نفت آمریکا و موانع همیشگی

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 09 / 10 / 2019
تولید نفت آمریکا
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 09 / 10 / 2019

نفت آمریکا و موانع همیشگی

تولید نفت آمریکا

کندی رشد تولید نفت آمریکا در طول سال ۲۰۱۹ نمایان شده اما جدیدترین دور افت قیمت‌های نفت، ضربه دیگری بر شرکت‌های دچار کمبود نقدینگی وارد کرده است.

قیمت‌های سهام بسیاری از شرکت‌های اکتشاف و تولید به شدت ریزش کرده است به عنوان نمونه سهام شرکت “دوون انرژی” ۲۰ درصد از اواسط سپتامبر افت کرده و سهام “پایونیز نچرال ریسورسز” بیش از ۱۳ درصد کاهش داشته است. بسیاری از شرکت‌های دیگر افت مشابهی را تجربه کرده‌اند.

شمار دکلهای حفاری از سال گذشته ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و حفاری و اشتغال کمتر شده است.نرخ اشتغال سالانه تا اوت تنها ۰.۷ درصد در مقایسه با ۱۱.۴ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ بوده است. نرخ بیکاری از دو به ۲.۳ درصد رشد کرده و شمار کارکنان حفاری شیل به پایین‌ترین میزان در ۳۰ ماه گذشته رسیده است.

موانع تولید نفت آمریکا

مانع دیگری که برای شرکت‌های حفاری شیل وجود دارد، محدودیت دسترسی به اعتبار است. وام دهندگان به صورت دوره‌ای پایه استقراضی که به تولیدکنندگان نفت و گاز عرضه می‌کنند را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهند. بر مبنای یک نظرسنجی از موسسات مالی و همچنین شرکت‌های نفت و گاز از سوی شرکت “هاینس و بون”، شرکت‌های حفاری شیل پرمیان ممکن است با کاهش میزان اعتبار موجود برای تولیدکنندگان و علاقه مندی بالا به منابع جایگزین سرمایه روبرو شوند. به عبارت دیگر وام دهندگان چندان روی خوشی به آنها نشان نمی‌دهند.

شرکت‌های حفاری شیل بدون سرمایه، مجبورند در بودجه‌ای که برای هزینه برنامه ریزی کرده‌اند صرفه جویی کنند که به معنای حفاری کمتر و در نتیجه تولید کمتر از حد انتظار نفت آمریکا خواهد بود. همچنین به معنای ادامه روند افزایش ورشکستگی‌ها است. تا پایان سپتامبر ۱۹۹ ورشکستگی شرکت‌های نفت و گاز در آمریکای شمالی از سال ۲۰۱۵ وجود داشته و شرکت‌هایی که امسال ورشکسته می شوند بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶ بوده‌اند.

در شرایطی که قیمت نفت در مرز ۵۰ دلار است، برخی از شرکت‌ها نزدیک سطح برابری سود و زیان فعالیت می‌کنند یا در حال ضرر کردن هستند. حتی کسانی که قیمت سر به سر پایین‌تری دارند نیز تاثیر افت قیمت‌ها را حس می‌کنند. در حالی که وال استریت شرکت‌های حفاری شیل را نادیده گرفته و قیمت‌های نفت در محدوده ۵۰ دلار قرار دارند، صنعت شیل آمریکا با کندی فعالیت روبرو شده و حتی ممکن است رشد منفی پیدا کند

ترجمه توسط بلومبرگ فارسی