استخراج آخرین بیت کوین: استخراج بیتکوین تا کی ادامه دارد؟

  زمان مطالعه دقیقه
نگار پورجواد
 28 / 10 / 2020
استخراج آخرین بیت کوین: استخراج بیتکوین تا کی ادامه دارد؟
  زمان مطالعه دقیقه
نگار پورجواد
 28 / 10 / 2020

بیت کوین یا طلای دیجیتال، یکی از جذابترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار است که علی رغم تمام نوسانات اقتصادی و بحرانهای جهانی، در صدر جدول قرار گرفته است. یکی از جالبترین نکاتی که در خصوص این رمز ارز وجود دارد این است که منابع محدودی داشته و استخراج آن روزی به پایان خواهد رسید. اما سوال اصلی که برای بسیاری از سرمایه گذاران بیت کوین مطرح میشود این است که استخراج بیت کوین تا کی ادامه دارد؟ بعد از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی خواهد افتاد؟ محدود بودن تعداد Bitcoin چه تاثیری در قیمت آن دارد؟

[lwptoc]

همانطور که در مطلب بیت کوین چیست و کتاب آموزش بیت کوین گفته شد، Bitcoin یک ارز دیجیتال است که زیرساخت آن کدنویسی شده و در این زیرساخت تعداد کوینهای آن، 21 میلیون در نظر گرفته شده است. بر اساس پروتکلهایی که توسط ساتوشی تعیین شده است، به طور متوسط در هر 10 دقیقه، یک بیت کویین ایجاد میشود. نکته جالب در مورد این ارز رمزنگاری شده این است که در گذر زمان به سختی شبکه بیت کوین و در نتیجه فرآیند استخراج اضافه میشود. اما همه چیز به گونه ای تنظیم شده است که مدت زمان لازم برای استخراج، 10 دقیقه ثابت باقی بماند. علاوه بر این، هر 4 سال یک بار، تعداد کوینهای استخراج شده، به نصف کاهش می یابد.

در فرآیند استخراج بیت کوین، این فرآیند هاوینگ نام دارد. پدیده ای که بعد از برگزاری آن، پاداش مانیرها به نصف میرسد. هنگامی که بیت کوین برای اولین بار راه اندازی شد ، پاداش 50 بیت کوین بود.در سال 2012 ، به 25 بیت کوین رسید. در سال 2016 ، دوباره به نصف رسید و به 12.5 بیت کوین رسید. در 11 مه 2020 پاداش دوباره نصف شد و به 6.25 بیت کوین رسید.

چه تعداد بیت کوین وجود دارد؟

همانطور که گفته شد، تعداد بیت کوینهای کل، 21 میلیون است. در طی 10 سال گذشته، حدود 18.4 میلیون کوین استخراج شده و 2.6 میلیون از منابع آن باقی مانده است. گفتنی است که برای استخراج این مقدار باقی مانده، به زمانی حدود 120 سال نیاز است! بنابراین به نظر میرسید که آخرین بیت کوین در سال 2140 استخراج شود. البته این مسئله قطعی نیست. چرا که احتمال تغییر پروتکلهای بیت کوین بعد از این وجود دارد.

چه تعداد بیت کوین در گردش است؟

جالب است بدانید علی رغم وجودی 21 میلیونی بیت کوین، حتی بعد از استخراج آخرین بیت کوین، تعداد کوینهای این رمز ارز در گردش، 21 میلیون نخواهد بود! چرا که برخی از سرمایه گذاران به دلیل عدم آگاهی و غفلت، کلید خصوصی کیف پولشان را فراموش کرده و برای همیشه، سرمایه خود را از دست داده اند.

تاثیر منابع محدود بیت کوین بر ماینرها

یکی از مهمترین سوالاتی که برای افرادی که قصد خرید دستگاه استخراج دارند، ایجاد میشود؛ این است که با استخراج آخرین بیت کوین، دیگر لزومی به فعالیت ماینرها نیست. این درحالی است که ماینرها تنها برای کسب بیت کوین رایگان نیست، بلکه ماینرها برای بررسی و تایید تراکنشهای Bitcoin وجود دارند. به عبارت دیگر، در صورتی که این افراد در شبکه بلاکچین بیت کوین حضور نداشته باشند، فعالیت غیر متمرکز این ارز معنی نخواهد داشت.

بنابراین میتوان سقوط بیت کوین را روزی در نظر گرفت که تمام دستگاههای استخراج دست از فعالیت کشیده و تمامی دستگاههای ماینینگ از شبکه خارج شوند.

پس بعد از استخراج آخرین بیت کوین، رقابت وارد مرحله جدیدی میشود. مرحله ای که ماینرها باید با دیگر افراد درون شبکه، جهت تایید تراکنشها در مدت زمان کوتاهتری رقابت کرده و کارمزد تراکنش های بیت کوین را دریافت کنند.

گرچه نرخ کارمزد در حال حاضر چندان جذاب به نظر نمیرسد، اما بدون شک در آینده با افزایش حجم بلوکهای استخراج و سرمایه گذاری در آن، این کارمزد هم افزایش خواهد یافت.

چه تعداد بیت کوین گم شده است؟

هیچ پاسخی دقیق وجود ندارد! بر اساس پیش بینی های انجام شده، به نظر میرسد حدود 3 الی 4 میلیون بیت کوین برای همیشه از دست برود.

روش دقیقی برای تخمین مقدار بیت کوینهای گم شده وجود ندارد. چرا که رقمهای پیشنهادی بر اساس بیت کوینهایی که برای مدت زمانی طولانی داخل یک حساب بدون جا به جایی مانده، تعیین میشوند.

البته لازم به ذکر است که بیتکوین گمشده داخل شبکه بلاکچین هنوز هم وجود دارد. اما مثل این میماند که فردی تمام دارایی خود را درون یک جعبه گذاشته و حالا کلید قفل آن را فراموش کرده است!

روزانه چه تعداد بیت کوین استخراج می شود؟

به طور متوسط ​​144 بلوک در روز استخراج می شود و 6.25 بیت کوین در هر بلوک وجود دارد. 144 ضربدر 6.25 ، 900 است. بنابراین روزانه 900 بیت کوین استخراج میشود. اما با توجه به اینکه نرخ هش توسط ماینرها تغییر میکند، احتمال اینکه تعداد از این مقدار کمتر یا بیشتر باشد هم وجود دارد.

ساتوشی چه تعداد بیت کوین دارد؟

برخی تخمین می زنند Satoshi حدود 900000 بیت کوین (BTC) دارد.

چه تعداد بیت کوین به سرقت رفته است؟

دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد بیت کوین به سرقت رفته است. 850،000 BTC در هک Mt. Gox، بزرگترین هک بیت کوین تاکنون، به سرقت رفته است. 120،000 BTC دیگر در سال 2016 از Bitfinex به سرقت رفته است. این دو مقدار باهم، این رقم تقریبا 970،000 BTC می شود.

نظرات بسته شده است.