نرخ لایبور تاثیرگذاری و نحوه محاسبه آن

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 25 / 02 / 2019
نرخ لایبور
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 25 / 02 / 2019

نرخ لایبور  تاثیرگذاری و نحوه محاسبه آن

نرخ لایبوراگر شما هم پول خود را در بانک گذاشته اید تا سود آن را دریافت کرده و زندگی خود را بچرخانید مطمئنا این سوال در ذهنتان به وجود می آید که این سودها چگونه بدست می آید؟ باید بدانید که نرخ لایبور همان نرخ پایه ی سودی است که بانک ها اغلب به صورت روزانه، یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یا یک ساله برای وام هایی که در اختیار مشتریان خود قرار می دهند در نظر میگیرند. این معیار توانایی آن را دارد که نرخ پایه ی سود بانک ها در تمام دنیا را به راحتی مشخص نماید. لایبور در واقع مخفف (نرخ بهره ی استقراض بین بانکی لندن) می باشد به گزارش رویترز روزانه در ساعت 11 صبح نرخ لایبور به پنج ارز جهانی بیان خواهد شد. ارزهای جهانی عبارتند از: فرانک سوئیس، یورو، پوند، ین ژاپن و دلار آمریکا.

لایبور چگونه محاسبه می شود؟

قبل از اینکه کنترل تمام موارد به دست ICE بیوفتد، مدیریت لایبور به دست انجمن بانکداران بریتانیایی بود. این انجمن لایبور را با کمک هیئتی از بانک ها که ارزها را در اختیار عموم قرار می دادند محاسبه می شد. آنها سوالات خود را از بانک ها به این صورت مطرح می کردند که برای هر ارز در یک دوره زمانی مشخص چه نرخ بهره ای را در نظر گرفته اند.

اهمیت لایبور

در واقع لایبور تنها وظیفه تعیین نرخ را ندارد و علاوه بر این به بانک ها کمک می کند تا نرخ وام هایی را که به صورت متغیر عرضه می شود را تعیین نماید که از جمله شاخص ترین آنها میتوان به وام مسکن و البته بدهی کارت اعتباری اشاره کرد. طبق گمانه زنی هایی که انجمن بانکدارهای بریتانیا صورت گرفته چیزی حدود 10 میلیارد وام تحت تاثیر نرخ لایبور قرار دارند. همچنین بانک ها برای محاسبه نرخ سود معاملات ارز و همچنین تبادل افول اعتبار از لایبور استفاده می کنند.

اگر بخواهیم به تاریخچه این معیار نگاه کنیم باید به دهه 1980 میلادی برگردیم که بانک ها لایبور را پایه ریزی کردند. آنها برای اینکه بتوانند چنین معیاری را بنا کنند به بانک هایی قابل اعتماد برای تعیین نرخ سود و البته مشتقات آن نیاز داشتند. با تمام تلاش هایی که در این زمینه انجام شد اولین نرخ لایبور در سال 1986 برای سه ارز دلار آمریکا، پوند انگلستان و البته ین ژاپن اعلام شد.

تاثیرگذاری لایبور

اگر نرخ وامی که دریافت کرده اید با گذشت زمان تغییر می کند باید بدانید که نرخ آن با توجه به شاخص لایبور مشخص شده است از همین رو باید بدانید اگر لایبور افزایش پیدا کند مسلما پولی که باید از جانب شما پرداخت شود افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین این مسئله بر روی نرخ بدهی کارت اعتباری شما که به صورت ماهیانه باید پرداخت شود نیز صدق می کند.

علاوه بر تمام مواردی که گفته شد بازپرداخت وام شما و البته پرداخت ماهیانه شما نرخ ثابتی داشته باشد در صورت افزایش نرخ لایبور، وام شما نیز گران تر خواهد شد که این مسئله با افزایش پرداختی شما همراه خواهد بود. این مسئله البته مشکلات بسیار زیادی را با خود به همراه دارد که از جمله آن میتوان به کاهش تقاضای مشتریان و البته کند شدن رشد اقتصادی اشاره کرد در واقع اگر شرکت ها این توانایی را نداشته باشند که فعالیت های خود را گسترش دهند هیچ نیازی به استخدام نیروی جدید نخواهد داشت و حتی میتواند تعدیل نیرو از جانب شرکت ها را نیز به همراه داشته باشد. همچنین باید به این مسئله دقت داشته باشید که اگر لایبور برای مدت طولانی بالا بماند با بحران اقتصادی و نرخ بالای بیکاری همراه خواهد بود.

توقف استقاده از لایبور

طی اعلامیه ای که از جانب مسئولین امور مالی انگلستان در سال 2017 اعلام شد این امکان وجود دارد که تا سال 2021 استفاده از لایبور به طور کامل متوقف شود زیرا استقراض بانک ها از یکدیگر به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است و میتوان از این حرف این برداشت را کرد که تراکنش کافی میان برخی از ارزها صورت نمیگیرد که این مسئله عدم تخمین درست از نرخ لایبور را با خود به همراه دارد.

انجمن بانکداران بریتانیا در تلاش هستند تا جایگزین مناسبی را برای این معیار انتخاب کنند که البته در حال حاضر بهترین و شاخص ترین معیار لایبور، شاخص روزانه پوند می باشد. این شاخص نیز با توجه به نرخ روزانه سرمایه گذاری در واحد پوند انجام می شود. همچنین وام دهی اروپا نیز از جمله دیگر جایگزین ها هستند که مقامات انگلستان در تلاش هستند تا آرام آرام جایگزینی را بدون هیچ مشکلی به سرانجام برسانند.

نظرات بسته شده است.