سرمایه گذاری در بیت کوین یا بورس؟

  زمان مطالعه دقیقه
نگار پورجواد
 29 / 10 / 2020
سرمایه گذاری در بیت کوین یا بورس؟
  زمان مطالعه دقیقه
نگار پورجواد
 29 / 10 / 2020

سرمایه گذاری در بیت کوین یا بورس، کدام بهتر است؟ تفاوت سرمایه گذاری در بورس با بیت کوین چیست؟ این دو سوال از جمله رایج ترین سوالاتی است که پس از دریافت پاسخ سوال بیت کوین چیست برای بسیاری از افراد ایجاد میشود. چرا که پس از شیوع ویروس کرونا نسبت به دیگر بازارهای مالی مانند بورس رشد بیشتر و افت کمتری داشت. در صورتی که قصد سرمایه گذاری در انواع بازارهای مالی را دارید، پیشنهاد ما به شما دانلود کتاب آموزش بیت کوین و یا شرکت در یک جلسه مشاوره سرمایه گذاری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما در تماس باشید.

اما آگاهی از تفاوت های سرمایه گذاری در بیت کوین یا بورس، هم برای کسانی که در حوزه سرمایه گذاری تازه واردند و هم برای کسانی که سالهاست تجربه ترید دارند، چالش برانگیز است. حتی بسیاری از کسانی که قبلا در بورس سرمایه گذاری کرده اند، تفاوت سرمایه گذاری در بورس با بیت کوین را نمیدانند که باعث از دست دادن کل یا بخشی از سرمایه شان می شود. قبل از تبدیل سرمایه خود به رمزارز ها باید بدانید سرمایه گذاری روی آن ها بسیار متفاوت از سرمایه گذاری در بازارهای مالی رایج است.

[lwptoc]

افرادی که در بازار رمزارزها، فارکس و بورس سرمایه گذاری میکنند معمولا به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول کسانی هستند که سرمایه گذاری بلند مدت میکنند، این گونه افراد معمولا پس از خرید مدت زیادی آن را نگه میدارند تا قیمت آن افزایش یابد. به طور مثال شما میتوانستید در سال 2014 بیت کوین را با قیمت حدود هزار دلار خریداری کنید و امروز آن را با بیش از هزار درصد سود بفروشید. بیشتر افراد در سرتاسر دنیا به صورت بلند مدت سرمایه گذاری میکنند چون سودآوری رمزارز ها و سهام های معتبر در طولانی مدت باعث

دسته دوم کسانی هستند که معاملات کوتاه مدت انجام میدهند که معمولا افراد زیادی علاقه مند به ترید و معاملات کوتاه مدت نیستند. برای این معاملات شما نیاز گذاشتن زمان زیاد برای یادگیری مبانی پایه ترید و تحلیل تکنیکال دارید. علاوه بر آن نیاز به کنترل احساسات خود دارید و باید از اشتباهات خود در ترید درس بگیرید تا بعد از مدتی بتوانید به سوددهی برسید. در ابتدا باید متوجه تفاوت های این دو بازار شوید تا بهترین را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

تفاوت سرمایه گذاری در بورس با بیت کوین

بیت کوین قدمت کمتری دارد

بیت کوین از زمان به وجود آمدنش تقریبا بی ثبات بوده است و پیش بینی دقیق قیمت آن تقریبا ممکن نیست. برای این که بدانیم چرا باید در بیت کوین و سایر بازار رمزارزها سرمایه گذاری کنیم، ابتدا باید نگاهی به تاریخچه بیت کوین و سایر رمزارزها بندازیم. در سال 2015 قیمت بیت کوین کمتر از 500 دلار به ازای هر بیت کوین بود. با این حال در سال 2017 با یک رشد ناگهانی رو به رو شد و به نزدیک 20 هزار دلار رسید. اما با این که بازار رمزارزها بازار پرریسکی است، سود ناگهانی و خیلی بیشتری نسبت به بازار سهام دارد. به طور مثالICO ها در بازار رمزارزها در کوتاه مدت میتوانند بیشتر از 100 درصد رشد قیمت داشته و حتی در دراز مدت به بیش از 1000 درصد برسد. البته لازم به ذکر است که بازار سهام هم میتواند رشد ناگهانی و سقوط کوتاه مدت داشته باشد، ولی در کل بورس دارای ثبات بیشتری است و در کوتاه مدت نوسان کمتری نسبت به بیت کوین دارد.

معامله با بیت کوین محدودیت زمانی ندارد

برای انجام معامله بیت کوین هیچگونه محدودیت زمانی وجود ندارد. شما با اتصال به اینترنت با استفاده از صرافی های آنلاین میتوانید هر زمان که خواستید به خرید و فروش بیت کوین بپردازید. اما ساعات معاملاتی در بورس ایران، شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 9 صبح تا 12:30 از طریق وبسایت های کارگزاری ها انجام شده و در روزهای تعطیلی رسمی ایران، بازار بورس هم تعطیل است. همین نکته در خصوص بورس بین الملل و جهانی هم برقرار است. در نتیجه شما برای ترید و یا خرید و فروش، محدودیت زمانی دارید. از طرف دیگر، در صورتی که در ایران زندگی کرده و در یکی از بازارهای جهانی سرمایه گذاری کنید، باید اختلاف ساعتی بین دو کشور را هم در نظر بگیرید! مسئله ای که به پیچیدگی معاملات تجاری، اضافه میکند.

قیمت بیت کوین توسط مردم تعیین میشود

میزان پذیرش و مقبولیت هریک از بازارهای مالی توسط مردم بر قیمت و ارزش آن تاثیر گذار است. اما قیمت بیت کوین فقط بر اساس میزان استفاده و مقبولیتش توسط مردم و دولتها و شرکت های بزرگ سنجیده میشود. ولی در بورس شرایط کمی متفاوت است. در شرکتها اگر فروش افزایش یابد، سود ناشی از افزایش فروش به افرادی که پیش از این سهام شرکت را خریداری کرده اند، تعلق میگیرد. این در حالی است که سود ناشی از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، فقط به افزایش قیمت ارز بستگی دارد.

عملکرد مستقل و بدون نظارت بیت کوین

قیمت بیت کوین عمدتا توسط مردم تعیین میشود، یعنی اگر تقاضا برای بیت کوین افزایش یابد، قیمت آن هم افزایش پیدا میکند و بالعکس. علاوه بر این گرچه کلیه جزئیات مربوط به تراکنشهای بیت کوین در دفتر کل ثبت میشود، اما هیچ گونه اطلاعاتی از هویت طرفیت معامله در دسترس نیست. بنابراین تراکنشها قابل ردیابی هستند، اما افرادی که مسئول انجام آن بوده اند، نه! از طرف دیگر سهام بورسی برای تامین سرمایه یا گسترش یک مجموعه عرضه شده و به فروش میرسد. اما با خرید این سهام، مالک کل شرکت نیستید. در واقع قیمت سهام خریداری شده به تصمیماتی که توسط مدیران گرفته و اجرا میشود، بستگی دارد. نه عواملی مانند مردم و میزان مقبولیت شرکت!

کارمزد تراکنش های بیت کوین و بورس

برای خرید و فروش بیت کوین مانند بورس نیاز به پرداخت کارمزد برای انجام معامله دارد اما نسبت به بازار بورس کارمزد بسیار کمتری برای آن پرداخت میکنید. به طور مثال صرافی بایننس برای انجام هر معامله 0.1 درصد کارمزد دریافت میکند، البته برای انتقال رمزارزها به کیف پول خود باید به طور جداگانه کارمزد تراکنش هم پرداخت کنید.

عدم نیاز به احراز هویت هنگام کار با بیت کوین

هر کشوری دارای قوانین مشخصی برای جلوگیری از پولشویی و تخلفات مالی است و بورس ایران و جهانی هم از این موضوع مستثنا نیست. هر معامله ای که انجام میدهید همراه با هویت شخص معامله گر در کارگزاری ثبت میشود. اما برای انجام معاملات خرید و فروش بیت کوین معمولا نیاز به احراز هویت توسط هیچ نهاد دولتی نیست و هویت شما برای همیشه محفوظ میماند. برای خرید و فروش بیت کوین روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از صرافی های خارجی است. با این وجود به دلیل تحریمهایی که علیه ایران وجود دارد، امکان استفاده از خدمات این صرافیها وجود ندارد. این نکته در خصوص بورس بین الملل هم صادق است. چرا عمده تحریمهای آمریکا، بازارهای مالی را هدف قرار داده است. با این حال در شرایط خاص انجام معامله در صرافی های خارجی امکان پذیر است، به طور مثال در صرافی بایننس برای انجام معامله کمتر از دو بیت کوین در هر 24 ساعت نیاز به احراز هویت نیست. البته این در شرایطی است که آی پی ایران تشخیص داده نشده و از نرم افزارهایی مانند vps برای تغییر آی پی استفاده شود.

دستکاری قیمت ها در بازارهای مالی

دستکاری قیمت ها در هر دو بازار امکان پذیر بوده و ممکن است با اخبار، شایعات دروغ یا خرید و فروش در ابعاد گسترده انجام شود. در شبکه بیت کوین هم به کسانی که مقدار زیادی بیت کوین در اختیار دارند، نهنگ گفته میشود که میتوانند با خرید و فروش در مقیاس بالا قیمت رمزارز ها را کاهش یا افزایش دهند. از طرفی شایعاتی در مورد بسته شدن، کلاهبرداری، یا هک صرافی ها میتواند روی قیمت بیت کوین تاثیرگذار باشد. در بورس هم نمونه های مشابهی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور وجود دارد.