کاربرد بیت کوین

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 27 / 09 / 2018
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 27 / 09 / 2018

کاربرد بیت کوین در عمل

طرفداران بیت کوین استدلال می کنند، بیت کوین موانع ورود به بخش مالی را کاهش داده است.در اینجا به بررسی کاربرد بیت کوین در صنعت مالی می پردازیم.

کاربرد بیت کوینبه طور سنتی رقبای جدید برای ورود به بخش مالی نیاز به سرمایه پایه بزرگ و نیز پرداخت هزینه های زیاد برای تطابق با مقررات را دارا هستند. معرفی بیت کوین این اجازه را داده است،

کاربرد ارز دیجیتال بیت کوین

شرکت های کوچک نوپا اقدام به ورود به بخش مالی کنند. به عنوان مثال می توان پردازنده های پرداخت، صرافی ها و یا ارائه دهندگان خدمات پرداخت را نام برد. این موضوع می تواند فشارهای رقابتی را افزایش دهد. بیت کوین همچنین می تواند سرعت نوآوری را افزایش و موسسات مالی را به اصلاح زیرساخت های خود به منظور دستیابی به سطوح امنیتی قابل قبول مجبور سازد.
خطر دیگر برای موسسات مالی فعلی اگر کاربران ترجیح دهند تا ذخیره بیشتری از پس انداز خود را در ارزهای رمزنگاری شده انجام دهند، خطر ضد واسطه گری (disintermediation) است. این می تواند قدرت دریافت وجوه مالیاتی را به چالش کشیده و به شکست یک موسسه مالی بزرگ و یا دولت بیانجامد.

تاکنون برخی بحث ها و مناظره ها وجود داشته است که آیا راه اندازی سپرده قانونی در بیت کوین امکان پذیر است. سپرده قانونی به این واقعیت اشاره دارد که بانک تنها بخشی از سپرده مشتری ها را نگه داشته و مابقی را وام می دهد. سپرده قانونی به افزایش عرضه پولی از طریق اثر چند برابر کردن پول کمک می کند. اگرچه هیچ مانعی برای یک موسسه از انجام سپرده قانونی با بیت کوین ها وجود ندارد، ولی روشن نیست آیا کاربران، چنین نهادی را مورد قبول و پذیرش قرار می دهند و یا خیر.

با این حال، خطر ریسک اعتباری طرف مقابل، به ذخیره سپرده موسسه مالی، باقی می ماند. علاوه بر این هیچ بیمه سپرده و یا وام دهنده در بیت کوین وجود ندارد تا ریسک اعتباری طرف مقابل را محدود نماید. بنابراین منتقدان سپرده قانونی استدلال می کنند برای کاربران معنی ندارد وجوه خود را در چنین موسسه هایی قرار دهند . برخی از اقتصاددانان مکتب اتریشی استدلال کرده اند، برخی از صرافی های ورشکست شده تحت ذخیره سپرده قانونی عملیات انجام می دادند. این نمونه ها باعث شده است سایر موسسه ها از انجام عملیات تحت ذخیره سپرده قانونی، در فضای ارزهای مجازی خودداری کنند.

کاربرد بیت کوین در صنعت مالی

از سوی دیگر ارز رمزنگاری شده که در آن مرجعی پولی عرضه پول را مدیریت و به عنوان یک وام دهنده عمل می کند، می تواند ایجاد شود. چنین ارز رمزنگاری شده ای به احتمال زیاد مجبور به رقابت با ارزهای رمزنگاری شده موجود، برای کسب سهم از بازار خواهد بود. طرفداران بیت کوین استدلال می کنند در چنین سناریویی یکی از مزایای بیت کوین یا ارزهای رمزنگاری شده دیگر می تواند حفظ اقتدار پولی باشد.

پایه پولی بیت کوین هنوز هم در مقایسه با ارزهای بدون پشتوانه بسیار کم است. ارزهای دیجیتال هنوز تصور می شود بیش از حد کوچک هستند تا بر سیاست های بانک های مرکزی تاثیر گذار باشند. با این حال، دولت هاو بانکهای مرکزی توجه شان در این خصوص جمع شده است.

معادله مرتبط با نظریه مقداری پول نشان می دهد و استدلال می کند اگر سرعت گردش پول و خروجی واقعی اقتصاد ثابت باشد، افزایش در عرضه پولی بدون این که اثری بر اقتصاد واقعی داشته باشد باعث افزایش در سطح قیمت، یعنی تورم خواهد شد:
Money.Velocity =Price.Transaction

در گزارش Elwell et al., 2013 اثر احتمالی کاربرد بیت کوین بر سیاست های پولی دلار آمریکا مورد تحقیق قرار گرفته است. با استفاده از نظریه مقداری پول استدلال شده است، اگر بیت کوین به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند به افزایش سرعت گردش ارزهای بدون پشتوانه منجر و نیاز به نگه داشتن پول بدون پشتوانه را کاهش دهد. چنین افزایش در نوسان های گردش پول می تواند به تورم منجر شده و بانک های مرکزی را به کاهش عرضه پول مجبور کند.

از سوی دیگر برخی از اقتصاددانان مکتب اتریشی به استفاده گسترده از بیت کوین و اثر بالقوه آن بر سیاست های پولی در ارزهای بدون پشتوانه به عنوان یک رویداد مثبت می نگرند. برای این اقتصاددانان چنین توسعه ای شبیه به بازگشت به استاندارد طلا خواهد بود. در نهایت برخی از اقتصاددانان معتقدند بیت کوین و ارزهای رمزنگاری شده دیگر به طور کلی می توانند انعطاف پذیری در اقتصاد را افزایش و به عنوان یک سیستم پرداخت جایگزین که می تواند در صورت آشفتگی و یا درست عمل نکردن ساختارهای مالی موجود مفید باشد، عمل کنند.

در صورت علاقه مند بودن به اشنایی بیشتر در مورد بیت کوین سری به مقاله آموزش بیت کوین و مقاله بیت کوین چیست بیندازید

نویسنده حسن مرتضی زاده