پیش بینی قیمت سهام در سال 1399

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 13 / 11 / 2019
قیمت سهام
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 13 / 11 / 2019

پیش بینی قیمت سهام در سال 1399

قیمت سهام

در این مقاله به پیش بینی قیمت سهام در سال 1399 و ریسک های مثبت و منفی آینده سهام در بازار بورس ایران می پردازیم

بودجه ۹۹ و تاثیر آن بر قیمت سهام

بدون تردید یکی از مسائل مهم و مورد مناقشه برای ادامه حرکت بازار سهام مشخص شدن قیمت‌های مهمی چون نرخ ارز و هزینه انرژی در بودجه سال بعد کشور است. انتظار برای رونمایی از این اطلاعات می‌تواند تا حدودی زمینه را برای برآورد مطمئن‌تر سود شرکت‌های بورسی و ترسیم چشم‌انداز میان‌مدت بازار از محل اندازه‌گیری سودهای تحلیلی فراهم کند. یکی از گمانه‌زنی‌های مهم در این خصوص، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و پایان دادن به معافیت‌های مالیاتی است.

این مساله می‌تواند به شرکت‌های کالایی بورس در کوتاه‌مدت از بُعد هزینه‌ای فشار بیاورد اما در بلندمدت سبب کمک به خروج سود از جیب دلالان به سمت تولید خواهد شد. مساله‌ای که در ابتدای کار فعالیت بنیادی‌کارهای ارزشی بورس را محدودتر نیز می‌کند. پس اگر قرار باشد رونقی در سهام شکل بگیرد، احتمالا در گروه‌هایی است که انرژی‌بری کمتری دارند.

تاثیر بازار جهانی بر قیمت سهام

در حوزه قیمت جهانی کامودیتی‌ها و نرخ دلار که بعضی انتظارات افزایشی شکل گرفته است می‌تواند در صورت محقق شدن، بنیادی‌کاران ارزشی را به‌طور موثری به فعالان بورسی اضافه کند. موضوعی که قاعدتا اثر مثبتی بر سهام گروه‌های کالایی به جا خواهد گذاشت و در نهایت شاید به تغییر معادلاتی برای شاخص کل و هم‌وزن بینجامد. با این حال همان‌گونه که انتظار می‌رفت مذاکرات تجاری و رفع تنش‌های بزرگ دو اقتصاد مطرح دنیا مارپیچی طویل است. هفته گذشته چین از پیشروی مذاکرات تا به حدی گفت که بازارها را به حذف مرحله‌ای تعرفه‌های سابق امیدوار کرد.

در مقابل ترامپ روز جمعه این پیش‌فرض را رد کرد و امیدواری‌ها را به تعویق افزایش تعرفه‌های ماه دسامبر معطوف ساخت. هم‌اکنون در حدود ۳۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین به آمریکا مشمول تعرفه است و حذف این حجم از تعرفه خود پیچ و خم‌های فراوانی خواهد داشت. با این حال روند قیمت‌ها در بازارهای امن، همچون طلا و اوراق قرضه نشان از آن دارد که فعالان اقتصادی، رسیدن به توافق تجاری را به‌عنوان گزینه‌ای محتمل تلقی می‌کنند.

رویترز نیز به نقل از مدیر سرمایه‌گذاری شرکت دابل‌لاین آورده است بهبود روند مناسبات تجاری بین چین و آمریکا احتمال وقوع رکود در یک سال آینده‌ را که طی ماه‌های اخیر به ۷۵ درصد رسیده بود، تا سطح ۴۰ درصدی کاهش می‌دهد. به این ترتیب می‌توان تاثیر چنین توافقی را بر فضای عمومی بازارها پیش‌بینی کرد.

ریسک‌های سیستماتیک

در سوی دیگر دو ریسک سیستماتیک نرخ بهره و سیاست خارجه برای بورس وجود دارد. این ریسک‌ها هر دو می‌توانند در جهت مثبت عمل کنند. اخیرا برخی منابع از کاهش نرخ بهره برخی بانک‌های دولتی از ۱۸ به ۱۵ درصد خبر داده‌اند که در صورت واقعی شدن این اتفاق، می‌توان تغییر محسوسی در آرایش سرمایه‌گذاران شاهد بود.

در این شرایط احتمال ورود موج جدیدی از افراد تازه به بورس تقویت می‌شود که البته از نگاه بنیادی نیز با توجه به بالا رفتن نسبت قیمت به درآمدها از مدل‌های ارزش‌گذاری توجیه‌پذیر است. در حوزه سیاسی نیز با توجه به آنکه بورس تهران مفروضات بدبینانه را پیش‌خور کرده، هرگونه تحول مثبتی می‌تواند موج خرید جدیدی را ایجاد کند. این مورد نیز عمدتا با حضور معامله‌گرانی است که کمتر به‌عنوان تحلیل‌گران بنیادی‌ شناخته می‌شوند.

منبع: مجمع فعالان اقتصادی

برای مطالعه بیشتر در مورد سرمایه گذاری سری به مقاله آموزش سرمایه گذاری بزنید.