کاربرد فناوری بلاک چین در عمل

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 08 / 08 / 2019
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 08 / 08 / 2019

کاربرد فناوری بلاک چین چیست؟

فناوری بلاکچین

آیا فناوری بلاکچین، نوعی اینترنت جدید است؟

فناوری بلاکچین اختراعی برجسته و مبتکرانه است؛ زاییدۀ فکر یک فرد یا گروهی از افراد است که با نام واحد یا مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می­شوند. اما از زمان معرفی بلاک­چین تا به امروز، این فناوری به یک موضوع مهم تبدیل شده است و سوال اصلی بسیاری از افراد این است که بلاک­چین واقعا چیست؟

فناوری بلاکچین از طریق ایجاد امکان توزیع اطلاعات دیجیتالی بدون کپی­ کردن آنها، تبدیل به ستون اصلی نوع جدیدی از اینترنت شده است. فناوری بلاک­چین اولین بار برای ارز دیجیتالی بیت­ کوین (خرید و فروش از طریق بیت­ کوین) طراحی شد، اما در حال حاضر جامعۀ فناوری در حال پیدا کردن سایر کاربردهای بالقوۀ این فناوری است.

ما در این مطلب راهنما قصد داریم برای شما توضیح دهیم که فناوری بلاک­چین چیست و ویژگی­هایی که باعث شده ­اند این فناوری تا به این حد منحصر بفرد باشد، چه هستند. امیدواریم این راهنما تحت عنوان بلاک­چین چیست برای شما مفید واقع شود. اگر از قبل با فناوری بلاک­چین آشنایی دارید و اکنون می­خواهید توسعۀ دهندۀ فناوری بلاک­چین باشید، لطفاً به دورۀ آموزشی اختصاصی بلاک­چین ما سر بزنید و اولین بلاک­چین خود را بسازید( این دوره به زودی تهیه خواهد شد).

بلاکچین

توصیف فناوری بلاکچین

بلاک­چین هیچ هزینۀ تراکنش یا مبادله­ای ندارد (از زیرساخت هزینه برخوردار است ولی هزینۀ تراکنش ندارد). بلاک­چین یک روش ساده و در عین حال مبتکرانه برای انتقال اطلاعات از A به B با یک سبک کاملاً اتوماتیک و ایمن است. یکی از طرفین معامله با ساخت یک بلوک این فرآیند را آغاز می­کند. این بلوک توسط هزاران و شاید میلیون­ها کامپیوتری که اطراف نت توزیع شده ­اند، تایید می­شود. بلوک تایید شده به یک زنجیره اضافه می­شود که در نت ذخیره خواهد شد و نه تنها یک رکورد منحصر به فرد تولید می­کند بلکه یک رکورد منحصر به فرد همراه با یک تاریخچۀ منحصر به فرد نیز می­سازد. تحریف یک رکورد به معنای تحریف کل زنجیره در میلیون­ها نمونه است. این کار تقریباً غیرممکن است. بیت­کوین از این مدل در تراکنش‌های پولی استفاده می­کند، ولی می­توان از این مدل با روشهای زیاد دیگری نیز استفاده نمود.

شرکت راه ­آهن را در نظر بگیرید. ما بلیط­های خود را از طریق اَپ یا وبسایت خریداری می­کنیم. اپراتور راه ­آهن با استفاده از بلاک­چین نه تنها در کارمزدهای پردازش کارتهای اعتباری صرفه­جویی می­کند، بلکه می­تواند کل فرآیند خرید بلیط را نیز به بلاک­چین واگذار نماید. دو طرف معامله، شرکت راه­آهن و مسافر هستند. بلیط یک بلوک است که به بلاک­چین بلیط اضافه خواهد شد. بلیط شما دقیقاً مانند معاملۀ پولی که با بلاک­چین انجام می­شود یک رکورد منحصر بفرد و قابل تایید و غیرقابل تحریف است (دقیقاً مانند بیت­کوین). بلاک­چینِ بلیط نهایی نیز شامل ثبت تمام تراکنش‌های مربوط به یک مسیر خاص راه­آهن یا حتی کل شبکۀ راه­آهن مِن جمله هر بلیطی که روزانه فروخته می­شود و هر مسیری که روزانه پیموده می­شود نیز است.

ولی ویژگی کلیدی بلاک‌چین این است: رایگان بودن. بلاک­چین نه تنها می­تواند انتقال پول و صرفه­جویی در آن را انجام دهد، بلکه می­تواند جایگزین تمام فرآیندها و مدلهای تجاری شود که متکی بر کارمزد اندک یک معامله یا تراکنش یا هر نوع معامله­ای که بین دو نفر انجام می­شود، هستند. حال به یک مثال دیگر توجه کنید. یک هاب اقتصاد گیگی به نام فایور وجود دارد که پس از پنجمین معامله­ای که بین افرادی که به خرید و فروش خدمات می­پردازند، رخ می­دهد 0.5 دلار دریافت می­کند. با استفاده از فناوری بلاک­چین، تراکنش­ها رایگان می­شوند. در این صورت، هاب­های ارگو و فایور دیگر وجود نخواهند داشت. همچنین، خانه­های حراجی و سایر واحدهای تجاری که مبتنی بر اصل بازارسازی هستند، محو خواهند شد.

حتی استارت‌آپ‌های تازه­واردی مانند اوبر و ایربی‌ان‌بی (Uber و AirBnB) از طریق رشد فناوری بلاک­چین تهدید شده­اند. تنها کاری که باید انجام دهید کدگذاری اطلاعات تراکنشی خود در مورد ماشین­سواری یا اقامت شبانه است، و این بار نیز یک روش کاملاً ایمن دارید که مدل تجاری شرکتهایی را زیر سوال برده است که اقتصاد سنتی را به چالش کشانده­اند. ما نه تنها دست واسطه­های پردازش رایگان را کوتاه کرده­ایم، بلکه نیاز به متناسب­سازی پلتفرم­ها را نیز حذف کرده­ایم.

از آنجاییکه تراکنش­های بلاک­چینی رایگان هستند، لذا باید مبالغ خیلی ناچیزی پرداخت کنید، مثلاً 1/100 سنت به ازای تماشای یک ویدئو یا خواندن یک مقاله. زمانی که می­توانم مقالۀ مورد نظرم را از فیسبوک یا چت اَپ دلخواه خود خریداری کنم چرا سالانه حق اشتراک به مجلات اکونومیست (Economis) یا نشنال جئوگرافی (National Geographic) پرداخت کنم. باز هم یادآوری می­کنیم که تراکنش­های بلاک­چین هیچ هزینۀ تراکنشی ندارند. شما می­توانید هر چیزی که دوست دارید را با هر مبلغی خریداری کنید و اصلاً نگران اشخاص ثالثی که سودهای شما را به جیب می­زنند نیز نباشید.

بلاک­چین می­توانند با حذف توزیع کنندگان و شرکتهای موسیقی مانند اپل یا اسپاتیفای، فروش موزیک­های ثبت شده را برای هنرمندان سودآور سازد. موزیکی که می­خرید داخل خود بلاک­چین نیز کدگذاری می­شود و بلاک­چین یک آرشیو ابری برای هر آهنگ خریداری شده می­سازد. از آنجاییکه مبالغ دریافت شده خیلی کم هستند، لذا خدمات اشتراک و استریمینگ دیگر معنا و مفهومی نخواهند داشت. این داستان هنوز ادامه دارد. کتابهای الکترونیکی متناسب با کد بلاک­چینی ساخته می­شوند. به جای اینکه آمازون پولی به جیب بزند و شرکت کارتهای اعتباری پولی از فروش این کتابها به دست آورد، کتابها به صورت کدگذاری شده دست به دست می­شوند و یک تراکنش بلاک­چینی موفق پول را به نویسندۀ کتاب منتقل می­کند و قفل کتاب باز می­شود. تمام پول حاصل از فروش یک کتاب به نویسنده منتقل می­شود نه فقط حق­التالیف بسیار ناچیز کتاب. شما می­توانید این کار را در یک وبسایت داوری کتاب مانند گودریدز (Goodreads) یا در وبسایت خودتان انجام دهید. در این صورت بازار آمازون نیز کساد خواهد شد. ایترشن­های موفق می­توانند شامل داوری­ها و سایر اطلاعات شخص ثالث راجع به کتاب مورد نظر باشند. در جهان مالی، کاربردهای این فناوری مشهودتر و تغییرات تحول­آفرین آن قریب­الوقوع­تر هستند. بلاک­چین­ها روشی که با آن، تبادلات سهام انجام می­شوند و وام­ها دسته­بندی می­شوند و قرارداد بیمه­ها بسته می­شوند را تغییر داده­اند. بلاک­چین­ها حسابهای بانکی و تمام خدماتی که از سوی بانکها عرضه می­شوند را حذف خواهند کرد. زمانی که همه به مزایای یک دفتر کل ایمن بدون کارمزدهای تراکنشی پی ببرند و این فناوری در همه جا پیاده شود، تقریباً تمام موسسات مالی ورشکست خواهند شد یا اینکه مجبور به تغییرات اساسی خواهند شد. پس از آن، سیستم مالی بر اساس دریافت مبلغ کمی از شما به عنوان امتیاز تسهیل­سازیِ تراکنش­ها بنا نهاده خواهد شد. بانکداران تبدیل به مشاورین محضی خواهند شد و دیگر حافظان پول شما نخواهند بود. دلالان سهام یا شرکتهای کارگزاری سهام دیگر نمی­توانند حق کمیسیون به دست آورند و اسپرد خرید یا فروش برچیده خواهد شد.

بلاک­چین چگونه کار می­کند؟

برگه گسترده­ای را در نظر بگیرید که هزاران بار بزرگتر از شبکه­ای از کامپیوترها است. سپس تصور کنید که این شبکه طوری طراحی شده است که به طور منظم این صفحه گسترده را آپدیت می­کند و بدین طریق به درک کاملی از بلاک­چین دست پیدا خواهید کرد. اطلاعاتی که در یک بلاک­چین نگهداری می­شوند به صورت پایگاه دادۀ اشتراکی که مرتب مغایرت­گیری می­شود، وجود دارند. این روش، روش استفاده از شبکه­ای است که مزایای آشکاری دارد. پایگاه دادۀ بلاک­چین در یک مکان خاص ذخیره نمی­شود و این بدین معناست که اسنادی که بلاک­چین نگهداری می­کند واقعاً در درسترس عموم قرار دارند و تایید آنها به راحتی انجام می­شود. هیچ نسخۀ متمرکزی از این اطلاعات جهت سوء استفادۀ هکرها وجود ندارد. داده­های بلاک­چین که به طور همزمان در میلیون­ها کامپیوتر وجود دارند به راحتی در دسترس هر کسی که به اینترنت متصل شود، قرار خواهند گرفت.

برای اینکه بیشتر به شباهت بلاک­چین با برگه گستردۀ گوگل پی ببرید، از شما تقاضا دارم که این مقاله را که متعلق به متخصص بلاک­چین است، مطالعه کنید.

روش سنتی به اشتراک گذاشتن اسناد با هدف همکاری این است که یک فایل وورد را به شخص گیرنده ارسال کنید و از او درخواست کنید که اشکالات این فایل را برطرف نماید. مشکل این سناریو این است که باید تا زمان دریافت کپی این فایل صبر کنید و نمی­توانید آن را مشاهده کنید یا تغییرات دیگری در آن ایجاد نمایید زیرا تا زمانی که فرد دیگری در حال کار کردن با این فایل است شما قادر به ویرایش آن نیستید. پایگاههای دادۀ امروزی با این روش کار می­کنند. دو مالک در آنِ واحد نمی­توانند با یک رکورد کار کنند. بانکها با این روش توازن پول­ها و انتقال پول­ها را حفظ می­کنند. آنها حین یک انتقال به طور موقت دسترسی را مسدود می­کنند (یا توازن را کاهش می­دهند)، سپس طرف دیگر را آپدیت می­کنند و دوباره دسترسی را آزاد می­سازند (یا مجدداً آپدیت می­کنند). به کمک Google Docs (یا Google Sheets) هر دو طرف در آنِ واحد به یک سند دسترسی پیدا خواهند کرد و نسخه­ای از این سند همیشه برای هر دو طرف قابل مشاهده است. این شبیه یک دفتر کل اشتراکی است، ولی در واقع این سند یک سند اشتراکی می­باشد. بخش توزیع یافته زمانی وارد بازی می­شود که شِیر کردن بین چند نفر اتفاق افتد.

چند قرارداد حقوقی را در نظر بگیرید که باید با این روش به کار گرفته شوند. چرا به جای رد و بدل کردن اسناد تجاری بین یکدیگر و خارج شدن حساب نسخه­ها از دستتان و هماهنگ نبودن یک نسخه با نسخۀ دیگر، تمام اسناد تجاری را به جای پس و پیش فرستادن، تبدیل به اسناد اشتراکی نمی­کنید؟ بسیاری از قراردادهای قانونی برای این نوع گردش کار، ایده­ال هستند. شما برای به اشتراک گذاشتن قراردادها یا اسناد به یک بلاک­چین نیاز ندارید، بلکه شباهت اسناد اشتراکی یک ابزار قدرتمند است.

-ویلیام موگایار، مشاور سرمایه­گذاری، کارآفرین 4X، استراتژیست و متخصص بلاک­چین.

نگهداری بلاک چین‌ – شبکه و گره‌ها

فناوری بلاکچین توسط شبکه همتا-به-همتا یا نظیر به نظیر نگهداری می‌شود. این شبکه مجموعه‌ای از گره‌های متصل به هم است. گره‌ها کامپیوترهای شخصی هستند که به عنوان ورودی وارد شده و تابعی روی آنها اجرای و به عنوان خروجی خارج می‌شوند. بلاک چین‌ از نوع خاصی شبکه به نام “شبکه همتا-به-همتا” استفاده می‌کند که بار کاری خود را بین شرکت‌کنندگان (کسانی که همگی به یک اندازه سهیم هستند و “همتایان” نامیده می‌شوند) تقسیم می‌کند. دیگر یک سرور مرکزی وجود ندارد، در حال حاضر چندین شبکه همتای توزیع شده و غیرمتمرکز وجود دارند.

دلیل استفاده از شبکه‌های همتا-به-همتا چیست؟

یکی از کاربردهای اصلی شبکه همتا-به-همتا اشتراک‌گذاری فایل است، که همچنین تورنتینگ نیز نامیده می‌شود. اگر شما از مدل کلاینت-سرور برای دانلود استفاده می‌کنید، معمولا بسیار کند است و کاملا به سلامت سرور بستگی دارد. بعلاوه همانطور که گفتیم، این مستعد سانسور است. با اینحال در سیستم همتا-به-همتا، هیچ قدرت مرکزی وجود ندارد و بنابراین حتی اگر یکی از همتایان در شبکه از رقابت بیرون بیاید، همچنان می‌توانید همتایان بیشتری را از آن دانلود کنید. بعلاوه این تحت تاثیر استانداردهای آرمان‌گرایی سیستم مرکزی نیست، از اینرو مستعد سانسور نمی‌باشد.

اگر این دو را مقایسه کنیم:

ماهیت غیرمتمرکز سیستم همتا-به-همتا (همزمانی که به بخش بعدی حرکت می‌کنیم) بیشتر اهمیت می‌یابد؟ چقدر حائز اهمیت است؟ خوب، ایده ساده (حداقل در این مقاله) از ترکیب این شبکه همتا-به-همتا با سیستم پرداخت، صنعت مالی را با ارائه ارز-دیجیتال به طور اساسی تغییر داده است.

استفاده از شبکه‌ها و گره‌ها در زمینه ارزهای دیجیتال

ساختار شبکه همتا-به-همتا در ارزهای دیجیتال براساس مکانیزم اجماع که آنها استفاده می‌کنند ساخت‌یافته است. برای پول‌های مجازی مانند بیت‌کوین و اتریوم‌ که از مکانیزم اجماع اثبات-کار نرمال استفاده می‌کنند (اتریوم‌ در نهایت به سمت اثبات سهام حرکت خواهد کرد)، همه گره‌ها دارای امتیاز یکسانی هستند. ایده، ایجاد شبکه‌ای تساوی‌گرای است. هرچند هیچ امتیاز ویژه‌ای به گره‌ها داده نمی‌شود، ولی توابع و میزان مشارکت‌ آنها ممکن است متفاوت باشد. هیچ سرور/نهاد متمرکز و همچنین هیچ سلسله مراتبی وجود ندارد. این توپولوژی مسطح است.

این ارز‌های دیجیتال غیرمتمرکز به دلیلی ساده‌ طوری ساخت یافته‌اند که به فلسفه خود پایدار باشند. ایده داشتن سیستم ارزی است که همه به طوری یکسان در آن رفتار کنند و هیچ بدنه حاکمی در آن وجود نداشته باشد، که این می‌تواند ارزش ارز را براساس هوی‌وهوس تعیین کند. این امر برای هم بیت‌کوین و هم اتریوم‌ صادق است.

حال اگر هیچ سیستم مرکزی وجود نداشته باشد، چگونه هر کسی در سیستم از تراکنش خاصی که صورت گرفته آگاهی پیدا می‌کند؟ این شبکه از پروتکل شایعه پیروی می‌کند. تصور کنید که شایعات چگونه گسترش می‌یابند. فرض کنید آلیس 3 ETH را به باب ارسال کند. نزدیکترین گره‌ها به او این را شناسایی می‌کنند، و سپس به نزدیک‌ترین گره‌ها به خود می‌گویند، آنگاه آنها نیز به همسایگان خود می‌گویند، و انتشار تا زمانی که همه آگاهی یابند ادامه می‌یابد. گره‌ها اساسا فضول کار شما هستند و نزدیکان شما را آزار می‌دهند.

بنابراین گره در زمینه اتریوم‌ چیست؟ گره کامپیوتری ساده است که در شبکه اتریوم‌ مشارکت دارد. این مشارکت به سه روش زیر امکان دارد:

  • با نگهداری نسخه کم‌عمق بلاک چین‌ که با عنوان لایت کلاینت (Light Client) نیز شناخته شده است.
  • با نگهداری از نسخه کامل بلاک چین‌ که با عنوان فول نود (Full Node) نیز شناخته شده است.
  • با تائید تراکنش‌ها که با عنوان ماینینگ (Mining) نیز شناخته شده است.

ولی مشکل طراحی مورد نظر این است که واقعا مقیاس‌پذیر نیست. به همین دلیل بسیاری از ارزهای دیجیتال نسل جدید مکانیزم اجماع مبتنی‌بر رهبر را اتخاذ می‌کنند. در EOS، کاردانو، نئو و غیره گره‌ها، گره‌های رهبر یا “ابر گره‌ها” را انتخاب می‌کنند، که اینها مسئول اجماع و سلامت کل شبکه هستند. این ارزهای دیجیتال خیلی سریعتر هستند اما غیرمتمرکزترین سیستم‌ها نیستند.

بنابراین بدین روش، ارزهای دیجیتال باید بین سرعت و غیرمتمرکز بودن مبادله کنند.

چه کسانی از بلاک چین استفاده می‌کنند؟

به عنوان زیرساخت وب، نیازی نیست که درباره بلاک چین برای اینکه در زندگی‌تان سودمند است چیزی بدانید.

در حال حاضر امور مالی قویترین موارد بالقوه استفاده از فناوری بلاک چین هستند. مثلا انتقال وجه بین‌المللی. بانک جهانی برآورد می‌کند که بیش از 430 میلیارد دلار آمریکا در انتقال‌های پولی در سال 2015 ارسال شده است. بعلاوه در حال حاضر تقاضا زیادی برای توسعه‌دهندگان بلاک چین‌ وجود دارد.

فناوری بلاکچین به طور بالقوه واسطه برای این نوع از تراکنش‌ها را قطع می‌کند. با اختراع رابط کاربر گرافیگی (GUI) که به شکل “دسکتاپ” است، محاسبات شخصی برای عموم قابل دسترس می‌شود. به طور مشابه رایج‌ترین GUI طراحی شده برای بلاک چین برنامه‌های “کیف پول” نامیده می‌شوند، که افرادی برای خرید با بیت‌کوین از آن استفاده می‌کنند و آن را همراه با سایر ارزهای دیجیتال ذخیره می‌کنند.

تراکنش‌های آنلاین مستقیما به روند تائید هویت مرتبط هستند. تصور این آسان است که برنامه‌های کیف پول در سال‌های آتی به سایر انواع مدیریت هویت تبدیل می‌شوند. بلاک چین‌ چیست؟ و چه برنامه‌های جدید آن را برای ما به ارمغان می‌آورند؟ بلاک چین‌ کاربران اینترنت را قادر می‌سازد تا مقدار و اطلاعات دیجیتال احراز هویت را ایجاد کنند. چه برنامه‌های کسب‌وکار جدیدی از این نتیجه خواهد شد؟

1- قراردادهای هوشمند

لِجرهای توزیع شده امکان رمزنگاری قراردادهای ساده را که هنگام برآورد شرایطی مشخصی اجرای می‌شوند فراهم می‌کند. اتریوم پروژه بلاک چین‌ منبع باز است که به طور خاص برای تحقق ساختن این امکان ساخته شده است. ولی اتریوم در مراحل اولیه خود عوامل بالقوه برای استفاده مفید از زنجیره‌های بلوکی در مقیاس واقعی جهان-در حال تغییر را دارد.

در سطح فعلی فناوری توسعه، قراردادهای هوشمند را می‌توان برای اجرای کارکردهای ساده برنامه‌ریزی کرد. برای مثال هنگامی که ابزارهای مالی معیار خاصی را برآورد کنند مشتقه می‌تواند پرداخت شود، با استفاده از فناوری بلاک چین و بیت‌کوین امکان پرداخت اتوماسیون فراهم می‌شود.

2- صرفه‌جویی اقتصادی

پس از ورود شرکت‌هایی مانند اوبر و ایربی‌ان‌بی که به سرعت در حال رشد هستند، اثبات شده است که صرفه‌جویی اقتصادی از طریق به اشتراک‌گذاری منابع، در حال حاضر یک فرآیند موفقیت‌آمیز می‌باشد. در حال حاضر کاربرانی که خدمات اشتراک‌گذاری خودرو را فرا می‌خوانند ناچارا به واسطه‌ای مانند اوبر متکی هستند. با فعال کردن پرداخت‌های همتا-به-همتا، بلاک چین امکان تعامل مستقیم بین طرفین را فراهم می‌کند (نتایج صرفه‌جویی اقتصادی غیرمتمرکز واقعی).

مثال مربوط به اوایل این است که اُپن‌بازار برای ایجاد ای‌بی همتا-به-همتا از بلاک چین‌ استفاده می‌کند. این اَپ را بر دستگاه محاسبات خود دانلود کنید، و سپس می‌توانید با فروشندگان اپن‌بازار بدون پرداخت اجرت معامله تراکنش‌ها معامله کنید. ویژگی “بدون قاعده” پروتکل بدین معنا است که اعتبار شخصی برای تعاملات تجاری (نسبت به آنچه که در حال حاضر در ای‌بی است) مهمتر می‌باشد.

3- سرمایه‌گذاری جمعی

ابتکارات سرمایه‌گذاری جمعی مانند کیک‌استارتر و گوفاندمی برای پیشرفت اقتصاد نوظهور همتا-به-همتا تلاش می‌کنند. محبوبیت این سایت‌ها نشان می‌دهد که مردم خواهان اظهار مستقیم در توسعه محصولات هستند. زنجیره‌های بلوکی این علاقه را به سطح بعدی می‌برند، که به طور بالقوه وجوه سرمایه‌ای مخاطره‌آمیز انبوه‌سپاری شده را ایجاد می‌کند.

در سال 2016 DAO (سازمان خودمختار غیرمتمرکز) مبتنی‌بر اتریوم بواسطه یک چنین تجربه‌ای در عرض دو ماه 200 میلیون دلار آمریکا افزایش داشته است. شرکت‌کنندگان “توکن DAO” را خریداری کردند که به آنها اجازه می‌دهد تا به سرمایه‌گذاری ثابت مخاطره‌آمیز قرارداد هوشمند رای دهند (قدرت رای‌دهی با تعداد DAO که آنها داشته‌اند متناسب است). هک بعدی صندوق سرمایه‌گذاری پروژه نشان داده است که پروژه بدون راستی‌آزمایی مناسب با عواقب فاجعه‌باری راه‌اندازی شده است. صرفنظر از این، تجربه DAO نشان می‌دهد که بلاک چین‌ عوامل بالقوه برای راهنمایی در “پارادایم جدید همکاری اقتصادی” را دارد.

4- عدم حاکمیت متمرکز

با نتیجه‌گیری کاملا شفاف و قابل دسترس عموم، فناوری پایگاه‌داده توزیع شده می‌تواند شفافیت کامل برای انتخاب‌ها یا دیگر انواع رای‌جویی‌ها به ارمغان آورد. قراردادهای هوشمند مبتنی‌بر اتریوم به خودکار بودن فرآیند کمک می‌کنند. این اَپ (بوردروم[1]) امکان تصمیم‌گیری سازمانی در بلاک چین‌ را فراهم می‌کند. عملا به این معنا است که حاکمیت شرکتی (هنگام مدیریت اطلاعات، سهام و دارایی‌های دیجیتال) کاملا شفاف و قابل تائید می‌شود.

5- ممیزی زنجیره تامین

مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای می‌خواهند بدانند که شرکت‌های مدعی اخلاقیات آیا درباره محصولات خود بی‌خدشه هستند یا خیر. لجرهای توزیع شده روشی آسان برای تائید اینکه پیشینه شرح‌‌های چیزهایی که می‌خریم واقعی هستند ارائه می‌دهند. شفافیت همراه با تایم‌استمپ مبتنی‌بر بلاک چین‌ داده و مکان است (مثلا بر الماس‌های دوستدار طبیعت) که متناظر با شماره محصول می‌باشد.

منشاء مبتنی‌بر بریتانیا ممیزی زنجیره تامین برای محدوده کالاهای مصرفی را ارائه می‌دهد. پروژه آزمایشی منشاء با استفاده از بلاک چین‌ اتریوم تضمین می‌کند که ماهی‌های فروخته شده در رستوران‌های سوشی در ژاپن به صورت مداوم توسط تامین‌کنندگان آن در اندونزی پرورش داده می‌شوند.

6- ذخیره‌سازی فایل

ذخیره‌سازی فایل غیرمتمرکز در اینترنت مزایای معلومی را به ارمغان می‌آورد. توزیع داده‌ها در سراسر شبکه از هک شدن یا از دست رفتن فایل‌ها محافظت می‌کند.

سیستم فایل میان‌ سیاره‌ای (IPFS) باعث می‌شود که مفهوم‌سازی اینکه وب توزیع شده ممکن چگونه عمل کند آسان است. مشابه با روش بیت‌تورنت که داده‌ها را در اطراف اینترنت منتقل می‌کند، IPFS دیگر به روابط متمرکز کلاینت-سرور نیازی ندارد (مثلا وب فعلی). اینترنت از وب‌سایت‌های کاملا غیرمتمرکز که برای سرعت بخشیدن به انتقال فایل و جاری ساختن زمان‌ها دارای عوامل بالقوه می‌باشد تشکیل شده است. چنین پیشرفتی نه تنها مناسب و راحت است بلکه برای به‌روزرسانی سیستم‌های تحویل محتوا بیش از حد بارگذاری شده فعلی وب ضروری می‌باشد.

7- پیش‌بینی بازارها

ثابت شده است که انبوه‌سپاری پیش‌بینی‌‌های رویداد احتمالی دارای درجه دقت بالایی است. میانگین‌گیری اریب‌های بررسی نشده که قضاوت را تحریف می‌کنند لغو می‌کند. پیش‌بینی بازارهای مبنی‌بر اینکه مطابق با نتایج رویداد پرداخت می‌کنند در حال حاضر فعال است. زنجیره‌های بلوکی فناوری “خرد جمعی” هستند که بدون شک برنامه دیگری در این سال‌ها عرضه نشده است.

برنامه پیش‌بینی بازار اوگر، پیشنهادات بر نتیجه رویدادهای جهان-واقعی را به اشتراک می‌گذارد. شرکت‌کنندگان می‌توانند با خرید در پیش‌بینی درست پول را به دست آورند. هرچه سهام‌های خریداری شده براساس نتیجه صحیح بیشتر باشد، پرداخت نیز بالاتر خواهد بود. با تعهد کمی از وجوه (کمتر از یک دلار)، هر کس می‌تواند سوالی را مطرح کند، بازاری را براساس نتیجه پیش‌بینی شده ایجاد کند و نیمی از اجرت‌های تراکنش که برای بازار ایجاد می‌کند را جمع‌آوری ‌نماید.

8- حفاظت از مالکیت معنوی

همانطور که معلوم است، اطلاعات دیجیتال می‌تواند بی‌نهایت بازتولید شود و به لطف اینترنت به طور گسترده‌ای توزیع گردد. این در سراسر جهان به کاربران منبع غنی از محتوای رایگان ارائه می‌دهد. گرچه صاحبان کپی‌رایت چندان خوش‌شانس نبوده‌اند، و کنترل بر مالکیت معنوی را از دست داده و در نتیجه متحمل زیان مالی شده‌اند. قراردادهای هوشمند از کپی‌رایت محافظت کرده و فروش‌ کارهای خلاقانه آنلاین را به صورت خودکار درمی‌آورند، ریسک کپی کردن فایل و توزیع مجدد آن را از بین می‌برند.

مایسِلیا برای ایجاد سیستم توزیع موسیقی همتا-به-همتا از بلاک چین استفاده می‌کند. مایسلیا (که توسط ایموجین هیپ خواننده و ترانه‌نویس انگلیسی تاسیس شده) امکانی را فراهم می‌کند تا موسیقی‌دانان ترانه‌های خود را مستقیما به مخاطبان، همچنین نمونه‌های مجوز را به تولیدکنندگان بفروشند و حق‌الامتیازها را به ترانه‌نویس‌ها و موسیقی‌دانان تقسیم کنند (همه این کارها بواسطه قراردادهای هوشمند به صورت خودکار درمی‌آیند). ظرفیت زنجیره‌های بلوکی برای صدور پرداخت در مقادیر ارزهای دیجیتالی کسری (میکروپرداخت‌ها) نشان می‌دهد که این مورد استفاده برای بلاک چین شانس زیادی برای موفقیت دارد.

9- اینترنت اشیاء (IoT)

اینترنت اشیاء یا IoT چیست؟ مدیریت کنترل شده توسط شبکه انواع خاصی از دستگاه‌های الکترونیکی (مثلا نظارت بر دمای هوا در تسهیل ذخیره‌سازی) می‌باشد. قراردادهای هوشمند اتوماسیون مدیریت سیستم‌ها از راه دور را امکان‌پذیر می‌سازند. ترکیبی از نرم‌افزار، سنسورها و شبکه‌ها مبادله داده بین اشیاء و مکانیزم‌ها را تسهیل می‌کنند. این نتیجه بهره‌وری سیستم را افزایش داده و نظارت بر هزینه را بهبود می‌بخشد.

بزرگترین بازیکنان در زمینه تولید، فناوری و ارتباطات از راه دور برای تسلط بر IoT در حال رقابت هستند. سامسونگ، آی‌بی‌ام و ای‌تی-اند-تی را در نظر بگیرید. توسیع طبیعی زیرساخت موجود توسط متصدیان کنترل می‌شود، برنامه‌های IoT محدوده از نگهداری پیشگویانه بخش‌های مکانیکی تا تحلیل داده‌ها را اجرای می‌کند و مقیاس-جرم مدیریت سیستم‌های را به صورت خودکار درمی‌آورد.

10- میکروشبکه‌های همسایه

فناوری بلاک چین‌ امکان خرید و فروش انرژی تجدیدپذیر تولید شده توسط میکروشبکه‌های همسایه را فراهم می‌کند. هنگامی که پانل‌های خورشیدی انرژی بیشتری را تولید کنند، قراردادهای هوشمند مبتنی‌بر اتریوم به طور خودکار آن را مجدد توزیع می‌کنند. انواع مشابه از قراردادهای هوشمند خودکار (همزمانی که IoT به واقعیت تبدیل می‌شود) برنامه‌های زیاد دیگری خواهند داشت.

کنسنیوس (واقع در بروکلین) یکی از شرکت‌های پیشرو در سطح جهانی است و در حال توسعه طیف وسیعی از برنامه‌ها برای اتریوم می‌باشد. یکی از پروژه‌هایی که [آنها] در آن مشارکت دارند ترانس‌اکتیو گرید می‌باشد که با تجهیزات انرژی توزیع شده کار می‌کند. پروژه پیش‌نمونه که در حال اجرای است به منظور اتوماسیون‌سازی نظارت و توزیع مجدد انرژی میکروگرید از قراردادهای هوشمند اتریوم استفاده می‌کند. این به اصطلاح “شبکه هوشمند” پیش‌نمونه قابلیت عملکرد IoT است.

11- مدیریت هویت

نیاز قطعی برای مدیریت بهتر هویت در وب وجود دارد. توانایی تائید هویت شما، تکیه‌گاه اصلی تراکنش‌های مالی است که به صورت آنلاین انجام می‌شوند. با اینحال راه‌حل‌ها برای ریسک‌های امنیتی که با تجارت وب همراه هستند در بهترین حالت ناقص هستند. لجرهای توزیع شده روش‌های بهبود یافته برای ارائه اینکه شما که هستید را همراه با امکان دیجیتالی کردن مدارک شخصی فراهم می‌کند. داشتن هویت امن نیز برای تعاملات آنلاین حائز اهمیت است (مثلا در صرفه‌جویی اقتصادی). روی هم رفته اعتبار خوب مهمترین شرط برای اجرای تعاملات آنلاین است.

نشان داده می‌شود که توسعه استانداردهای هویت دیجیتال، فرآیند به شدت پیچیده‌ای است. علاوه بر چالش‌های فنی، راه‌حل هویت آنلاین جهانی مستلزم همکاری بین نهادهای خصوصی و دولت است. علاوه بر نیاز به هدایت سیستم‌های قانونی در کشورهای مختلف، این مشکل به طور نمایی دشوار می‌شود. تجارت الکترونیک در اینترنت برای تراکنش‌های امن در وب در حال حاضر به گواهینامه SSL (قفل سبز کوچک) متکی است. نتکی استارت‌آپی است که خواهان ایجاد استاندارد SSL برای این بلاک چین می‌باشد. نتکی با اعلان اخیر حدود 3.5 میلیون دلار دانه انتظار دارد تا محصول در اوایل 2017 راه‌اندازی شود.

12- مبارزه با پولشویی و شناخت مشتریان بالقوه

روش‌های مبارزه با پولشویی (AML) و شناخت مشتریان بالقوه شما (KYC) توان خوبی برای سازگاری با بلاک‌چین‌ دارند. در حال حاضر موسسات مالی باید فرآیند چند-مرحله‌ای کارطلب برای هر مشتری جدید را انجام دهند. هزینه‌های KYC را می‌توان از طریق احراز هویت مشتری چند-موسسه‌ای کاهش داد و در عین حال اثربخشی نظارت و تحلیل را افزایش داد.

استارت‌آپ پلی‌کوین راه‌حل AML/KYC دارد که شامل تحلیل تراکنش‌ها می‌باشد. این تراکنش‌ها که به عنوان مشکوک شناسایی شده‌اند به ماموران انطباق منتقل می‌شوند. استارت‌آپ دیگر، ترادل برنامه‌ای به نام تراست این موشن (TiM)] می‌باشد. TiM (که به عنوان اینستاگرام برای KYC شناخته شده است) به مشتریان اجازه می‌دهد تا از اسناد کلیدی (گذرنامه، قبض خدمات شهری و غیره) عکس فوری بگیرند. پس از تایید توسط بانک، این داده‌ها به صورت رمزنگاری در بلاک چین‌ ذخیره می‌شوند.

13- مدیریت داده

امروزه افراد در تبادل برای داده‌های شخصی خود می‌توانند از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی رایگان مانند فیس‌بوک استفاده کنند. در آینده کاربران توانایی مدیریت و فروش داده‌های (که فعالیت آنلاین آنها تولید می‌کند) را دارند. از آنجا که این می‌تواند به آسانی در مقادیر کسری کوچکی توزیع شوند، بیت‌کوین (یا چیزی شبیه این) به احتمال زیاد ارزی است که برای این نوع تراکنش استفاده می‌شود.

پروژه انیگما MIT می‌داند که حریم خصوصی کاربر برای ایجاد بازار اطلاعات شخصی پیش‌شرط اصلی است. انیگما از فناوری‌های رمزنگاری استفاده کرده تا بتواند مجموعه داده‌های تکی را بین گره‌ها تقسیم کند، و همزمان محاسبات انبوه بر گروه داده‌ها را به طور کلی اجرای کند. همچنین تجزیه داده‌ها انیگما را مقیاس‌پذیر می‌سازد (برخلاف آن دسته از راه‌حل‌های بلاک چین‌ که در آن داده‌ها در هر گره تکرار می‌شوند). راه‌اندازی بتا در شش ماه آینده وعده داده شده است.

14- ثبت اراضی

بلاک چین‌‌ها به عنوان لجرهای به طور عموم قابل دسترس می‌توانند همه انواع نگهداری سوابق را به طور کارآمدتری ایجاد کنند. ثبت املاک، مثال بارزی از مورد مذکور هستند. آنها اغلب به تقلب حساس بوده و همچنین اجرای آنها هزینه‌بر و کارطلب است. برخی کشورها پروژه‌های ثبت اراضی مبتنی‌بر بلاک چین‌ را بر عهده می‌گیرند. هندوراس اولین دولتی بود که این ابتکار عمل را در سال 2015 اعلام کرد، اگر چه وضعیت فعلی این پروژه نامشخص است. در این سال جمهوری گرجستان برای توسعه سیستم بلاک چین‌ برای ثبت اراضی با گروه بیت‌فیوری قراردادی منعقد می‌کند. به گزارش هرناندو دی سوتو (اقتصاددان برجسته و مدافع حقوق مالکیت) در مورد این پروژه مشاوره ارائه خواهد شد. اخیرا سوئد اعلام کرد که این با استفاده از برنامه زنجیره‌بلوک برای ثبت ملک آزمایش شده است.

15- معاملات سهام

عامل بالقوه برای کارآمدی مضاف در واریز سهم موجب شده تا زنجیره‌های بلوکی در معاملات بورس به شدت مورد استفاده قرار گیرند. هنگام اجرای همتا-به-همتا؛ تائیدیه‌های تجاری تقریبا آنی می‌شوند (برخلاف اینکه برای ترخیص سه روز طول می‌کشد). به طور بالقوه این بدان معناست که واسطه‌ها (مانند دفتر پایاپای، حسابرسان و متولی‌ها) از این فرآیند حذف می‌شوند.

تعداد زیادی از بورس‌های سهام و کالا، برنامه‌های بلاک چین‌ پیش‌نمونه برای خدماتی که ارائه می‌دهند هستند، از جمله ASX (بورس اوراق بهادار استرالیا)، دویچه بورزه (بورس سهام فرانکفورت) و JPX (گروه بورس ژاپن). معروف‌ترین به دلیل اولین انگیزه تائید شده در این حوزه، نزدک لینک(پلتفرمی برای معاملات بازار خصوصی) است (معمولا بین استارت‌آپ‌های پیش از IPO و سرمایه‌گذاران). لینک با مشارکت شرکت فناوری بلاک چین‌ چِین در سال 2015 تکمیل اولین معامله سهام را اعلان کرد. اخیرا نزدک توسعه پروژه بلاک چین‌ آزمایشی برای برای وکالت رای‌دهی در بازار سهام استونی اعلان کرده است.

به راستی بلاک چین‌ برای همه افراد در بالاترین سطح پاسخگویی مکانیزمی را به ارمغان آورده است. دیگر تراکنشی از دست نمی‌رود، خطاهای انسانی یا ماشینی یا حتی تبادلی که صورت نگرفته با توافق طرفین لحاظ می‌گردد. مهمتر از همه اینکه جدی‌ترین حوزه‌ای که در آن بلاک چین‌ کمک‌کننده است، تضمین اعتبار تراکنش با ثبت آن هم در ثبت اصلی و هم در سیستم توزیعی مرتبط ثبت‌ها است، که همه آنها از طریق مکانیزم اعتبارسنجی ایمنی مرتبط هستند.

یان خان، سخنگوی شرکت TEDx، نویسنده، آینده‌‌گرای فناوری

جهت اطلاعات بیشتر در موارد کاربردی بلاک چین به مقاله کاربرد بلاک چین در سلامت مراجعه کنید