افزایش قیمت دلار + دلایل + پیامدهای آن

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 27 / 09 / 2018
افزایش قیمت دلار + دلایل + پیامدهای آن
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 27 / 09 / 2018

افزایش قیمت دلار و نوسانات بازار ارز، زندگی روزمره کمتر کسی را تحت تأثیر قرار نداده است! این روزها اگر برای خرید کالای روزمره هم وارد یک سوپری شوید، شاهد افزایش قیمت کالاها به دلیل گران شدن دلار خواهید بود؛ اما چه چیزی باعث میشود که قیمت دلار به صورت نمایی روز به روز افزایش یافته و متقابلاً سطح کیفی زندگی کاهش یابد؟

[lwptoc]

دلایل گران شدن دلار در ایران

قبل از آنکه نگاهی به پیامدهای ناشی از افزایش قیمت دلار داشته باشیم، بهتر است در مورد دلایل افزایش قیمت دلار و عوامل تأثیرگذار در قیمت ارز صحبت کنیم.

تحریم های آمریکا علیه ایران

اولین و مهمترین دلیلی که منجر به افزایش سرسام آور قیمت دلار شده است، تحریمهای آمریکا علیه ایران است. متأسفانه روز به روز نه تنها از تحریمها ایران کمتر نشده، بلکه به انها اضافه تر شده و شدتشان هم بیشتر میشود. مسلما هرچه که ارتباط ایران با کشورهای خارجی کمتر شود، میزان ارز ورودی کشور هم کمتر میشود. این در حالی است که نرخ تقاضا بیشتر شده و در نتیجه قیمت ارز هم بیشتر میشود.

تحریم بانکهای ایرانی

درصد زیادی از بانکهای ایرانی در فهرست سیاه آمریکا و بهترینهای اقتصاد جهان قرار دارند. در نتیجه امکان مراودات مالی و تسویه حساب بین بانکی غیر ممکن است. این مسئله باعث میشود که دارایی ایران بلوکه شده و یا خیلی دیر با روشهای مختلف دور زدن تحریم، وارد کشور شود.

بحران داخلی عراق

اگر اعتراضات عراق را به خاطر داشته باشید، حتما میدانید ک یکی از خواسته های اصلی مردم این کشور، قطع ارتباط عراق با ایران بود. همین مسئله باعث شد که نرخ صادرات از ایران به عراق به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند. در نتیجه یکی از معدود راههایی که برای ورود دلار به ایران باز بود، با این اعتراضات به بن بست ختم شد.

تک نرخی شدن ارز

یکی دیگر از سیاسیتهای اشتباه اقتصادی، تعیین یک مقدار مشخص برای نرخ ارز بود. این سیاست و ایده و گرچه برای روزهای اول کمی از هیاهوی بازار ارز کم کرد، اما مشخص بود که در دراز مدت نه تنها با شکست رو به رو میشود، بلکه منجر به افزایش قیمت ارز میشود.

کاهش قیمت نفت

قیمت نفت در سال 2020 کاهش چشمگیری داشت. به طوری که برای چند روز قیمت این طلای سیاه به زیر صفر رسید! گرچه این مسئله برای بسیاری از ما غیر قابل باور بود، اما متأسفانه به حقیقت پیوست. زمانی که قیمت نفت و طلا کاهش پیدا میکند، تمایل مردم برای سرمایه گذاری در این دو بازار کمتر میشود. در نتیجه ترجیح میدهند دلار خود را نگهداشته و به سرمایه دیگری تبدیل نکنند.

البته که در ایران، خرید دلار و نگهداری آن یکی از محبوبترین شیوه های سرمایه گذاری است؛ گرچه کاملا غلط است و خطرات زیادی به همراه دارد.

پیامدهای افزایش قیمت دلار

برای بررسی پیامدهای گران شدن دلار و سایر ارزهای رایج در بازار، باید صنایع و کسب و کارهای فعال در ایران را در دو دسته کلی قرار داد.

  1. دسته اول صنایعی هستند که با کشورهای خارجی در ارتباط بوده و نوعی صادرات دارند.
  2. دسته دوم که متقاضی آنها بازار داخل است.

در صورتی که کسب و کار به صورت صادرات محور فعالیت کند، هرچند سخت اما از طریق روشهای مختلف دلار خود را دریافت خواهد کرد. همین مسئله باعث میشود که تمایل فرد برای فروش دلار با قیمت بیشتر در بازار داخل بیشتر شود. چرا که از این طریق هم میتوانند راهی برای کسب درآمد بیشتر داشته باشند؛ اما مسئله همچنان هم یک چالش نگران کننده و مخرب است؛ چرا که متقاضی بسیاری از کسب و کارهای فعال در ایران، افراد داخل کشور هستند. در نتیجه نه تنها دلاری رد و بد نشده و بلکه بعضا به دلیل نیاز به واردات اولیه، به دلار نیاز هم شده!

بسیاری از کسب و کارهایی که در ایران فعالیت میکنند، برای ادامه فعالیتهای خود به تامین مواد اولیه از کشورهای دیگر نیاز دارند. در نتیجه مسئله نیاز و تقاضا همچنان پابرجاست؛ در حالی که تامین این نیاز با مشکلات زیادی رو به رو است؛ بنابراین مهمترین پیامدهای افزایش قیمت دلار را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد. مواردی که خود دارای زیرشاخه های متعددی بوده که در آخر روی کیفیت زندگی و قدرت خرید مردم، تأثیر منفی خواهد داشت.

  • افزایش نرخ تورم و کاهش تولید
  • افزایش نرخ کالای قاچاق
  • کاهش قدرت خرید مردم