سرمایه گذاری در بورس چرا و چگونه؟

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 27 / 02 / 2020
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 27 / 02 / 2020
آموزش بورس ایران

سوال اینکه سرمایه گذاری در بورس چگونه است همیشه با افزایش تورم و رشد ارزش دلار در بازار ایران رابطه مستقیمی داشته است. در این مقاله سعی می شود نگاهی سیستمی به این سرمایه گذاری داشته باشیم و ببینیم در فضای تورمی با چه رشد منطقی از سرمایه شما در بیرون از بازار بورس سرمایه شما سربه سر خواهد شد.با ما همراه باشید.

رشد شاخص بورس ایران از واقعیت تا توهم

شاخص بورس به عنوان یک دماسنج، وضعیت اقتصاد آن کشور را مشخص می کند. در حقیقت اگر اقتصاد را به یک انسان تشبیه کنیم و برای تشخیص سالم بودن و یا بیمار بودن آن یکی از متغیرها، شاخص بورس آن کشور است.

اما شاخص بورس توسط دو متغیر مهم بالا و پایین می رود. یکی متغیر های اساسی اقتصادی مانند اشتغال و رشد کسب و کار و دیگری بر اساس متغیر های اسمی که مهمترین آن تورم است. نگاهی به روند رو به رشد بورس کاراکاس پایتخت ونزویلا بیندازیم. رشد افسار گریخته این بورس به نظر شما به خاطر متغیر های اساسی مانند اشتغال زایی و رشد کسب و کار است و یا به خاطر تورم؟

پس ابتدا فهمیدیم شاخص بورس به چه المان های وابسته است. بورس ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و رشد شاخص آن به متغیر اساسی مانند اشتغال تا حدود زیادی وابسته نیست و شاخص به نوعی وابسته به رشد تورم و بی ارزش شدن ریال در برابر ارز های رایج دنیا مانند دلار و یورو است. نگاهی به شاخص بورس ایران می اندازیم در این دو سال اخیر

رشد در شاخص به وسلیه متغیر های اساسی موجب رشد و کسب و کار و اشتغال می گردد و در نهایت در سطح جامعه افزایش رفاه دیده می شود. اما از سوی دیگر رشد شاخص با عامل تورم موجب کاهش رفاه می گردد و سفته بازی در بورس افزایش می یابد. سرمایه گذاری در بورس ایران هم مانند هر سرمایه گذاری دیگر دارای سطح ریسک مخصوص به خود است که می بایست یک شخص سرمایه گذار به آن توجه کند.

حال روز این روز های بازار سرمایه ایران نشان دهنده رشد تورم و کاهش ارزش ریال ایران در برابر دلار که این ها همگی خود را در شاخص بورس ایران نشان داده است

هدف اصلی سایت داریک لند هیچ گاه آموزش بورس در ایران و سرمایه گذاری در آن نبوده است.اما به علت همپوشانی مباحث آموزشی در سایت، همواره در جلسه های حضوری و راه های ارتباطی سرمایه گذاری در بورس مورد سوال واقع شده است. به همین دلیل سعی شد در این مقاله موضوع سرمایه گذاری در بورس و آموزش آن از نگاه ما به شما بیان شود. شاید این نگاه باعث شود در سرمایه گذاری خود با دقت و وسواس بیشتری بنگرید و هم اینکه سوال های شما را در این صفحه پاسخگو باشیم.

جهت مطالعه بیشتر به مقاله آموزش سرمایه گذاری مراجعه کنید.

 

2 نظر در “سرمایه گذاری در بورس چرا و چگونه؟

  1. مهران مرادی می گوید :

    آیا الان سرمایه گذاری در بورس کار منطقی است با توجه به اینکه شاخص بورس که شده 555 هزار

    • admin می گوید :

      اگر در حال حاضر و برای سرمایه گذاری در بورس ایران به دنبال معیار هستید بهتر است تحلیل های بنیادی هر شرکت را مورد بررسی قرار بدهید و در نظر داشته باشید عملا شما با خرید سهام در حال خرید آینده آن شرکت هشتید و پس به جای گوش داده به اخبار خوش شرکت در جال حاضر به تحلیل های فاندامنتال وزن بیشتری بدهید.

نظرات بسته شده است.