فیبوناچی و نسبت طلایی

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 09 / 09 / 2019
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 09 / 09 / 2019

فیبوناچی و نسبت طلایی

نسبت طلایی فیبوناچی

در مورد فیبوناچی و نسبت طلایی مقاله های زیادی موجود است.در فیبوناچی نسبت ویژه‌ای وجود دارد که می توان از آن برای توصیف نسبت‌های همه چیز از کوچک‌ترین بلوک های ساختمان، از جمله اتم‌ها گرفته، تا پیشرفته‌ترین الگوهای موجود در جهان، مانند اجسام آسمانی خیلی بزرگ استفاده کرد. طبیعت بر این تناسب ذاتی برای حفظ تعادل، تکیه دارد، اما به نظر می‌رسد که بازارهای مالی با این “نسبت طلایی” همخوانی و مطابقت دارند. در اینجا نگاهی به برخی از ابزارهای تجزیه و تحلیل فنی می‌اندازیم که برای استفاده از آن، توسعه‌یافته اند.

 

ریاضیات فیبوناچی

ریاضیدانان، دانشمندان و طبیعت گرایان، این نسبت را طی قرن‌ها شناخته‌اند. این دنباله از چیزی به نام دنباله فیبوناچی برگرفته شده‌است که پس از بنیانگذار ایتالیایی، لیوناردو فیبوناچی (تولد در حدود ۱۱۷۵ میلادی و مرگ در حدود ۱۲۵۰ میلادی) نامگذاری شده است. هر عبارت در این توالی به سادگی مجموع دو عبارت قبلی است (۱، ۱، ۲، ۳، ۵، 8، ۱۳ و غیره).

 

نکات کلیدی در مورد فیبوناچی و نسبت طلایی

  • نسبت طلایی نسبت‌های همه چیز را از اتم گرفته تا ستاره‌های بزرگ در آسمان توصیف می‌کند.
  • این نسبت ویژه از چیزی به نام دنباله فیبوناچی برگرفته شد که پس از بنیانگذار ایتالیایی آن یعنی لیوناردو فیبوناچی نامگذاری شده‌است.
  • طبیعت از این نسبت برای حفظ تعادل استفاده می‌کند و به نظر می رسد در بازارهای مالی هم استفاده می شود.
  • دنباله فیبوناچی را می توان با استفاده از چهار تکنیک اصلی به کار برد: ratracements، arcs، fans و time zones.

اما این توالی چندان مهم نیست؛ بلکه خارج‌قسمت عبارات مجاور است که دارای نسبت شگفت انگیز، تقریبا ۱.۶۱۸، یا ۰.۶۱۸. معکوس آن هستند. این نسبت با بسیاری از نام ها شناخته شده است: نسبت طلایی، میانگین طلایی، PHI و نسبت الهی. پس چرا این عدد اینقدر مهم است؟ خوب، تقریبا همه چیز ویژگی‌های ابعادی دارد که به نسبت 1.618 پایبند است، بنابراین به نظر می‌رسد که یک عملکرد اساسی برای بلوک‌های سازنده طبیعت داشته باشد.

آن را ثابت کنید

باور نمی‌کنید؟ برای مثال زنبورهای عسل را در نظر بگیرید. اگر زنبورهای ماده را با زنبورهای نر در هر کندو تقسیم کنید، ۱.۶۱۸. گل آفتابگردان را به دست خواهید آورد که مارپیچ هایی مخالف با دانه ها دارند، نسبت ۱.۶۱۸ بین قطر هر چرخش دارند. این نسبت مشابه را می توان در روابط بین مولفه‌های مختلف در طبیعت مشاهده کرد.

هنوز برای باور کردنش مشکل دارید؟ آیا به چیزی نیاز دارید که به راحتی اندازه‌گیری شود؟ سعی کنید از شانه تا نوک انگشتان خود اندازه‌گیری کنید و سپس این عدد را با طول آرنجتان تا نوک انگشتان خود تقسیم کنید. یا سعی کنید از سر خود تا پاهایتان را اندازه گیری کنید و آن را با طول از ناف خود تا پاهای خود تقسیم کنید. آیا نتایج مشابه هستند؟ جایی در منطقه 1.618 قرار دارد؟ نسبت طلائی اجتناب‌ناپذیر است.

اما این بدان معنا نیست که در امور مالی کار می‌کند … آیا کار می کند؟ در واقع، بازارها یک پایه ریاضی مشابه این پدیده طبیعی دارند. در زیر برخی روش‌ها را بررسی خواهیم کرد که در آن این نسبت را می توان برای تامین مالی اعمال کرد، و ما برخی از نمودارها را برای اثبات آن به شما نشان خواهیم داد.

 

مطالعات فیبوناچی و امور مالی

هنگامی که در آنالیز فنی مورد استفاده قرار گرفت، نسبت طلائی معمولا به سه درصد ترجمه می‌شود: ۳۸.۲%، ۵۰ %، و ۶۱.۸ %. با این حال، در زمان مورد نیاز، ضرب های بیشتری را می توان مورد استفاده قرار داد، مانند ۲۳.۶ %، ۱۶۱.۸ %، ۴۲۳ % و غیره. چهار روش اصلی برای اعمال دنباله فیبوناچی برای تامین مالی وجود دارد: ratracements، arcs، fans و time zones.

 

  • فیبوناچی ratracements

فیبوناچی ratracements، از خطوط افقی برای نشان دادن مناطق پشتیبانی یا مقاومت استفاده می‌کنند که آن‌ها را برای معامله گران مفید می‌سازد. آن‌ها برای اولین بار در بالا و پایین نمودار محاسبه می‌شوند. سپس پنج خط کشیده می‌شوند: اولی در ۱۰۰ % (بالای نمودار)، دومی در ۶۱.۸ %، سومی در % ۵۰، چهارمی در ۳۸.۲ درصد و آخری در ۰ % (پایین نمودار). بعد از حرکت قابل‌توجه قیمت به سمت بالا یا پایین، سطوح پشتیبانی و مقاومت جدید، اغلب در نزدیکی این خطوط هستند.

با استفاده از متا تریدر ایجاد شده است.
فیبوناچی در بازار جهانی

  • فیبوناچی Arcs

پیدا کردن سطح بالا و پایین نمودار، اولین قدم برای ساختن فیبوناچی Arcs است. سپس با یک حرکت دایره ای مانند، سه خط منحنی در ۳۸.۲ %، ۵۰ % و ۶۱.۸ % از نقطه موردنظر کشیده شده‌اند. این خطوط، سطوح حمایت و مقاومت و نیز مناطق مختلف را پیش‌بینی می‌کند.

با استفاده از متاتریدر ایجاد شده است
نسبت طلایی فیبوناچی

  • فیبوناچی Fans

فیبوناچی fans، از خطوط مورب تشکیل شده‌اند. پس از قرارگیری بالاترین و پایین ترین نقطه نمودار، یک خط عمودی نامرئی از راست‌ترین نقطه کشیده می‌شود. این خط نامرئی به ۳۸.۲ %، ۵۰ % و ۶۱.۸ % تقسیم می‌شود و خطوط از چپ‌ترین نقطه از طریق هر کدام از این نقاط کشیده می‌شوند. این خطوط نشان‌دهنده مناطق حمایت و مقاومت هستندکه با استفاده از متاتریدر ایجاد شده است.
فیبوناچی

  • فیبوناچی Time Zones

برخلاف دیگر روش‌های فیبوناچی، time zones مجموعه‌ای از خطوط عمودی هستند. آن‌ها با تقسیم یک نمودار به بخش‌هایی با خطوط عمودی از هم فاصله دارند که مطابق با دنباله فیبوناچی هستند (۱، ۱، ۲، ۳، 5، 8، ۱۳ و غیره). این خطوط نشان‌دهنده مناطقی هستند که در آن‌ها می‌توان انتظار یک حرکت و جنبش بزرگ را داشت.که با استفاده از متاتریدر ایجاد شده است.
کاربرد فیبوناچی
نکته مهم در مورد فیبوناچی و نسبت طلایی :

نسبت طلایی را می توان برای همه چیز از طبیعت گرفته تا آناتومی انسانی برای امور مالی اعمال کرد.

 

خط پایین

این مطالعات فیبوناچی و نسبت طلایی قصد ندارند نشانه‌های اولیه برای زمان‌بندی ورود و خروج سهام ارائه دهند؛ با این حال، آن‌ها برای برآورد مناطق حمایت و مقاومت مفید هستند. بسیاری از مردم از ترکیبی از مطالعات فیبوناچی برای به دست آوردن پیش‌بینی دقیق‌تر استفاده می‌کنند. برای مثال، یک معامله گر می‌تواند نقاط متقاطع را در ترکیبی از فیبوناچی arcs و مقاومت‌ها مشاهده کند.

بسیاری دیگر، از مطالعات فیبوناچی در ارتباط با سایر اشکال تحلیل فنی استفاده می‌کنند. برای مثال، مطالعات دنباله فیبوناچی اغلب با امواج الیوت برای پیش‌بینی میزان اصلاحات بعد از امواج متفاوت استفاده می‌شوند. امیدوارم موقعیت مناسب خود را برای مطالعات فیبوناچی پیدا کرده و آن را به مجموعه ابزارهای سرمایه‌گذاری اضافه کنید.

برای آموزش تحلیل تکنیکال می توانید به مقاله های زیر سری بزنید