چگونه ترازنامه مالی بنویسیم

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 03 / 03 / 2020
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 03 / 03 / 2020

راهنمای قدم به قدم نوشتن یک ترازنامه مالی

نوشتن یک ترازنامه مالی یا بالانس شیت

یکی از مهمترین کارها درتحلیل و ارزیابی صورت‌ها یا اظهارنامه‌های مالی، برگه ترازنامه مالی است. این سند نشان‌دهنده دارایی‌ها شما – چه به صورت مالکیت یا به صورت تعهدی – و بدهی‌های شما است که ممکن است متعلق به شما یا شرکای تجاری و سرمایه‌گذارانی باشد که در کسب و کار شما سهم دارند.

در ابتدا، باید اظهارنامه‌های مالی که شما یا متخصصین حسابداری شما برای کسب و کارتان تهیه کرده‌اند را بررسی و تحلیل کنید. این اظهارنامه‌های مالی به شما در تعیین جایگاه مالی شرکت در هر نقطه زمانی و در طول یک دوره زمانی کمک می‌کنند و همچنین باعث مشخص شدن جریان نقدی کسب و کار شما می‌شوند.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک به این دلیل که قادر به تعیین و تشخیص جایگاه مالی حقیقی خود نیستند، دچار ورشکستگی می‌شوند. اگر صورت‌های مالی را به خوبی درک کنید، اتفاق بدی برای کسب و کار شما نخواهد افتاد.

برای تدوین یک تراز نامه یا بالانس شیت خوب، این نکات را در نظر داشته باشید

بخش اول – دارایی‌ها

  • خط اول از بالانس شیت نشان‌دهنده حساب نقدی شرکت است. شرکت‌های کوچک باید مقداری پول نقد را برای تبادلات مالی روزمره در اختیار داشته باشند و همچنین نیازمند داشتن مقداری پول نقد برای مواقع ضروری هستند که ممکن است شرایط بازار با چالش‌هایی مواجه باشد.
  • خط دوم از بالانس شیت، نشان‌دهنده حساب‌های دریافتنی است و اگر به صورت اعتباری کار می‌کنید، نشان‌دهنده حساب مشتریانی است که مبلغی را به شرکت شما بدهکار هستند. از آنجائیکه تزارنامه شبیه به یک تصویر از جایگاه مالی شرکت در یک نقطه از زمان است، باید کلیه حساب‌های دریافتنی و سایر حساب‌ها به دقت نوشته شوند تا در زمان تنظیم اظهارنامه‌های مالی از آن‌ها استفاده شود.
  • ارزش موجودی شرکت نیز در خط سوم نوشته می‌شود. موجودی به بیان ساده، عبارت است از محصولاتی که شرکت برای فروش در اختیار دارد.
  • آخرین موردی که در ترازنامه درج می‌شود، دارایی‌های ثابت هستند. این دارایی‌ها در خط چهارم ترازنامه درج می‌شوند و مشتمل بر هر نوع تجهیزات، وسایل نقلیه یا ملک و املاکی هستند که شرکت شما مالک آن است. به طور معمول، این دارایی‌ها جزو دارایی‌ها بزرگ و بسیار با ارزش هستند که شرکت شما در اختیار دارد و همچنین شامل دارایی‌هایی است که با گذر زمان مستهلک می‌شوند.
  • مجموع ارزش دارایی‌های مذکور در خط پنجم ترازنامه بیان می‌شود. مقدار دارایی‌های مجموع، معادل با ارزش کل چیزهایی است که کسب و کار شما مالک آن است.

بخش دوم – بدهی‌ها و حقوق صاحبان سرمایه

  • در خط ششم از ترازنامه، حساب‌های پرداختنی درج می‌شوند که حساب‌های کوتاه مدت هستند که شما با تأمین کنندگان خود دارید و به آن‌ها بدهکار هستید.
  • خط هفتم نشان‌دهنده هرگونه وام بلندمدت بانکی یا وام‌هایی از سایر منابع است که دارای زمان سررسید بیش از یک سال هستند. شما ممکن است برای گشایش در کار شرکت، از وام‌های بلندمدت استفاده کنید.
  • خط هشتم، نشان‌دهنده مبالغی است که سرمایه‌گذاران در کسب و کار شما سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این مبالغ توسط سرمایه‌گذاران که ممکن است سهامدار نیز باشند، در شرکت سرمایه‌گذاری شده است.
  • آخرین خط از ترازنامه یعنی خط نهم، مجموع بدهی‌ها و دیون است. این خط نشان‌دهنده مقدار مجموع بدهی‌های شرکت + مقدار سرمایه‌گذاری‌شده توسط سرمایه‌گذاران در شرکت است. مجموع این موارد بایستی معادل مقدار مجموع دارایی‌های شما باشد تا ترازنامه تکمیل شود.

مثالی از یک ترازنامه

جدول زیر مثالی از یک ترازنامه ساده است که در انتهای سال مالی برای یک شرکت تهیه شده است:

[table “” not found /]

[table “” not found /]