فورک بیت کوین

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 25 / 12 / 2018
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 25 / 12 / 2018

فورک بیت کوین

2017 سال فورک های بیت کوین بود. اول بیت کوین کش، سپس بیت کوین گولد وپس از آن  سگویت. اکنون اکوسیستم تکامل بیشتری پیدا کرده است و حتی گیج کننده تر شده است، زیرا فورک های متعددی برای بیت کوین عرضه شده است.

بیت کوین واقعی چیست؟ مطمئن نیستم، می توان آن را به صورت ذهنی براساس معیار هایی تعریف کرد که در یک لحظه زمانی مشخص گردآوری شده اند. در عوض تنها چیزی که می توانید از آن مطمئن باشید،  بین کوین واقعی از دیدگاه شما است،  که بر اساس قوانینی که با آن موافق هستید و اعمال می کنید. شایان ذکر است که این مقاله برای هر انشعاب بیت کون مجزا صدق می کند: قبلی، فعلی و آتی.

گره های کامل(فول نود) برای آزادی

چگونه قوانینی که با آنها موافق هستید را اعمال می کنید؟ باید یک گره بیت کوین کاملا معتبر را اجرا کنید و در واقع از آن برای تایید پرداختی هایی که دریافت می کنید، استفاده می نمایید. گره ها به عنوان نگهبان های شخصی شما عمل می کنند، از شما در برابر فعالیت کلاهبردارانه محافظت می نمایند. آنها فعالیت هایی که توسط قانون شکنان صورت گرفته است را رد می کنند، حتی زمانی که شما مشغول یا خواب هستید. در حالی که برخی ادعا می کنند که اجرای یک گره امروزه کاملا امری فداکارانه به حساب می آید، محرک های غیر مستقیمی برای انجام این کار وجود دارد:

گره های کامل یا همان فول نود ها بهترین مدل حریم خصوصی را ارائه می کنند.در صورتی که از یک کیف پول مرکزی استفاده می کنید، هیچ حریم خصوصی ای ندارید. تامین کننده کیف پول کل تراکنش ها و نشانی های شما را می داند. در صورتی که از یک کیف پول SPV استفاده می کنید، حریم خصوصی شما به شکل آشکاری مشکل ساز نمی شود اما یاز هم این حریم خصوصی به طور کامل نیست. با یک گره کامل، شما کل داده های بلاک چین را دانلود می کنید و تنها به صورت محلی تراکنش هاو نشانی ها را جستجو می کنید و نکته مهم این است که  ناظران شبکه نمی توانند مشاهده کنند شما به چه چیزی علاقه دارید.

گره های کامل قوی ترین مدل امنیتی را ارائه می کنند. وقتی نسخه ای از دفتر کل را دارید که خود آن را تایید کرده اید، دیگر نیازی به اعتماد به شخص ثالث برای صادق بودن در مورد وضعیت دفتر کل ندارید. در صورتی که از یک کیف پول مرکزی استفاده می کنید، کاملا اعتماد دارید که گره هایی را اجرا می کنند که قوانین شبکه را اعمال می نمایند. در صورتی که از یک کیف پول SPV استفاده می کنید، اعتماد می کنید که اکثر هش پاور قوانین شبکه ای که با آنها موافق هستند را تایید می کنند.

اگر گره خود را پیکربندی کنید تا پیوندهای وارده را بپذیرید، با ارسال بلاک ها و تراکنش ها به گره های کامل دیگر به شبکه کمک می کند تا به آنها در همگام سازی کمک کند و درخواست های داده را از کیف پول ها سرویس دهی می کند. از این دیدگاه، گره های کامل از سلامت شبکه حمایت می کنند. بعضی از کاربران ممکن است دوست داشته باشند این کار را انجام دهند تا از سرمایه خود در بیت کوین محافظت کنند.

از یک دیدگاه کلان، گره های کامل شبکه را حفظ می کنند. هر چه نهادهای بیشتری به شکل فعال گره هایی را برای بررسی تراکنش های اقتصادی خود اجرا کنند، شبکه در برابر حملات قوی تر می شود. در صورتی که به یک طرح حمله دولتی فکر کنید، گره های بیشتر مساوی با درهای بیشتری هستند که باید به آنها ضربه بزنید تا مالک گره را وادار کنید تا تغییراتی را در برابر اراده خود اعمال کنند.

نحوه اجرای یک گره کامل بیت کوین(فول نود بیت کوین)

اگر یک رایانه همیشه روشن داشته باشید، می توانید از این دستورالعمل ها پیروی کنید تا یک گره کاملا معتبر را نصب کنید.

در صورتی که شما یک سرور یا رایانه همیشه روشن ندارید، اما یک گره ارزان قیمت را می خواهید، می توانید از دستورالعمل ها برای ایجاد یک گره با یک رزبری پای پی ایجاد کنید یا می توانید یک گره پیش پیکربندی شده را از بیت سید(bitseed) خریداری کنید.

نحوه استفاده از گره کامل خود

شیوه آشکار برای استفاده از یک گره کامل استفاده از کارایی کیف پول در گره است، اما در صورتی که گره کامل خود را همراه خود حمل نکنید، این روش چندان مناسب نیست. بنابراین باید چه کار کرد؟ پاسخ: از کیف پول های ساده تر استفاده کنید که امکان پیکربندی اتصال به گره کامل خود را فراهم می کند!

در زمان نوشتن، کیف پول های SPV که می دانم از اتصال به یک گره کامل خاص پشتیبانی می کنند از قرار زیر هستند:

  • کیف پول بیت کوین(bitcoin wallet)
  • برد(breed)
  • گرین بیتس(greenbits)
  • ام سیگنا(mSIGNA)
  • کیف پول سامورایی(Samourai wallet)
  • کیف پول بیت کوین ساده(Simple bitcoin wallet)

در صورتی که ی سرور الکتروم کنار گره کامل خود نصب کنید، می توانید کیف پول های زیر را برای اتصال به آن پیکربندی کنید:

  • ایربیتز(َAirbitz)
  • الکتروم(ٍElectrum)

در صورتی که یک سرویس کیف پول بیت کور را نصب کنید، می توانید کیف پول های زیر را برای اتصال به آن پیکربندی کنید:

  • بیت پی(bitpay)
  • کوپی(copay)
  • ترزور(trezor)

توجه داشته باشید که هنگام نصب کیف پول های دیگر برای اتصال مستقیم به گره کامل شما، باید تضمین کنید که اتصالات وارده به درستی به آن مسیر یابی شده اند.

جهت اشنایی بیشتر با بیت کوین سری به مقاله اموزش بیت کوین بیندازید