بحران اقتصاد جهانی

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 23 / 10 / 2019
کریستین لاگارد
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 23 / 10 / 2019

کلید برون‌رفت از بحران اقتصاد جهانی در دست ترامپ است

کریستین لاگارد کریستین لاگارد رییس جدید بانک مرکزی اروپا، گفته کلید برون‌رفت از بحران اقتصاد جهانی در دست ترامپ است جنگ تجاری دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، با چین رشد اقتصادی جهان را مختل کرده و خود او می‌تواند این فشار را از گرده اقتصاد جهان بردارد.

کریستین لاگارد چند روز پیش از احراز رسمی کرسی ریاست بانک مرکزی اروپا در گفت‌وگو با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه خبری سی‌بی‌اس در مورد نقش ترامپ در چالش‌های اقتصاد جهانی گفته: «فکر می‌کنم کلیدهای زیادی برای گشودن قفل باب بی‌اعتمادی و ریسک‌های فزاینده وجود دارد اما بزرگ‌ترین کلیدی که اکنون در دست ترامپ است ایجاد قطعیت در تجارت و پیش‌بینی‌پذیر کردن آن است چرا که در غیر این‌ صورت دنیا به سمت ایجاد سپر دفاعی در مقابل ریسک‌های فزاینده حرکت می‌کند و این سپر چیزی جز افزایش پس‌انداز و ذخایر مالی و کالایی نیست، اقدامی که در عمل موجب کند شدن روند توسعه اقتصادی می‌شود.

رییس سابق صندوق بین‌المللی پول تصریح کرده که بی‌ثباتی ناشی از وقوع جنگ تجاری میان چین و امریکا مهم‌ترین دلیل کاهش رشد اقتصادی جهان به کمترین حد از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون است.

وی گفت: نمی‌توانید با ناشناخته‌ها سازگار شوید. خوب پس چه می‌کنید؟ سعی می‌کنید بافرهایی را برای حمایت از خود در نظر بگیرید. پس‌انداز می‌کنید. همیشه در این فکر هستید که بعدا چه خواهد شد؛ و چنین شرایطی برای توسعه اقتصادی اصلا مناسب نیست.

جنگ تجاری چین و امریکا

به اعتقاد لاگارد جنگ تجاری چین و امریکا به رهبری ترامپ اقتصاد جهان را به سمت یک مسیر نزولی پیش می‌برد که در نتیجه آن می‌توان شاهد کاهش یک درصدی رشد اقتصاد جهانی بود، رخدادی که به منزله افت سرمایه‌گذاری، اشتغال و رشد بیکاری خواهد بود و به همین دلیل تاثیرات غیرمستقیم بسیاری نیز خواهد داشت. می‌دانید که اگر یک درصد کاهش رشد داشته باشید این به معنی سرمایه‌گذاری کمتر، مشاغل کمتر و بیکاری بیشتر است. بنا براین مطمئن هستید که تاثیرات منفی در راه است.»

لاگارد تنها راه برون‌رفت اقتصاد جهانی از مسیر رکود را مذاکره رو در روی رهبران بزرگ جهان به منظور حصول توافق‌های گام به گام دانسته و تاکید کرده است که ایجاد اطمینان و امنیت اقتصادی راه دیگری ندارد.

راه حل خروج از بحران اقتصاد جهانی

او که نخستین زنی که به ریاست بانک مرکزی اروپا انتخاب شده در ادامه گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس به چشم‌انداز اقتصادی ۱۹ کشور اروپایی عضو منطقه یورو اشاره کرده و گفته است: «در شرایط حاضر بیش از هر چیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) من را متاثر می‌کند ولی فارغ از حس فردی من، برگزیت تاثیر اقتصادی چند وجهی بر بریتانیا، و به‌ویژه ایرلند، آلمان و هلند خواهد گذاشت.

کریستین لاگارد ۶۳ ساله که خاطرات تلخی از دوران کودکی خود که با دهه دوم پایان جنگ جهانی دوم مصادف بوده دارد، با انتقاد از رشد ملیت‌باوری در جهان و یادآوری آسیب‌های تاریخی که اروپا از آن متحمل شده، یاد‌آور شد، تجارت جهانی، توسعه ارتباطات و جریان سیال نیروی کار و سرمایه به ویژه طی سال‌های اخیر صدها میلیون نفر را از شر فقر رهانیده و خیلی بی‌معنی است که این روزها برخی رهبران کشورهای توسعه یافته جهان بگویند که تحولات همسایگان و سایر کشورهای جهان به ما مربوط نیست چرا که اقتصاد جهان یک پدیده در هم تنیده است و ادامه جنگ، گرسنگی، ناامیدی در برخی کشورها غیرممکن است که اقتصاد، توسعه و روند انباشت ثروت و سرمایه در سایر کشورها را متاثر نسازد.

رییس بانک مرکزی اروپا ادامه داده، تجویز سیاست احداث دیوار برای اجتناب از این تاثیرگذاری ذاتی واقعا ساده‌انگارانه است، مگر با احداث دیوار به بهانه مقابله با تروریسم می‌توان از تبعات تغییرات زیست‌ محیطی در جهان در امان ماند؟

لاگارد سپس به دونالد ترامپ رییس‌ جمهوری آمریکا، در مورد فشار بر بانک مرکزی کشورش برای کاهش بیشتر نرخ بهره هشدار داده و گفته: «وقتی نرخ بیکاری در اقتصاد امریکا به ۳.۷ درصد رسیده، تسریع بیشتر کاهش نرخ بهره، اقتصاد را با ریسک رشد سریع و شتابان تورم قیمت‌ها مواجه می‌کند لذا بانک مرکزی همانند خلبان برای تغییر روند حرکت هواپیما باید همزمان ارتفاع، سرعت، میزان وزش باد را در نظر داشته باشد و مستقل از فشار سیاست‌مداران عمل کند.»

رییس بانک مرکزی اروپا در پاسخ به این پرسش که آیا قصد ندارد برای مقابله با بیم بروز رکود اقتصادی در اروپا به کاهش بیشتر نرخ بهره تن دهد، گفته که بانک مرکزی اروپا برای فرو رفتن بیشتر در نرخ‌های منفی بهره با محدودیت‌هایی مواجه است و هنوز با زمان لزوم اتخاذ چنین تصمیمی فاصله دارد.

ترجمه توسط بلومبرگ فارسی

برای مطالعه بیشتر و آشنایی با بازارهای جهانی می توانید به این مقاله ها مراجعه کنید.