تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 05 / 06 / 2019
تحلیل تکنیکال
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 05 / 06 / 2019

تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

تحلیل تکنیکال ارز دیحیتال

چگونه نمودارهای ارزهای دیجیتال را بخوانیم

اگر می‌خواهید در تجارت ارز دیجیتال بمانید و معامله انجام دهید، یاد بگیرید که چطور نمودارهای ارزهای دیجیتال را بخوانید٬ این یک مهارت ضروری است، یادگیری تحلیل تکنیکال و تمام اصطلاحاتی که با آن‌ همراه است می‌تواند برای مبتدیان جذاب باشد. به همین دلیل است که این راهنما را برای تسهیل سفرتان نوشتیم.

یادداشت: حرکت گاوی یک حرکت رو به بالا و مثبت است و حرکت خرسی یک حرکت رو به پایین یا منفی است. گاوها / خریداران می‌خواهند با خریدن ارزهای دیجیتال٬ قیمت‌ها را در بازار افزایش دهند. خرس‌ها / فروشندگان می‌خواهند با فروش ارزهای دیجیتال٬ قیمت‌ها را در بازار پایین بیاورند.

حرکت گاوی و خرسی بورسنظریه داو چیست؟

دانستن نظریه داو برای داشتن درک بهتر از تحلیل تکنیکال ضروری است. ایده‌های اصلی در پشت نظریه داو به شرح زیر هستند:

  • بازار همه چیز را در طول قیمت‌گذاری خود مورد توجه قرار می‌دهد. تمامی اطلاعات موجود و اطلاعات قبلی در حال حاضر با قیمت‌های دارایی جاری ادغام شده‌اند.
  • زمانی که سخن از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید٬ چیزهایی که در نظر گرفته می‌شوند، چندین متغیر مانند تقاضاهای فعلی، گذشته و آینده و هر نوع مقرراتی هستند که ممکن است بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارند.
  • حرکات قیمت دقیقا تصادفی نیستند. آن‌ها اغلب گرایش‌ها را دنبال می‌کنند و می‌تواند بلند مدت یا کوتاه‌مدت باشد.

تاریخ به تدریج تکرار می‌شود. به همین دلیل، پیش‌بینی رفتار بازار امکان‌پذیر است چون معامله‌گران با یک نوع خاصی از الگو٬ واکنش مشابهی از خود نشان می‌دهد.

شش اصل نظریه داو

نظریه داو شش اصل اساسی دارد. آن‌ها به شرح زیر هستند:

 

1- سه حرکت بازار

  • حرکت اولیه “حرکت اصلی” است که یک روند عمده و بزرگ است و ممکن است از کم‌تر از یک سال تا چند سال طول بکشد. می‌تواند صعودی یا نزولی باشد.
  • سپس نوسان متوسط را داریم که یک واکنش ثانویه یا میانی است و ممکن است از ۱۰ روز تا سه ماه طول بکشد. این میزان به طور کلی از ۳۳ % تا ۶۶ % از تغییر قیمت اولیه از زمان نوسان متوسط قبلی یا شروع حرکت اصلی متغیر است.
  • در نهایت، ما با توجه به گمانه‌زنی‌های بازار٬ نوسان کوتاه یا حرکات جزئي را از چند ساعت تا یک ماه یا بیشتر داریم.
  • این سه حرکت می‌توانند به طور همزمان رخ دهند، برای مثال، یک حرکت جزئی روزانه در یک واکنش ثانویه خرسی در یک حرکت اولیه صعودی.

مقاومت و حمایت نمودار

2- سه فاز از روند بازار

سه فاز از روند اصلی بازار وجود دارد:

فاز انباشت: این دوره زمانی است که سرمایه‌گذاران باهوش شروع به خرید یا فروش دارایی در برابر درک کلی بازار می‌کنند. در طول این مرحله از بازار، قیمت دارایی به این دلیل تغییر نمی‌کند چون که سرمایه‌گذاران باهوش در اقلیت هستند.

فاز مشارکت عمومی: در نهایت بازار به “سرمایه گذاران هوشمند” می‌رسد و از آن‌ها از روندشان پیروی می‌کنند. افراد بیشتری این روندها و گرایش‌ها را تا زمانی که گمانه‌زنی‌های شایع آغاز شوند٬ دنبال می‌کنند.

فاز توزیع: پس از گمانه‌زنی‌های زیاد، به دلیل تامین محدود دارایی، قیمت شروع به بازگشتن می‌کند، همانطور که سرمایه گذاران باهوش شروع به توزیع دارایی‌های خود به بازار می‌کنند. در نتیجه، قیمت‌ها به همراه حجم در حال کاهش هستند.

امواج الیوت

3- بازار سهام همه اخبار را دربردارد

بازار سهام به محض اینکه در دسترس قرار گیرد، اطلاعات جدیدی را دربردارد. هنگامی که این خبر منتشر شد، قیمت دارایی برای انعکاس این اطلاعات جدید تغییر می‌کند. این قیمت نشان‌دهنده مجموع تمام امیدها، ترس‌ها و انتظارات تمام شرکت کنندگان در بازار است. عواملی از قبیل حرکات نرخ سود و بهره، انتظارات کسب درآمد، پیش‌بینی‌های درآمدی، انتخابات اصلی، ابتکارات محصول و غیره همگی در قیمت بازار ادغام شده‌اند.

 

4- میانگین بازار سهام باید یکدیگر را تایید کنند

برای درک چگونگی این کار، این مثال را در نظر بگیرید. یک شرکت A  و یک شرکت B  وجود دارد. فرض کنید A یک شرکت صنایع دستی است و B یک شرکت حمل و نقل است. A از خدمات B برای حمل محصولات خود استفاده می‌کند. اکنون، اگر A کسب‌وکار بیشتری داشته باشد، آنگاه B کسب‌وکار بیشتری کسب خواهد کرد چون A به B نیاز خواهد داشت تا کالاهای خود را حمل کند و بالعکس.

بنابراین، اگر یک سرمایه‌گذار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در شرکت A باشد، آن‌ها باید به عملکرد شرکت B نگاه کند. این دو میانگین باید در جهت یکسان حرکت کنند. اگر این دو میانگین متفاوت باشند، پس این نشانه‌ای است که روند بازار ممکن است به زودی از بین برود.

 

5-روندها به وسیله حجم تایید می‌شوند

داو جونز معتقد است که حجم یک عامل ثانویه مهم در تشخیص سیگنال‌های قیمت است. این میزان نشان می‌دهد که چگونه حجم در طی روندهای اصلی واکنش نشان می‌دهد:

  • در طول روند صعودی، حجم باید با افزایش قیمت افزایش یابد.
  • در طول یک روند نزولی، حجم با کاهش قیمت کاهش می‌یابد.

 

6- این روندها تا زمانی که سیگنال‌های قطعی ثابت کنند که به پایان رسیده‌اند، وجود خواهند داشت.

این اصل مانند قانون اول حرکت نیوتن است یعنی هر جسم در حال حركت یكنواخت٬ همان حالت را ادامه می‌دهد مگر اینكه تحت تأثیر نیروهای خارجی مجبور به تغییر آن حالت باشد. به طور مشابه، داو معتقد است که علی‌رغم “شلوغی بازار”، بازار در روند باقی می‌ماند و تعیین بازگشت در روند آسان نیست.

 

تحلیل تکنیکال چیست؟

حالا که ما شش اصل نظریه داو را می‌دانیم، اجازه دهید نگاهی به آن چه تحلیل تکنیکال است بیندازیم. تحلیل تکنیکال ابزاری است که برای پیش‌بینی حرکت احتمالی قیمت یک جفت ارز، یک جفت ارز دیجیتال یا سهام در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند خلاق و پویا باشد و به شما کمک کند یک تصویر و دید بسیار عمیق از بازار به دست آورید.

نگران نباشید، تحلیل فنی آنقدرها هم پیچیده یا ترسناک نیست! پس بیایید شروع کنیم.

تحلیل تکنیکالچارچوب‌های زمانی مختلف برای نمودارهای ارزهای دیجیتال

زمانی که یک تحلیلگر فنی٬ نمودار قیمت را به همراه ابزار فنی مورد بررسی قرار می‌دهد، آن‌ها همچنین باید از چارچوب زمانی که آن‌ها در نظر دارند، آگاه باشند. قالب‌های زمانی عمومی که معامله‌گران اغلب مورد بررسی قرار می‌دهند٬ عبارتند از:

  • نمودار 15 دقیقه‌ای
  • نمودار ساعتی
  • نمودار چهار ساعته
  • نمودار روزانه (1 روزه)

چارچوب زمانی که یک معامله‌گر انتخاب می‌کند٬ مستقیما به سبک تجارت شخصی آن‌ها وابسته است. معامله‌گران به طور گسترده به دو دسته تقسیم می‌شوند:

معامله‌گران اینترادی: اینها معامله‌گرانی هستند که موقعیت خود را در عرض یک روز تغییر می‌دهند. به همین دلیل است که این تجار قالب‌های زمانی کوتاه مانند ساعتی، ۱۵ دقیقه‌ای یا حتی ۵ دقیقه‌ای را ترجیح می‌دهند.

دارندگان سهام بلند مدت: دارندگان سهام بلند مدت ممکن است موقعیت خود را برای هفته‌ها و سال‌ها حفظ کنند. این افراد با استفاده از جدول‌های ساعتی، ۴ ساعته، روزانه و یا حتی هفتگی ارزش بیشتری پیدا می‌کنند.

نمودار ۱۵ دقیقه‌ای ممکن است شاخص مهمی برای یک معامله‌گر اینترادی باشد، اما ممکن است برای یک دارنده سهام بلند مدت مهم نباشد.

 

ارزش بازار ارزهای دیجیتال

ارزش بازار یک سکه با استفاده از این فرمول محاسبه می‌شود:

ارزش بازار = کل عرضه در گردش * قیمت هر سکه.

به عبارت دیگر، این٬ محصول عرضه در گردش سکه و قیمت هر سکه است. بیایید یک مثال بزنیم:

اگر “سکهA  ”  ۳۰۰۰۰۰ سکه در گردش داشته باشد و هر سکه ۲ دلار ارزش داشته باشد، حجم بازار سکه ۳۰۰۰۰۰ دلار خواهد بود.

شما می‌توانید ارزش بازار 100 ارز دیجیتال برتر را در سایت coinmarketcap.com بررسی کنید.

ارزش بازار ارز دیجیتال

ارزش بازار یک شاخص عالی برای فهمیدن پایداری یک سکه است. در واقع، همین حالا به سایت coinmarketcap بروید و ارزش بازار بیت‌کوین را بررسی کنید. ارزش بازار ماهانه آن به صورت زیر به نظر می‌رسد:

همانطور که می‌بینید، ارزش بیت‌کوین طی یک ماه گذشته نسبتا ثابت بوده‌است. حال آن را با MaidSafeCoin مقایسه کنید.

ارزش بازار

همانطور که می‌بینید، در مقایسه با بیت‌کوین، MaidSafeCoin بسیار فرارتر است.

 

نمودارهای کندل استیک ژاپنی

تا به حال محبوب‌ترین نمودارها وجود داشته است. اگر شما حتی از یک وب سایت صرافی بازدید کرده باشید، این احتمال وجود دارد که شما قبلا این را دیده باشید:

کندل چیستنمودار بالا، نمودار کندل استیک روزانه برای بیت‌کوین / تتر در بایننس است. کاری که اکنون باید انجام دهیم این است که به شما کمک کنیم از این الگوهای زیبا آگاه شوید. اولین چیزی که به آن توجه خواهید کرد، کندل‌های قرمز و سبز است که پشت سر هم قرار دارد. هر کندل نشان‌دهنده حرکت قیمت دارایی در طول یک بازه زمانی خاص است.

بسیار خب، هر کدام از این دو کندل‌ها٬ نماینده چه هستند؟

همراه با قیمت نهایی، هر کندل٬ قیمت اولیه، پایین‌ترین و بالاترین قیمت دوره زمانی داده‌شده را به خوبی قیمت نهایی٬ نشان می‌دهد. همانطور که می‌توانید ببینید، انواع کندل‌ها، کندل سبز و کندل قرمز وجود دارند.

تعریف کندل

هر کندل یک بدنه و دو سایه دارد که از آن بیرون‌زده است. بدنه تفاوت بین قیمت اولیه و قیمت نهایی را نشان می‌دهد. سایه‌ها به شما نشان می‌دهند که این قیمت‌های اولیه و نهایی به ترتیب چقدر بالا و چقدر پایین رفته‌اند. در یک کندل سبز، سایه بالایی قیمت نهایی است در حالی که سایه پایین‌تر قیمت اولیه و بالعکس برای کندل‌های قرمز است.

زیبایی این کندل‌ها این است که به روشنی به شما نشان می‌دهد که بازار دقیقا کجاست و به شما کمک می‌کند الگوهای مختلفی را شناسایی کنید که ممکن است به شما کمک کند پیش‌بینی کنید که بازار چگونه عمل می‌کند.

با بیان این موضوع، اجازه دهید به سه الگوی معکوس صعودی و نزولی در نمودار کندل‌ استیک‌مان نگاه کنیم.

الگوهای معکوس صعودی

 

چکش

چکش

چکش یک الگوی 1 کندلی است که موارد زیر را دارد:

  • سایه بالایی آن اندک است یا اصلا سایه بالایی ندارد.
  • بسته شدن و نهایی شدن قیمت در یک چهارم بالای محدوده انجام می‌شود.
  • سایه پایینی دو یا سه برابر طول بدنه است.

یک چکش یک الگوی معکوس صعودی است که بعد از کاهش قیمت شکل می‌گیرد. خوب، این دقیقا چه معنایی دارد؟

  • با افتتاح بازار، فروشنده‌ها کنترل آن را بدست گرفتند و قیمت را کاهش دادند.
  • با این حال، در پایان دوره فروش، سرعت خرید بازگشت و قیمت را بالاتر برد.
  • این حرکت چنان قوی بود که قیمت پایانی بالاتر از قیمت اولیه بود.

چکش نشان‌دهنده الگوی معکوس صعودی است و نشان می‌دهد که خریداران قوی وارد بازار می‌شوند.

الگوی پوششی صعودی

الگو صعودی

الگوی پوششی صعودی٬ یک الگوی ۲ کندلی است. شما به وسیله موارد زیر آن را تشخیص می‌دهید:

کندل اول نزولی است در حالی که کندل دوم صعودی است.

بدنه کندل دوم کاملا کندل اول را پوشش می‌دهد.

این الگو به چه معنی است:

  • در کندل نزولی، فروشندگان تحت کنترل هستند.
  • در کندل دوم، گاوها با بالا بردن قوی قیمت به عقب برگشتند و به طور کامل خرس‌ها را تحت فشار قرار دادند.

دلیل اینکه چرا این یک شاخص عالی است این است که گاوها به شدت قوی‌تر می‌شوند.

ستاره صبح

ستاره صبح

یک ستاره صبح یک الگوی معکوس صعودی 3 کندلی است که بعد از کاهش قیمت شکل می‌گیرد. به روش‌های زیر می‌توانید آن را تشخیص دهید:

  • کندل اول ماهیتا نزولی است.
  • کندل دوم محدوده بسیار کوچکی دارد.
  • کندل سوم یک حرکت تهاجمی رو به بالا را نشان می‌دهد.

چرا این کار را انجام می‌دهد؟

  • زمانی که قیمت در کندل اول بسته می‌شود، فروشندگان تحت کنترل هستند.
  • کندل دوم یک کندل جذاب است که خریداران و فروشندگان تقریبا یکدیگر را در اینجا خنثی می‌کنند.
  • در کندل سوم، خریداران به طور کامل قیمت را بالاتر می‌برند و در آنجا نگه می‌دارند.

الگوی ستاره صبح به شما می‌گوید که فروشندگان پس از مبارزه با خریداران خسته شده‌اند و بازار در حال حاضر صعودی است.

 

الگوهای معکوس نزولی

حال اجازه دهید به سه الگوی معکوس نزولی نگاه کنیم. همه این الگوها، برعکس سه الگوی صعودی هستند.

شهاب سنگ

شهاب سنگ

شهاب سنگ یک الگوی معکوس نزولی یک کندلی است. توسط موارد زیر٬ شما آن را تشخیص می‌دهید:

  • سایه خیلی کوچکی در قیمت پایین دارد یا اصلا در قسمت پایین سایه ندارد.
  • قیمت در قسمت پایین تقریبا ¼ محدوده٬ بسته می‌شود.
  • سایه بالایی حدود ۲ یا ۳ برابر طول بدنه است.

این به چه معنا است؟

هنگامی که بازار باز شد، خریداران کنترل را به دست گرفتند و قیمت را بالا بردند. در پایان، فشار زیادی از طرف خرس‌ها برای فروش وجود داشت.

حرکت فروش چنان قوی بود که گاوها را از پا در آورد.

به طور خلاصه، یک شهاب سنگ نشان‌دهنده برگشت نزولی است و نشان می‌دهد که فروشندگان قوی وارد بازار می‌شوند.

الگوی پوششی نزولی

الگو نزولی

الگوی پوششی نزولی٬ الگوی کندل استیک معکوس نزولی ۲ کندلی است. بنابراین چگونه این الگو را تشخیص می‌دهید؟

  • کندل اول ماهیتا صعودی است.
  • کندل دوم نزولی است و به اندازه کافی بزرگ است که کندل اول را پوشش دهد.

این چیزی است که الگوی پوششی نزولی آن را معنی می‌کند:

  • خریداران در اولین کندل تحت کنترل هستند.
  • با این حال، فروشندگان به سرعت دست به دست هم می‌دهند و بازار فروش به حدی قوی است که بازار کم‌تر از قیمت کندل قبلی بسته می‌شود.

الگوی پوششی نزولی به شما می‌گوید که فروشنده‌ها خریداران را گیج کرده‌اند و اکنون تحت کنترل هستند.

ستاره عصر

 

ستاره عصر

یک ستاره عصر یک الگوی کندل استیک معکوس نزولی ۳ کندلی است. روشی که شما این الگو را تشخیص می‌دهید در زیر آمده است:

  • کندل اول یک قیمت نهایی صعودی دارد.
  • کندل دوم محدوده کوچکی دارد.
  • کندل سوم یک قیمت نهایی نزولی دارد.

این الگو چه معنی می‌دهد؟

  • اولین کندل نشان می‌دهد که خریداران کنترل را به دست گرفته‌اند و قیمت را بالاتر برده‌اند.
  • کندل دوم تعادلی بین گاوها و خرس‌ها ایجاد می‌کند.
  • کندل سوم نشان می‌دهد که حرکت صعودی به پایان رسیده‌است و فروشندگان بازار را به دست گرفته اند.

ستاره عصر به شما می‌گوید که خریداران خسته هستند و فروشندگان به طور موقت تحت کنترل هستند.

شاخص قدرت نسبی

شاخص قدرت نسبی یا RSI ٬ قدرت و سرعت حرکت قیمت بازار را با مقایسه قیمت فعلی یک ارز دیجیتال به عملکرد گذشته آن اندازه‌گیری می‌کند. این روش با مقایسه میزان دستاوردهای اخیر در زیان‌های اخیر برای تعیین اینکه آیا ارزهای دیجیتال بیش از حد خریداری شدند یا بیش از حد به فروش رسیده‌اند، کار می‌کند.

فرمول چیزی شبیه به این می‌شود:

RSI = 100 – (100/(1-RS))

در معادله بالا، RS نسبت بین میانگین روزهایی بود که سکه بالا رفت به میانگین روزهایی که سکه پایین بود.

حالا، خوشبختانه لازم نیست نگران محاسبه هر چیزی باشید، چون صرافی آن را برای شما انجام خواهد داد.

پس بیایید نگاهی به این بیندازیم که نمودار RSI چگونه به نظر می‌رسد. ما نمودار بیت‌کوین / تتر را از بایننس بررسی خواهیم کرد.

اندیکاتورrsi

ما از منوی شاخص‌ها٬ “RSI” را انتخاب خواهیم کرد.

زمانی که این کار را انجام دهید، نمودار آبی زیر نمودار کندل‌ استیک ظاهر خواهد شد.

لتدیکاتور ار اس ا

به خاطر داشته باشید که ما در حال بررسی RSI روزانه هستیم.

بسیار خوب، پس وقتی داریم نمودار RSI را بررسی می‌کنیم، چند چیز وجود دارد که باید در ذهن داشته باشیم.

  • محدوده RSI از 0 تا 100 متغیر است.
  • هنگامی که RSI برای یک سکه خاص 70 باشد یا حتی از ۷۰ عبور می‌کند، پس در نظر گرفته می‌شود که “بیش از حد خریداری شده است” یا همچنین گفته می‌شود که ارز دیجیتال در حال بررسی بیش از حد ارزش‌گذاری شده است، بنابراین ممکن است پایین بیاید.
  • از سوی دیگر، اگر RSI به ۳۰ نزدیک شود، آنگاه ارز دیجیتال مورد بررسی ارزش چندانی ندارد و احتمالا به زودی به ارزش آن افزوده خواهد شد.

در حالی که RSI یک شاخص بسیار مفید است، حقیقت این است که آن از سیگنال اشتباه خرید و فروش که می‌تواند توسط یک افزایش قیمت یا کاهش قابل‌توجه در قیمت ارزهای دیجیتال ایجاد شود، مصون نیست. به همین دلیل است که RSI باید ابزاری باشد که شما همراه با دیگر شاخص‌ها برای پیش‌بینی قیمت آینده یک سکه استفاده می‌کنید.

پس بیایید نگاهی به نمودار RSI بیندازیم، به خصوص در این بخش:

اندیکاتور

حدود ۱۴ نوامبر، RSI  بیت‌کوین / تتر به زیر 30 یعنی ناحیه ارزان‌تر فروخته شده رسید. با این حال، از زمانی که بازار پایین آمده است، RSI در نهایت در ماه نوامبر کمی بالا رفت و به 30 رسید، قبل از اینکه حدود 17 دسامبر افزایش پیدا کند.

همراه با RSI، شما همچنین باید به میانگین متحرک و نوارهای بولینگر نگاه کنید. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

حمایت و مقاومت چه هستند؟

در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال به صورت فنی، حمایت و مقاومت٬ سطوح از پیش تعیین‌شده قیمت یک دارایی هستند که در آن تمایل به معکوس کردن روند آن را دارند. این سطوح با لمس چند قیمت بدون پیشرفت سطح مشخص می‌شوند.

معامله‌گران اغلب در سطح حمایت خرید می‌کنند و در سطح مقاومت می‌فروشند. به منظور مشاهده اینکه سطوح حمایت و مقاومت چگونه کار می‌کنند، اجازه دهید به نمودار روزانه بیت‌کوین/ دلار آمریکا از بیت‌فینکس نگاه کنیم.

 

حمایت

سطح حمایت جایی است که قیمت یک دارایی تمایل به متوقف کردن سقوط و افت خودش دارد. نمودار زیر را بررسی کنید.

سطح حمایت

به محض بررسی دقیق، خواهید دید که سطح 3800 دلاری را به عنوان یک سطح حمایتی انتخاب کرده‌ایم. دلیل اینکه چرا ما این را انتخاب کردیم٬ این است که در سه نقطه متمایز (همانطور که توسط جعبه قرمز برجسته شده است)، بازار تا آن سطح پایین آمد و سپس بازگشت.

این می‌تواند به چندین دلیل رخ دهد که بعدا در مورد آن بحث خواهیم کرد. با این حال، تنها به شما یک ایده مختصر از نحوه کار می‌دهیم٬ فروشندگان (یا خرس‌ها) دارایی‌ها را به فروش می‌رسانند و قیمت را پایین می‌آورند. در این لحظه٬ قیمت به یک سطح مشخص تنزل پیدا می‌کند، در این حالت٬ ۳۸۰۰ دلار و خریداران بازمی‌گردند و قیمت دارایی از این سطح جهش می‌کند.

اگر فروشندگان به اندازه کافی حرکت کنند و در واقع موفق به کنترل این سطح شوند، افت قیمت تا زمانی که به یک سطح حمایت دیگر برسد٬ ادامه پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال٬ نمودار زیر را ببینید:

سطح مقاومت نمودار بیت کوین

قیمت بیت‌کوین/ دلار آمریکا از اولین سطح حمایت (خط قرمز) عبور کرد و سپس یک سطح حمایت ثانویه (خط صورتی) پیدا کرد. خط ‌قرمز حالا تبدیل به یک سطح مقاومت می‌شود.

مقاومت

سطح مقاومت نقطه‌ای است که در آن افزایش قیمت دارایی متوقف می‌شود. نمودار زیر را بررسی کنید.

سطح مقاومت

مقاومت مخالف سطح حمایت است. نمودار روزانه مقاومت بیت‌کوین/ دلار‌ آمریکا برابر با ۴،۲۵۰ دلار بود. همانطور که می‌توانید ببینید، این نمودار سطح در چهار نقطه متمایز را برآورده می‌کند و به پایین می‌رسد. برای اینکه نشان دهید چگونه کار می‌کند، خریداران دارایی را می‌خرند تا قیمت دارایی افزایش یابد. با این حال، زمانی که به ۴،۲۵۰ دلار می‌رسد، فروشنده‌ها دارایی را می‌فروشند.

با این حال، اگر خریداران مقدار کافی برای عبور از 4.250 دلار داشته باشند، قیمت تا زمانی که به یک سطح مقاومت دیگر برسد، افزایش خواهد یافت. پس از عبور کردن، سطح مقاومت ۴،۲۵۰ دلار در حال حاضر به سطح حمایت تبدیل می‌شود. این نمودار را بررسی کنید:

مقاومت نمودار بیت کوین

در اینجا بیت‌کوین / دلار آمریکا از سطح مقاومت ۷،۰۰۰ دلار (خط قرمز) گذشته و سپس به دومین سطح مقاومت که برابر با ۷،۸۰۰ دلار است٬ رسیده‌است.

 

شرکت‌کنندگان در بازار

بنابراین، برای درک این که چرا بازار سطح حمایت و مقاومت ایجاد می‌کند، باید روانشناسی بازار را درک کنید. در یک بازار، معمولا سه نوع شرکت‌کننده در هر سطح قیمت مشخص وجود دارند:

  • معامله‌گرانی که به صورت بلند‌مدت هستند و منتظر افزایش قیمت می‌مانند.
  • معامله‌گرانی که به صورت کوتاه‌مدت هستند و منتظر کاهش قیمت می‌مانند.
  • معامله‌گرانی که نمی‌دانند چه راهی را باید بروند.
 افزایش قیمت از سطح حمایت

زمانی که قیمت از سطح حمایت بالاتر می‌رود، سه شرکت‌کننده مانند موارد زیر واکنش نشان می‌دهند:

  • معامله‌گرانی که به صورت بلندمدت هستند واقعا از وضعیت بازار راضی هستند. آن‌ها همچنین ممکن است تلاش کنند که اگر قیمت به همان سطح حمایت برسد، حتی بیشتر به موقعیت خود نیز اضافه کنند.
  • معامله‌گرانی که به صورت کوتاه‌مدت هستند، ممکن است موقعیت خود را حدس بزنند و تلاش‌ کنند که حتی اگر قیمت دوباره به سطح حمایت برسد، بیش از پیش خریداری کنند.

بازرگانانی که وارد بازار نمی‌شدند، پیش از این ممکن است بخواهند صبر کنند تا قیمت‌ها به سطح حمایت برسند تا وارد بازار شوند.

بنابراین، این سطح حمایت به سطح بزرگی تبدیل می‌شود که در آن هر سه نوع معامله گر می‌توانند در آن معامله انجام دهند.

کاهش قیمت از سطح حمایت

قیمت می‌تواند از سطح حمایت پایین بیاید و از سطح حمایت دیگری قرار بگیرد. در این حالت، سطح حمایت اصلی به سطح مقاومت تبدیل می‌شود. بنابراین سه شرکت‌کننده در حال حاضر کارهای زیر را انجام می‌دهند:

  • معامله‌گرانی که به صورت بلندمدت هستند منتظر می‌مانند تا قیمت را به سطح حمایت اصلی برسانند و دارایی‌های خود را در آنجا بفروشند تا زیان‌های خود را محدود کنند.
  • معامله‌گرانی که به صورت کوتاه‌مدت هستند٬ می‌خواهند بیشتر به موقعیت خود بیفزایند.
  • در نهایت، معامله‌گرانی که وارد بازار نشده‌اند، تصمیم خواهند گرفت که به صورت کوتا‌ه‌مدت بمانند. بنابراین، این سطح حمایت به سطح بزرگی تبدیل می‌شود که در آن هر سه نوع معامله‌گر می‌توانند معامله کنند.

 

حمایت و مقاومت = احساسات بازار

بزرگ‌ترین عامل در ورای حرکات قیمت، احساس ترس، طمع، خوش‌بینی و بدبینی است. شما می‌توانید به یک نمودار قیمت به عنوان یک نمایش گرافیکی فکر کنید. زمانی که قیمت به سطح حمایت می‌رسد، طمع و خوش‌بینی کاهش می‌یابد و معامله‌گران بلند‌مدت دارایی را برای افزودن به موقعیت خودشان می‌خرند. در همین حال، معامله‌گران کوتاه مدت بیش از پیش معامله انجام می‌دهند برای اینکه خسارت‌ها و زیان‌های خودشان را پوشش دهند.

اکنون، همانطور که معامله‌گران بیشتر و بیشتر خرید می‌کنند، قیمت از سطح حمایت افزایش می‌یابد. به طور مشابه، زمانی که قیمت افزایش می‌یابد، ترس / بدبینی معامله گران وارد کار می‌شود و آن‌ها دارایی‌های خود را می‌فروشند تا مطمئن شوند که متحمل هیچ گونه خسارتی نشدند.

دلیل اینکه چرا سطح احساسی قیمت مثل حمایت و مقاومت بسیار قابل‌توجه است این است که آن‌ها توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند و باعث ایجاد پیش‌بینی می‌شوند. این توجه تعداد زیادی از معامله‌گران و تجار را جلب می‌کند.

نتیجه‌گیری: چگونه نمودارهای ارزهای دیجیتال را بخوانیم.

تاکنون ما درباره تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال که همان  ارزش بازار، کندل استیک‌ها و شاخص قدرت نسبی بحث کرده‌ایم. در بخش دوم، ما می‌خواهیم در مورد خطوط روند، میانگین متحرک و نوارهای بولینگر صحبت کنیم. نگران نباشید، آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ترسناک نیستند!

برای اموزش ابتدایی در مورد بیت کوین می توانید سسری به مقاله اموزش بیت کوین بزنید