اینده اقتصاد جهان

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 29 / 08 / 2019
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 29 / 08 / 2019

اینده اقتصاد جهان

گیتا گوپیناث : نقطه روشنی در اینده اقتصاد جهان نمی‌بینم

اینده اقتصاد جهانی

طبق گزارش شبکه خبری cnsc  اقتصاددان معروف صندوق بین المللی پول تاکید کرد که هر چقدر به پایان سال میلادی نزدیکتر می‌شویم، به سختی می‌توانیم نقطه روشنی در اینده اقتصاد جهان پیدا کنیم.

به گزارش بلومبرگ فارسی گیتا گوپیناث، اقتصاددان برجسته صندوق بین المللی پول  در ادامه اوج‌گیری اختلافات تجاری میان آمریکا و چین در مصاحبه ای با استیو لیزمان، خبرنگار سی‌ان‌بی‌سی درباره اینده اقتصاد جهان، گفت: «رخدادهای اخیری که داشتیم نگرانی های زیادی را نسبت به رشد اقتصادی در آینده ایجاد کرده است.»

وی با اشاره به ناخوشایند بودن آینده اقتصاد جهان ، ادامه داد: «پیشتر اندک احتمالی وجود داشت که شرایط به حالت عادی برمی گردد و همچنان هم امیدوار هستیم اوضاع در بسیاری از کشورهای دنیا بهتر شود … اما باید اعلام کنم که تحقق این امید بیش از هر زمان دیگری مشکل شده است.»

این در حالی است که رشد اقتصادی آمریکا حالت نزولی به خود گرفته و بخش تولیدی آلمان در حال انقباض است. در عین حال، اقتصاد چین نیز در پی جنگ تجاری با آمریکا با کمترین سرعت در طول ۲۷ سال گذشته رشد داشته اشت.

روز جمعه، چین تعرفه هایی را بر ۷۵ میلیارد خودروهای وارداتی آمریکا اعلام کرد. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، نیز در اقدامی متقابل به شرکت های آمریکایی داخل چین دستور داده است تا هرچه زودتر این کشور را ترک کنند.

رشد اقتصادی در جهان از پا درآمده و به قولی «شکننده و سست» شده است و نقطه ضعف ها و ریسک زیادی در فضای جاری وجود دارد. گوپیناث اظهار داشت: «یکی از مخاطراتی که اقتصاد جهان را تهدید می کند، ریسک تجارت بین المللی است. پیشرفت های کنونی میزان نگرانی های ما را نسبت به آینده بیشتر می کند.»

همانطور که کاتلین هانتر در گزارش خود با اشاره به نشست گروه ۷ نوشت، اقتصاد جهان در سراشیبی خود قرار گرفته است اما رهبران گروه ۷ چندان متحد نیستند و از هم خیلی دور هستند، به طوری که چندان امیدی نیست بتوانند مانند یک دهه پیش به نتیجه مشترکی برسند.

هانتر نوشت: «اکنون اختلاف نظرهای زیادی در رابطه با توافق هسته ای ایران، خرج بریتانیا از اروپا و آینده سیستم تجاری جهان وجود دارد که مانع از ارائه راه حل های یکپارچه می شود.» همین عامل باعث تردید نسبت به اینده اقتصاد جهان می شود.

اعمال تعرفه نسبت به واردات چین

تصمیم ترامپ بر اعمال تعرفه نسبت به واردات چین و عوارض برای صنعت خودروسازی اروپا همه مزید علت شده است تا رشد اقتصاد جهان تحت تاثیر قرار بگیرد. تنها امیدی که در این شرایط می توان داشت این است که اوضاع از این وخیم تر نشود، اما همچنان که رهبران سیاسی دنیا در نزاع و تنش به سر می برند، مدیران بانک های مرکزی دنیا سعی دارند راه حل های خود را ارائه دهند.

یک سال از شکوفایی اقتصاد جهان نگذشته بود که کشورهای مختلفی خود را در پرتگاه رشد نزولی بازار دیدند و احتمال دارد بحران مالی سال های ۲۰۰۷-۲۰۰۹ از نو تکرار شود.

بانک های مرکزی سراسر دنیا دیگر بیش از این نمی توانند نرخ سود بهرهخود را کاهش دهند و اگر این روند ادامه پیدا کند آنها دیگر ذخیره ای برای غلبه بر رکود اقتصادی نخواهند داشت. علاوه بر این، بدهی های بالای دولت ها باعث شده است که کاهش بیشتر مالیات دردسرساز شود و بودجه لازم برای احیای زیرساخت هایی مانند، جاده ها و پل ها باقی نماند.

پس از گزارش ناامیدکننده صندوق بین المللی پول، موسسه Moody’s Investors Service روز پنج شنبه گزارش داده بود که پیش بینی می شوداقتصاد جهان در سال آینده ۲.۷ درصد رشد کند ـ یعنی ۳.۲ درصد کمتر از دو سال گذشته. این گزارش هشدار تاریکی بر فضای اقتصادی دنیا بود؛ فعلا به این شرایط عادت کنید.

حال باید منتظر رخداد های تازه ای باشیم تا ببینیم اینده اقتصاد جهان چگونه می شود.شاید به همین علت است که اقتصاددان ها توصیه به خرید طلا می کنند

برای دریافت مطالب اموزشی بیشتر، عضو کانال تلگرام داریک لند و پیج اینستاگرام  ما بشوید و برای تماشای کلیپ های آموزشی به کانال آپارات مانیز مراجعه کنید.