ارتباط قیمت کالا و ارز در فارکس

  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 19 / 03 / 2020
  زمان مطالعه دقیقه
میثم منصوری
 19 / 03 / 2020

ارتباط قیمت کالا و ارز در فارکس – عوامل پیدا و پنهان

معامله گران حرفه ای فارکس، از مدتها قبل می دانند که ارزهای تجاری مستلزم نگاه به فرای دنیای فارکس هستند. ارزها توسط عوامل بسیاری از جمله عرضه و تقاضا، سیاست، نرخ بهره، معاملات سهام و رشد اقتصادی جابجا می شوند.

به بیان دقیق تر، از آنجاییکه رشد اقتصادی و صادرات بطور مستقیم با صنعت داخلی یک کشور مرتبط است، ارتباط قوی برخی ارزها با قیمت کالاها طبیعی است.

سه ارز برتر که بیشترین ارتباط را با کالاها دارند، دلار استرالیا، دلار کانادا و دلار نیوزلند هستند. سایر ارزهایی که تحت تاثیر قیمت کالاها قرار دارند اما رابطه ی ضعیف تری نسبت به سه ارز قبلی دارند، فرانک سوییس و ین ژاپن هستند.

دانستن اینکه کدام ارز با چه کالایی در ارتباط است، به معامله گران برای درک و پیش بینی حرکات معین بازار، کمک می کند. در اینجا به ارزهای مرتبط با نفت و طلا نگاهی می اندازیم و نحوه ی استفاده از این اطلاعات در معامله هایتان را به شما نشان می دهیم.

ارز و کالا در فارکس و ارتباط آن ها با هم برای معامله گری

 

ارتباط بین نفت و دلار کانادا

نفت یکی از ضروریات اساسی جهان است. حداقل در حال حاضر، اکثر مردم کشورهای توسعه یافته نمی توانند بدون آن زندگی کنند. بعنوان صادرکننده ی نفت خالص، کانادا از کاهش قیمت نفت به شدت صدمه دیده است، در حالیکه ژاپن- که یک واردکننده ی عمده ی نفت خالص است- از کاهش قیمت نفت سود می برد.

امکان قطع ارتباط بین نفت و دلار کانادا بصورت روزمره وجود دارد، اما در دراز مدت این ارتباط قوی بوده است، زیرا ارزش دلار کانادا دلیل خوبی برای حساسیت به قیمت نفت دارد. کانادا پنجمین تولیدکننده ی بزرگ نفت خام جهان است. مقدار ذخایر نفتی کانادا در جهان در مقام سوم است.

نزدیکی جغرافیایی به ایالت متحده و همچنین عدم قطعیت سیاسی در خاورمیانه و آمریکای جنوبی، کانادا را تبدیل به یکی از مطلوب ترین مکان هایی می کند که ایالات متحده می تواند از آن نفت وارد کند.

نمودار زیر رابطه ی مثبت بین نفت (خط آبی) و CAD/USD (USD/CDA معکوس شده، همانطور که در نمودار بصورت 1/USDCAD نشان داده است) را نشان می دهد. قیمت نفت در برخی موارد در واقع بعنوان یک شاخص پیشتاز برای حرکات قیمتی CAD/USD عمل می کند.

 

 

از آنجایی که ابزار معامله شده در بازار فارکس USD/CAD است، با بالا رفتن قیمت نفت، USD/CAD سقوط می کند و با پایین آمدن قیمت نفت، USD/CAD صعود می کند.

 

بازی جذاب نفت: CAD/JPY

در انتهای دیگر این طیف، ژاپن قرار دارد که تقریبا کل نفت خود را وارد می کند. عدم وجود منابع داخلی انرژی در ژاپن، و نیاز آن به وارد کردن مقادیر زیاد نفت خام، گاز طبیعی و سایر منابع انرژی، این کشور را به تغییرات قیمت نفت حساس می کند.

با نگاه به این موضوع از دیدگاه صادرکننده/واردکننده ی نفت خالص، جفت ارزی که در صدر لیست ارزهای معامله ای دارای اظهار نظر در مورد قیمت نفت است، دلار کانادا در مقابل ین ژاپن است. نمودار زیر ارتباط تنگاتنگ بین قیمت نفت و CAD/JPY را نشان می دهد. قیمت نفت اغلب با تاخیر، شاخص اصلی حرکات قیمتی CAD/JPY است.

 

CADJPY versus oil

 

در حالیکه این همبستگی بی نقص نیست، حرکات بزرگ افزایشی در نفت (آبی) معمولا با افزایش در CAD/JPY و حرکات کاهشی در نفت معمولا با کاهش در CAD/JPY همراه است.

به دنبال طلا در بازار فارکس

معامله ی دلار استرالیا(AUD) از خیلی جهات دقیقا مشابه معامله ی طلا است. دلار استرالیا بعنوان دومین تولیدکننده ی بزرگ طلا( در بعضی سالها سومین)، همبستگی مثبتی با این فلز گرانبها دارد.

بطور کلی، این به این معناست که با افزایش قیمت طلا، دلار استرالیا نیز بالا می رود.

 

audusd versus gold

 

نزدیکی نیوزلند با استرالیا، استرالیا را به مقصد ایده آل برای کالاهای صادراتی نیوزلند تبدیل می کند. بنابراین، سلامت اقتصاد نیوزلند با اقتصاد استرالیا گره خورده است، که دلیل همبستگی بالای مثبت NZD/USD و AUD/USD را توجیه می کند.

همبستگی ضعیف تر اما با اینحال مهمی بین قیمت طلا و فرانک سوییس(CHF) وجود دارد. بی طرفی سیاسی این کشور و این واقعیت که قبلا ارز آن توسط طلا پشتیبانی می شد، فرانک را به ارزی مناسب در زمان عدم قطعیت سیاسی  تبدیل کرده است. در حالیکه این رابطه گهگاهی خراب می شود، CHF معمولا با صعود طلا افزایش، و با سقوط طلا کاهش می یابد.

نمودار زیر رابطه ی معکوس USD/CHF (CHF/USD) با قیمت طلا را نشان می دهد.

 

 

معامله ی ارز بعنوان مکمل معاملات نفت و طلا

برای معامله گران حرفه ای کالا نیز نگاه انداختن به ارزهای معاملاتی  بعنوان یک جایگزین یا مکمل کالاهای معاملاتی به صرفه است. معامله گران، علاوه بر اینکه می توانند در یک چشم انداز مشابه (مثلا قیمت بالاتر نفت) سرمایه گذاری کنند، ممکن است با نگهداری ارزهایی با نرخ بهره ی بالاتر، قادر به کسب سود باشند.

در هنگام معامله ی ارز، با کشورها سروکار داریم، و کشورها دارای نرخ بهره هستند. برای مثال بین سال های 2016 و 2018، نرخ بهره ی استرالیا بالاتر از نرخ بهره ی ایالات متحده بود. بنابراین، خرید AUD/USD پس از کاهش طلا در اواخر 2015، نه تنها به دلیل افزایش ارزش طلا و AUD/USD باعث افزایش سرمایه میشد، بلکه معامله گر در ازای هرروزی که پوزیشن خرید AUD/USD باز میماند، سود بدست می آورده است.

در همین راستا، اگر AUD/USD را برای بیان دیدگاه فروش طلا می فروختید، هر روز باید بهره پراخت می کردید.

اگر شما معامله گر کالا هستید و بدنبال اندکی تغییر هستید، ارزهای وابسته به ارزش کالا مانند AUD/USD و CAD/JPY فرصت های ارزشمندی را ارائه می دهند.

 

کلام آخر

اگر می خواهید ارزهای وابسته به  ارزش کالا معامله کنید، بهترین راه برای استفاده از قیمت کالاها در معاملاتتان این است که همیشه بخشی از حواستان به حرکات بازار نفت و طلا و بخش دیگر به بازار ارز باشد. باتوجه به تاثیر موخر این حرکات بر روی بازار ارز، بطور کل یک فرصت برای هم پوشانی یک حرکت گسترده تر در حال رخداد در بازار کالا به درون بازار ارز وجود دارد. اطلاع از قیمت کالا و نحوه ی حرکت ارزها هیچ ضرری ندارد.

منبع