رابطه نفت و دلار

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 27 / 10 / 2019
نفت و دلار
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 27 / 10 / 2019

قیمت‌ نفت و  شاخص دلار آمریکا در حال افزایش است آن هم با هم – این افزایش دوگانه نفت و دلار که تنها ۱۱ بار از سال ۱۹۸۳ رخ داده‌ است و توجه شرکت کنندگان در بازار را برای ارزیابی اهمیت آن جلب کرده است.

براساس داده‌های FactSet، نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت در بورس کالای تجاری نیویورک  US:CLM8 تجارت شد که در ماه گذشته ۱۲.۲ درصد افزایش داشته‌است، با توجه به داده های FactSet، همانطور که توسط شاخص دلار ایالات متحده DXY  -0.01 درصد اندازه گیری شد، با نرخ قبلی دلار، 3.6 درصد کاهش یافته است.

نمودار اخیر زیر را بررسی کنید که حرکت عقربه دلار و صعودهای WTI از گروه سرمایه‌گذاری bespoke را نشان می‌دهد

نفت و دلار

 

نمودار رابطه نفت و  شاخص دلار

دلارنفت

شاخص دلار ایالات متحده و نفت خام: 12 ماه گذشته

رقابت هماهنگ بسیار نادر است، زیرا یک دلار قوی‌تر باعث می‌شود که کالاها در یک ارز بیشتر از سایر ارزها قیمت داشته باشند. بنابراین یک دلار قوی‌تر، تمایل به کاهش قیمت کالاها خواهد داشت.

رابطه معکوس نفت با شاخص دلار آمریکا

bespoke در یادداشت ۷ مه این تغییر عجیب را در رابطه دلار – نفت مطرح کرد:

جالب‌ترین جنبه بالا بردن قیمت نفت خام این است که آخرین و بیشترین نرخ زمانی رخ داده‌است که قیمت دلار هم در کنار آن افزایش پیدا کرده است. از لحاظ تاریخی، قیمت نفت خام یک رابطه معکوس با دلار داشته‌است و به نمودار بالا نگاه کنید، بسیار آسان است که شاهد افزایش قیمت نفت خام در طول سال گذشته با کاهش دلار باشیم.

در طول چهار هفته گذشته، شاخص دلار آمریکا جهش قابل‌توجهی بیش از ۳ % را شاهد بوده‌است، اما به جای متوقف‌کردن این افزایش قیمت، نفت خام به طور بی‌باک و بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده‌است.

تحلیلگر bespoke افزود:

تنها برای اینکه به این موضوع بپردازیم که افزایش قیمت های همزمان در شاخص دلار آمریکا و WTI ها کجا هستند، دوره کنونی تنها 11 امین بار از سال ۱۹۸۳ را نشان می دهد که نفت خام بیش از ۱۰ درصد در طول مدت چهار هفته‌ای که شاخص دلار آمریکا بیش از ۳ % کسب کرده است را به دست آورده‌است.

شاخص دلار پس از افت قیمت نزدیک به ۱۰ % در سال ۲۰۱۷ و شروع سال ۲۰۱۸ با ضعف بیشتر، در نقطه اوج خود قرار گرفت و چهار ماه صعود را تجربه کرده است. تا حدودی، این به دلیل انتظاراتی است که فدرال رزرو به طور ناخواسته در مسیرش قرار دارد، تا حداقل دو یا سه برابر افزایش بیشتری در سال ۲۰۱۸ ارائه دهد. نرخ‌های بالاتر می‌تواند توجه سرمایه گذاران به نگه داشتن پول را بیشتر جلب کنند. قیمت دلار در ۱۲ ماه گذشته ۶.۵ درصد باقی مانده‌است.

 

در همین حال، نفت خام به عنوان محدودیت‌های تولیدی توسط سازمان کشورهای صادر کننده نفت و دیگر تولید کنندگان عمده نفت، به هدف جذب نفت خام که به کاهش قیمت هر دو معیار بین‌المللی نفت برنت بریتانیا: تجارت LCON8 که روی ICE انجام شد. و ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۴ WTI را فهرست کرد.

 

پیش‌بینی قطعی های عرضه ممکن است در پی اعلام رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در روز سه‌شنبه رخ دهد که ایالات‌متحده در حال خروج از پیمان چندجانبه هسته‌ای ایران است که در پیشرفت آینده نفت خام نقش داشته‌است.

جفری ساوت، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری ریموند جیمز، طی یک یادداشت تحقیقاتی در روز چهارشنبه گفت که در حالی که بالا بردن همزمان قیمت نادر است، بی‌سابقه نیست.

 

ساوت گفت که ریموند جیمز در مورد چشم‌انداز کلی کالاها، به ویژه سهام مربوط به انرژی که به عقیده وی تحت الشعاع قرار گرفته است، خوش بین بوده‌است.

در واقع، بخش انرژی، همانطور که توسط SPX  S&P500اندازه‌گیری شد، -۰.۰۱ درصد در بخش انرژی XLE، در طی ماه گذشته 12.6 درصد افزایش پیدا کرده و بهترین عملکرد 30 روزه را در بین 11 بخش شاخص داشته است، در مقایسه با افزایش 2.6 درصدی برای S&P500 در طول مدت مشابه، سود 1.7 درصدی افزایش برای میانگین صنعتی داو جونز، سود ۰.۰۶ درصدی در ماه گذشته و 4.8 درصد سود برای شاخص Nasdaq Composite . این عملکرد برای انرژی پس از بدترین عملکرد در سال 2017 صورت می‌گیرد، 3.8 درصد کاهش داشت و کمترین بازده را در سه ماه اول داشت که تقریبا 6.6 درصد کاهش پیدا کرد.

 

با این حال، برخی دیگر اهمیت همبستگی را زیر سوال برده‌اند:

نیکولاس کولاس، یکی از بنیانگذاران تحقیقات DataTrek، گفت که پیشروی پشت سرهم توسط دلار و نفت خام ممکن است دوام بیاورد چرا که در بخش بزرگی از شروط ثابت شده‌است که ایالات‌متحده تحریم‌ها را به ایران باز خواهد گرداند.

به نظر می‌رسد که واگرایی مابین نفت و دلار مربوط به معامله ایران بوده‌است. او گفت: ” اکنون که ما می‌دانیم در آنجا چه اتفاقی دارد می‌افتد، خواهیم دید که آیا رابطه تاریخی معمول خود را دوباره تایید می کند یا نه.

برای مطالعه بیشتر و آشنایی با بازارهای جهانی می توانید به این مقاله ها مراجعه کنید.