اصطلاحات بازار فارکس

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 26 / 08 / 2019
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 26 / 08 / 2019

اصطلاحات بازار فارکس

بازار فارکس با مجموعه ای از اصطلاحات خاص خود همراه است. بنابراین قبل از اینکه عمیق تر به یادگیری معامله در بازار فارکس بپردازید، ضروریست تا تعدادی از اصطلاحات بازار فارکس، که در معاملات خود با آنها روبرو خواهید شد را بدانید.البته به دنبال یادگیری پایه ای تر هستید قبل از خواندن این مقاله به مقاله اموزش فارکس سری بزنید

اصطلاحات اساسی فارکس

در اینجا با اصطلاحات اساسی مانند نرخ تبدیل، پیپ، لوریج،مارجین و نرخ خرید و فروش اشنا می شویم.

نرخ متقابل ارز (cross rate)

 نرخ تبدیل ارز بین دو نوع ارز است،که هیچکدام ارز رسمی کشوری نیستند که این نرخ تبدیل ارز در آن آورده شده است. گاهی اوقات، صرف نظر از آنکه در کدام کشور بیان شده است، از نرخ متقابل ارز برای اشاره به نرخ های ارزی که شامل دلار آمریکا نمی شود نیز استفاده می کنند.

برای مثال، اگر نرخ تبدیل بین پوند انگلیس و ین ژاپن در یک روزنامه آمریکایی ذکر شود، نرخ متقابل ارز محسوب می شود، چون نه پوند و نه ین، هیچکدام، پول رسمی آمریکا نیستند. اما اگر نرخ تبدیل بین پوند و دلار امریکا در همان روزنامه نقل شود، این یک نرخ متقابل محسوب نمی شود، چون این نرخ شامل ارز رسمی ایالت متحده است

نرخ تبدیل (Exchange Rate)

ارزش یک ارز برحسب ارز دیگر می باشد. بعنوان مثال اگر نرخ دلار به یورو 3200/1 باشد، یک یورو برابر با 3200/1دلار آمریکاست.

پیپ (Pip)

کوچکترین تغییر قیمتی است که در نرخ ارز متقابل دیده میشود. البته، پوینت یا نقطه هم نامیده می شود. برای مثال 1پیپ در جفت ارز یورو به دلار برابر با 0001/0 و یک پیپ در جفت ارز دلار به ین برابر با 01/0 است.

 

اهرم (Leverage)

قابلیتی است که حساب شما را به جایگاهی بالاتر نسبت به کل حاشیه ی حساب شما می رساند. برای مثال، اگر یک معامله گر در حساب خود 1000 دلار داشته باشد و یک سپرده 100,000 دلاری باز کند، قدرت خرید معامله گر 100 برابر می شود. اگر او یک حساب سپرده 200,000 دلاری با حاشیه 1000 دلار باز کند، قدرت خریدش 200 برابر می شود. افزایش اهرم، میزان سود و ضرر شما را افزایش می دهد.

اهرم بازار فارکس

برای محاسبه اهرم مورد استفاده، ارزش کل جایگاه های باز خود را بر حاشیه کل حسابتان تقسیم کنید .

برای مثال اگر شما 10,000 دلار حاشیه حسابتان باشد و یک لات استاندارد از جفت ارز دلار به ین (1000 واحد پول پایه) را با قیمت 100,000 دلار باز کنید، نسبت اهرم شما 10:1 می شود. اگر شما یک لات استاندارد از یورو به دلار به مبلغ 150,000 دلار باز کنید، نسبت اهرم 15:1 می شود.

 

حاشیه (Margin)

یکی از مهم ترین اصطلاحات بازار فارکس مارجین یا همان جاشیه است. سپرده یا مبلغ پولی که برای باز کردن جایگاه جدید باید در حساب خود داشته باشید. حاشیه می تواند آزاد یا استفاده شده باشد. حاشیه ی استفاده شده، مبلغی است که برای حفظ جایگاه باز استفاده می شود. در حالی که حاشیه ی آزاد، مبلغ موجود برای باز کردن جایگاه های جدید است. با تراز 1000 دلاری در حساب خود و حاشیه یک درصدی، شما میتوانید جایگاهی را به ارزش معقول 100,000 دلار بخرید یا بفروشید. این به معامله گر این اجازه را می دهد که تا 100 برابر یا به نسبت اهرم 1:100 از حساب خود استفاده کند.

اگر حساب معامله گر کمتر از حداقل مبلغ لازم برای باز کردن جایگاه باشد، او یک تماس حاشیه ای(مارجین کال) دریافت میکند، یعنی از او خواسته می شود که پول بیشتری را به حساب خود اضافه کند یا جایگاه باز را ببندد. بیشتر کارگزاران بطور خودکار وقتی که مبلغ حاشیه یا موجودی کمتر از مقدار لازم برای نگه داشتن آن باشد، معامله را می بندند. مبلغ مورد نیاز برای حفظ جایگاه باز به کارگزار بستگی دارد و می تواند 50 درصد از حاشیه اصلی مورد نیاز برای باز کردن معامله باشد.

اسپرد (spread)

تفاوت بین نرخ فروش و نرخ خرید یا قیمت پیشنهادی می باشد. برای مثال، اگر نرخ یورو به دلار 1.3200/03 خوانده شود، در نتیجه اسپرد آن، اختلاف بین 1.3200 و 1.3203 یا به عبارتی 3 پیپ است. به منظور سر به سر شدن یک معامله، یک جایگاه باید با مقداری برابر با اسپرد در جهت معامله حرکت کند.

 

جفت ارزهای اصلی فارکس به نام های مستعار 

در میان اصطلاحات بازار فراکس اشنایی با جفت ارزهای اصلی و فرعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

جفت ارز بازار فارکس

درک جفت ارزهای فارکس:

شما باید قبل از شروع معاملات فارکس، نحوه صحیح خواندن یک جفت ارز و اصطلاحات بازار فارکس در مورد ان را بدانید. بیاید با این کار شروع کنیم:

نرخ تبادل ارز دو ارز در یک جفت به این شکل بیان می شوند: EURUSD یا USDJPY. دلیل آن این است که در هر تراکنش تبادل خارجی، شما به طور همزمان یک ارز را خریداری و ارز دیگری را می فروشید. اگر شما جفت ارز یورو به دلار را خریده باشید و یورو نسبت به دلار تقویت شده باشد، در نتیجه معامله شما سود آور است. دراین جا، یک مثال از نرخ ارز فارکس برای یورو در برابر دلار آمریکا آورده شده است:

جفت ارز یورو به دلار

ارز اول در این جفت ارز که در سمت چپ اسلش (/) قرار دارد، ارز پایه نامیده می شود و ارز دوم که در سمت راست اسلش قرار دارد نیز ارز مظنه نامیده می شود(برای مثال، EUR/USD: در اینجا، یورو ارز پایه است و دلار ارز مظنه).

اگر جفت ارز یورو به دلار یا هر جفت ارز دیگری را بخرید، نرخ تبادل ارز به شما می گوید که چه مقدار از ارز مظنه را به ازای خرید یک واحد ارز پایه پرداخت می کنید. به بیان دیگر، در مثال بالا، اگر شما 1 یورو بخرید، 1.32105 دلار آمریکا پرداخت می کنید.

اگر جفت ارز یورو به دلار یا هر جفت ارز دیگری را بفروشید، نرخ تبادل ارز به شما می گوید که چه مقدار از ارز مظنه را به ازای فروش یک واحد ارز پایه دریافت می کنید.به بیان دیگر، در مثال بالا، اگر شما 1 یورو بفروشید، 1.32105 دلار آمریکا دریافت می کنید.

یک راه آسان برای درک این مطلب بدین شکل است: ارز پایه ، پایه ای برای معامله است. بنابراین اگر جفت ارز یورو به دلار را خریداری کنید، یعنی در حال خرید یورو ( ارز پایه ) و فروش دلار ( ارز مظنه ) هستید. اگر جفت ارز یورو به دلار را می فروشید، یعنی در حال فروش یورو (ارز پایه) و خرید دلار (ارز مظنه ) هستید. بنابراین شما چه یک جفت ارز بخرید یا بفروشید، این خرید و فروش شما همیشه بر اساس اولین ارز موجود در این جفت ارز، یعنی ارز پایه، است.

نکته اساسی معامله فارکس این است که یک جفت ارزی را بخرید که فکر می کنید، ارز پایه آن نسبت به ارز مظنه، افزایش می یابد. و اگر فکر میکنید که ارز پایه آن نسبت به نرخ ارز مظنه کاهش می یابد، جفت ارز خود را بفروشید .

قیمت پیشنهادی و درخواستی (Bid and Ask price)

قیمت پیشنهادی یا همان bid قیمتی است که بازار یا کارگزار شما، جفت ارز را از شما میخرد. بنابراین یک معامله گر می تواند ارز پایه خود را در قیمت پیشنهادی، به کارگزار بفروشد.

قیمت درخواستی یه همان ask قیمتی است که بازار یا کارگزار شما، یک جفت ارز خاص را به شما می فروشد. بنابراین با قیمت درخواستی می توانید ارز پایه را از کارگزار خود خریداری کنید.

اسپرد قیمت پیشنهادی و درخواستی: اسپرد یک جفت ارز بین کارگزار متفاوت است و این تفاوت بین قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی است .

اسپرد بازار فارکس

مواردی که در بالا ذکر شد اصطلاحات بازار فارکس به طور خلاصه بود لازم است برای ورود به بازار فارکس به طور عملی و با خرید و فروش جفت ارزها در حساب دمو یک کارگزاری این موارد را تمرین کنید

برای دریافت مطالب اموزشی بیشتر، عضو کانال تلگرام داریک لند و پیج اینستاگرام  ما بشوید و برای تماشای کلیپ های آموزشی به کانال آپارات مانیز مراجعه کنید.