخت کمک 400 میلیون دلاری سالانه آمریکا به این کشور را باز هم به تعویق خواهدانداخت.

این اتهام در صورتی که اثبات بشود، عملاً نوعی قانون شکنی بی سابقه و پایمال کردن منافع ملی کشور در برابر خواسته های سیاسی فرد ترامپ محسوب شده و می تواند پرونده برکناری وی را وارد مراحل بسیار جدی و پیچیده ای کند. در اثر هراس بازارها از وقوع این امر، دیروز طلا با رشد قابل ملاحظه تقاضا روبرو شد و بازارهای سهام افت داشتند. اما ترامپ در پاسخ به این ادعاها گفت که هیچ «معامله» ای در میان نبوده است و علت تاخیر در پرداخت کمک سالانه به اوکراین از سوی او، مجبور کردن اروپایی ها به سهیم شدن در بار کمک به این کشور – که با روسیه بر سر کریمه درگیر است – بوده و ابداً وی قصد باج گیری در این خصوص را نداشته است.

با این حال نمایندگان دموکرات کنگره که محبوبیت رو به رشد ترامپ در نظرسنجی ها را تهدیدی برای خود می بینند، به کوشش خود برای آغاز فرآیند استیضاح ترامپ ادامه داده و شب گذشته «نانسی پلوسی» سخنگوی کنگره گفت که این فرآیند رسماً استارت خورده است. وی اشاره کرد که هیچ کس بالاتر از قانون نیست و او و همکارانش خواهندکوشید تا از میراث دموکراتیک پدران بنیانگذار ایالات متحده دفاع کنند.

در واکنش به این اقدام جسورانه دموکراتها، اعضای حزب جمهوریخواه که نرخ محبوبیت ترامپ در میان آنها به سطح بسیار بالای 95% هم رسیده است، واکنش شدیدی بروز داده و این حرکت را نوعی توطئه و کودتا از سوی دموکراتها تلقی کرده اند. برای مثال سناتور «گراهام» در مصاحبه با فاکس نیوز ادعا کرد که انگیزه اصلی دموکراتها از پیش بردن پرونده استیضاح ترامپ، مطامع صرفاً سیاسی آنهاست چرا که آنها می دانند از جعبه های رای پیروز بیرون نخواهندآمد.

به نظر می رسد با این عمق شکاف و تضاد سیاسی در آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری 2020 در این کشور داغ تر از همیشه دنبال شده و به نوعی شاهد رویارویی های مناقشه آمیز حزبی-قومی در این کشور باشیم.

نگارنده: علی شریف آزاده از گروه cyclicalwaves