بزرگترین سقوط قیمت بیت کوین

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 19 / 10 / 2019
بیت کوین
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 19 / 10 / 2019

بزرگترین سقوط قیمت بیت کوین

بیت کوین

دراین مقاله به گزارش سایت بیتمکس به رویداد مربوط به افزایش قیمت بیت کوین در ژوئن ۲۰۱۱ تا ۳۲ دلار و در پی سقوط قیمت بیت کوین آن تا ۰.۰۱ دلار، در صرافی ام تی گاکس نگاه می‌کنیم. ما به بی کفایتی ام تی گاکس نگاه می‌کنیم و دلایل سقوط را بررسی می‌کنیم. سپس نگاهی به نبرد سیاسی و عدم اطمینانی که پس از این سقوط رخ داده‌است، می اندازیم.

سقوط بیت کوین

چرایی سقوط قیمت بیت کوین

اگر کسی به نوسانات قیمت و رسوایی‌های ناشی از قیمت را دوست داشته باشد، تابستان سال ۲۰۱۱ زمان هیجان انگیزی برای بیت کوین بود. در طول چند روز، بیت کوین از ۳۲ دلار تا ۰.۰۱ دلار در بورس ام تی گاکس سقوط کرد، یک پلت فرم تجاری مستقر در توکیو که در آن زمان حاکم بود. این سقوط تا ۰.۰۱ دلار در حال حاضر بخش مشهور تاریخ بیت کوین است.

در این بخش، ما به علت سقوط و عواقب آن نگاه می‌کنیم. اگرچه صرافی اصلی آن زمان، ام تی گاکس به جامعه نشان داده شد که عمدتا مسامحه کار است و ممکن است بهترین تبلیغ برای بیت کوین نباشد. در دیدگاه ما ماهیت جذاب،وقایعی که در تابستان 2011 رخ داد، نقش قابل‌توجهی در سطح علاقه ما در این فضا داشت.

مسائل امنیتی ام تی گاکس و زمینه این رویداد

عدم قطعیت قابل‌توجهی حول هک در ام تی گاکس وجود داشت که باعث سقوط قیمت در ژوئن ۲۰۱۱ شد و مسائل پیرامون آن هرگز به طور کامل توضیح داده نشد. جامعه بیت کوین با شایعاتی در مورد اینکه آیا ام تی گاکس مقصر بوده و چقدر بیت کوین دزدیده شده‌است، احاطه شده‌است.

با توجه به گزارشی که در سال ۲۰۱۷ توسط کیم نیل سون منتشر شد، اکنون درک نسبتا زیادی از آنچه در سال ۲۰۱۱ رخ داد و خساراتی که به ام تی گاکس وارد شد، داریم. از قضا، علی‌رغم تاثیر زیاد بر بازار و شهرت شرکت، از نظر پرداخت بدهی ام تی گاکس، این رویداد در مقایسه با سایر حوادث امنیتی بسیار ناچیز بود.

به هر حال، یک پنجره جدید به رو به ام تی گاکس باز شد که فقدان شدید سیستم‌های پایش، نظارت، کنترل و تدابیر امنیتی را نشان می‌داد.

مروری بر رویدادهای ژوئن ۲۰۱۱

در هفته‌های منتهی به ۱۹ ژوئن، بسیاری از کاربران ام تی گاکس گزارش دادند که حساب‌های آن‌ها هک شده‌است. در همان زمان یک پایگاه‌داده از کاربران ام تی گاکس، از جمله یک هش MD5 از رمزهای عبورشان (با یک سیاست نامشخص / متناقض) بیرون آمد و در دسترس قرار گرفت. بسیاری از رمزهای عبور شناسایی شدند. با این وجود، ام تی گاکس تجارت را تعلیق نکرد، تصمیمی که برای بسیاری از معامله گران جای سوال باقی گذاشت.

در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۱ (۳ صبح در بیستم ژوئن به وقت توکیو)، سفارشات فروش زیادی در بازار عرضه شد و قیمت از حدود ۱۷.۵۰ دلار به ۰.۰۱ دلار رسید و تجارت در این سطح برای چند دقیقه، قبل از بهبودی کامل، ادامه یافت. این منجر به درجه بالایی از عدم قطعیت می‌شود و برخی فرض می‌کردند که ممکن است مشکلی با شبکه بیت کوین وجود داشته باشد.

اکنون به نظر می‌رسد که آنچه واقعا رخ داد این بود که یک هکر ممکن است به حساب مک کالب، بنیانگذار ام تی گاکس که این صرافی را سه ماه قبل به مارک کارپلس فروخته‌است، دسترسی داشته باشد. این حساب به نظر می‌رسد که حقوق اداری را در پایگاه‌داده حفظ کرده و بنابراین هکرها می‌توانند تعادل حساب را دستکاری کرده و تعداد زیادی از بیت کوین ها را در سیستم ام تی گاکس به خود اختصاص دهند. این هکر احتمالا فروش برخی از این بیت کوین ها را آغاز کرده بود.

به خاطر مدیریت ضعیف ام تی گاکس، به نظر ما، بعید است که شرکت از این موضوع آگاه بوده باشد، حتی پس از هک کردن، و بنابراین توضیحات ارائه‌شده در زمان رخدادها ناقص یا نادرست بودند.

محدودیت های برداشت

در آن زمان، ام تی گاکس یک محدودیت روزانه ۱۰۰۰ دلاری داشت که این مبلغ را هم برای بیت کوین و هم دلار آمریکا (از طریق Dwolla) اعمال کرده بود. این بدان معناست که هکرها (یا هر فرد دیگری که از هک کردن بیت کوین با قیمت پایین سود برد) قادر به سود بردن از این سرمایه‌ها به جز در حدود ۱۰۰۰ دلار نیست. با این حال، حد ۱۰۰۰ دلاری بیت کوین مبتنی بر قیمت بازار بیت کوین بر روی پلت فرم است و از آنجا که قیمت تا ۰.۰۱ دلار کاهش داشت، در تئوری حداکثر هر کاربر می‌توانست ۱۰۰۰۰۰ بیت کوین را برداشت کند، قطعا مبلغ کمی نیست.

با این حال خوشبختانه، ام تی گاکس به نظر می‌رسد که یک حد خروج مبتنی بر بیت کوین داشته باشد که بسیاری از کاربران از آن بی‌اطلاع هستند. همان طور که مارک کارپلس در آن زمان گفته بود:

حد برداشت بیت کوین، ما را نجات داد.

پس از آن مارک گفت که تنها ۲،۰۰۰ بیت کوین پس از این رویداد پس گرفته شدند که نتیجه نسبتا مثبتی برای ام تی گاکس بود.

حدود 2000 بیت کوین پس گرفته شدند.

در آن زمان شک و تردیدهای گسترده ای در مورد این تعداد وجود داشت و بسیاری از آن‌ها باور داشتند که بیشتر به سرقت رفته است. از قضا، این رقم ۲،۰۰۰ بیت کوین در حال حاضر به نظر درست می‌رسد، اگرچه ام تی گاکس در حوادث دیگر زیاده‌روی کرده بود. با این حال، به دلیل سقوط قیمت و تعلیق معاملات، این حادثه در آن زمان بسیار عمومی بود و منجر به عدم صلاحیت پلت فرم ام تی گاکس شد که در معرض جامعه قرار داشت.

بحث بی وقفه در مورد صرافی ام تی گاکس

بسیاری از معاملات در قیمت پایین در حدود ۰.۰۱ دلار در طول سقوط رخ داد. برخی معامله گران و سرمایه گذاران در از دست دادن قیمت از حدود  ۳۲ دلار ناراضی بودند و به همین دلیل سفارشاتی را که در سیستم انتظار داشتند، تا 0.01 دلار خریداری کردند. برای آن‌ها، این سقوط قیمت دقیقا همان چیزی است که آن‌ها منتظرش بودند. به نظر بسیاری از این معامله گران، پس از حادثه، ام تی گاکس گفت که آن‌ها معاملاتی که در زمان سقوط رخ داد را معکوس خواهند کرد.

بعد از اعلام این خبر، بحث‌های زیادی در جامعه به وجود آمد که آیا بازگرداندن باید رخ دهد یا خیر. بدیهی است که بسیاری از شرکت کنندگان در این مناظره علاقه مالی به این نتیجه داشتند و این بدون شک بر روی دیدگاه‌های آن‌ها تاثیر گذاشت. از بسیاری جهات، شباهت‌هایی بین این برگشت و برگشت  DAO در شبکه اتریوم وجود داشت که برخی از بحث‌های مشابهی در این زمینه انجام شد.

برای آشنایی بیشتر با موضوعات ارزهای دیجیتال سری به مقاله آموزش بیت کوین بزنید.