آموزش تحلیل تکنیکال-تعریف گپ

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 28 / 09 / 2019
نمودار قیمت و ایجاد گپ
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 28 / 09 / 2019

آموزش تحلیل تکنیکال-تعریف گپ در نمودارها

نمودار قیمت و ایجاد گپ

در سری آموزش تحلیل تکنیکال به سراغ مهفوم و علت ایجاد گپ در نمودارهای قیمت می پردازیم.به ناپیوستگی واقع بر روی نمودار قیمت گفته میشود که در اثر جهش ناگهانی قیمت رخ میدهد. گپ درواقع محدوده ای را مشخص میکند که هیچ معامله ای درآن انجام نشده باشد.

گپ زمانی تشکیل میشود که بین قیمت پایانی (Close) روز قبل و قیمت آغازین (Open) روز بعد اختلاف وجود داشته باشد.در این حالت شکافی در قیمت به وجود خواهد آمد که در آن هیچ معامله ایی انجام نشده است.

نکته: زمانی که بازار شدیدا نوسانی باشد احتمال تشکیل گپ در تایم فریم های پایینتر نیز وجود دارد.
در نمودار بالا مشاهده میکنید که قیمت آغازین و پایانی دو کندل باهم تفاوت دارند.

قیمت پایانی روز قبل : ۱۵۶۷۵۰۰

قیمت آغازین روز بعد : ۱۵۸۹۵۰۰

با کسر کردن قیمت آغازین از قیمت پایانی می توانیم گپ را اندازه گیری کنیم،در مثال بالا ۲۲۰۰۰ تومان گپ صعودی داشته ایم.باید بدانید که موقعیت و اندازه گپ نیز حائز اهمیت هستند. اندازه گپ اطلاعات مهمی در مورد قدرتی که پشت حرکت قرار دارد را به ما میدهد و موقعیت گپ نیز زمانی که با سایر ابزارهای و ستاپهای تحلیل تکنیکال ترکیب شود اطلاعاتی در مورد روانشناسی پشت این حرکت را به ما خواهد داد.

گپ فرار در تحلیل تکنیکال (Breakwaway Gap)

زمانی که قیمت از یک سطح حمایتی یا مقاومتی توسط یک گـپ عبور کند، یک گپ فرار شکل گرفته است. در تصویر زیر که مربوط به سکه آتی شهریور ۹۷ می باشد، مشاهده می کنید که قیمت توانسته با یک گـپ سطح حمایتی را بشکند.

گپ نمودار سکه

بنابراین در اینجا یک گـپ فرار داشته ایم. فاصله بین دو فلش قرمز رنگ، اندازه این گپ را نشان میدهد.

گپ

در نمودار بالا نیز یک گپ بسیار بزرگ را در همان چارت مشاهده میکنید که توانسته سطح حمایتی قدرتمندی را بشکند.

گپ خستگی در تحلیل تکنیکال (Exhaustion Gap)

این گپ معمولا در پایان یک حرکت بزرگ تشکیل می شود. در واقع قیمت آخرین گپ را در جهت روند شکل داده و پس از آن روند قیمت معکوس می شود در تصویر زیر یک گپ خستگی را می بینید که در چارت سکه آتی شهریور ۹۷ شکل گرفته است. این آخرین گـپ در حرکت صعودی بوده است و پس از مدت کوتاهی قیمت برگشت سنگینی به سمت پایین انجام داده است.

گپ خستگی

گپ معمولی در تحلیل تکنیکال (Common Gap)

همانطور که از اسم این گپ ها پیداست، کاملا عادی هستند و به چیز خاصی در خود ندارند. معمولا زمانی که بازار در حالت رنج قرار داشته باشد این گپ ها بوجود می آیند. اندازه گپ های معمولی نیز بزرگ نیست و در اکثر موارد نیز به سرعت پر می شوند. در تصویر زیر نمونه ای از گپ های معمولی را با استفاده از باکس های قرمز رنگ نمایش داده ایم.

گپ خستگی

گپ ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال (Continuation Gap)

این نوع از گپ در طی یک روند رخ می دهد. اگر این گپ در یک روند صعودی رخ دهد نشان دهنده ادامه حرکت صعودی خواهد بود و اگر در روند نزولی رخ دهد نیز موید وارد شدن فروشندگان بیشتر و ادامه حرکت نزولی است. البته دیدن این گـپ ها دلیلی بر ورود بی موقع به بازار نیست بلکه باید آن را با سایر ابزارهای تکنیکال ترکیب کنید. در نمودار پایین یک گـپ ادامه دهنده را می بینید که در عین حال یک فرار نیز می باشد. چرا که توانسته سطح مقاومتی سد راه خود را بشکند.

تحلیل گپ قیمت

اگر چه گپ ها اطلاعات بسیار مفیدی در مورد قدرت و داینامیک بازار به ما می دهند اما باید این را بدانیم که آنها در دسته اطلاعات تاخیری بازار طبقه بندی می شوند چون تا زمانی که گـپ ها رخ نداده باشد ما نمی توانیم وقوع آن را پیشبینی کنیم.

نکته غلطی بین تحلیلگران تازه کار در بازار وجود دارد که می گویند گـپ ها همیشه پر می شوند. بله گپ ها همیشه پر خواهند شد اما کی؟ یک دقیقه دیگر؟ یکه روز دیگر؟ یا شاید هم ۱ سال دیگر؟! هیچگاه به امید پر شدن گپی که در بازار شکل گرفته است و بدون داشتن سیگنالی خاص، به صورت خلاف جهت وارد بازار نشوید.

منبع :مجیک نیوز